Emilia-Romagnas GP: Den frie træning

Normalt afvikles der 3 træninger forud for kvalifikation og løb. I denne weekend er der kun denne ene, tilmed på en for de fleste, ukendt bane. Hamilton så dog ud til at have styr på det.

Ungarns Grand Prix 2020 . Copyright Mercedes AMG

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 31/10 2020 klokken 11:10

Det var en super smuk formiddag, rent vejrmæssigt, der bød kørerne velkommen på den italienske bane Imola.

Kørerne skulle finde den hurtigste vej rundt på banen, samtidig med at de skulle finde bilens optimale opsætning og ikke mindst, passe på at de ikke ødelægger den.

Det var ikke optimalt, men rimeligt underholdende.

En der, som altid, ikke lignede en mand der passede for meget på, var Max Verstappen i Red Bull raceren, der længe var noteret for hurtigste tid og generelt var med helt fremme.

Albon i den anden Red Bull racer, havde absolut ikke samme selvtillid og tiltro til bilen.

Han var med fremme på ranglisten, men med en tid der var mere end et sekund langsommere end Verstappen, viser han endnu tydligere, at han er en mand, der næppe vil være at finde i Formel 1 efter denne sæson.

Kevin Magnussen kunne heller ikke rigtigt finde sig til rette i HAAS raceren, hvilket viste sig ved at han konstant var langsommere end Grosjean, i den anden HAAS.

Hver gang Magnussen satte en fin tid, blev den slettet efter at han overskred banens afgrænsning.

Mens Lewis Hamilton så ud til, virkelig at have styr på banen, så det ud til at være anderledes svært for Valteri Bottas.

P3 er ikke så skidt, når man bare ser på placeringen, men når man ser på tidsforskellen mellem de to Mercedes-kører, viser det at Bottas heller ikke føler sig rigtigt tilpas på denne bane.

Hos Ferrari, der har har historien med sig på denne bane, var det rigtigt skidt.

Vettel havde problemer med bilen og roede rundt bagerst i feltet, mens Leclerc klagede over at bilen simpelthen ikke ville styre ind, som han ville, hvilket placerede ham midt i feltet.

Et gennemgående problem var, at kørerne havde udfordringer med at holde sig indenfor banens afgrænsning. Op mod halvdelen af kørerne, fik slettet en hurtig tid.

Pierre Gasly, der lige har forlænget med AlphaTauri, kom sent ud på friske bløde dæk, hvilket sendte ham helt op på P4. Det var ret stærkt kørt af franskmanden.

Top 5 var indenfor et sekund efter Hamilton, mens Ricciardo på P6, var hele 1,1 sekund efter, hvilket var noget overraskende.

Magnussen slutter nede på P19, mens Grosjean giver HAAS lidt håb, da han sluttede på P13.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:14.726 + 0.000 46
2. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:15.023 + 0.297 39
3. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:15.218 + 0.492 47
4. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:15.633 + 0.907 46
5. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:15.688 + 0.962 41
8. Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri
P
1:15.966 + 1.240 47
9. Alexander Albon Oracle Red Bull Racing
P
1:16.061 + 1.335 41
12. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
P
1:16.167 + 1.441 40
13. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
P
1:16.550 + 1.824 42
14. Carlos Sainz Jr. McLaren Formula 1 Team
P
1:16.560 + 1.834 42
16. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:16.671 + 1.945 45
18. George Russell Williams Racing
P
1:16.780 + 2.054 43
19. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:17.060 + 2.334 45
20. Nicholas Latifi Williams Racing
P
1:17.779 + 3.053 29
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Få sæder tilbage. Kan Kevin blive i Formel 1? Emilia-Romagnas GP - Kvalifikationen LIVE: Bottas »