Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 31/10 2020 klokken 11:10
Det var en super smuk formiddag, rent vejrmæssigt, der bød kørerne velkommen på den italienske bane Imola.
Kørerne skulle finde den hurtigste vej rundt på banen, samtidig med at de skulle finde bilens optimale opsætning og ikke mindst, passe på at de ikke ødelægger den.
Det var ikke optimalt, men rimeligt underholdende.
En der, som altid, ikke lignede en mand der passede for meget på, var Max Verstappen i Red Bull raceren, der længe var noteret for hurtigste tid og generelt var med helt fremme.
Albon i den anden Red Bull racer, havde absolut ikke samme selvtillid og tiltro til bilen.
Han var med fremme på ranglisten, men med en tid der var mere end et sekund langsommere end Verstappen, viser han endnu tydligere, at han er en mand, der næppe vil være at finde i Formel 1 efter denne sæson.
Kevin Magnussen kunne heller ikke rigtigt finde sig til rette i HAAS raceren, hvilket viste sig ved at han konstant var langsommere end Grosjean, i den anden HAAS.
Hver gang Magnussen satte en fin tid, blev den slettet efter at han overskred banens afgrænsning.
Mens Lewis Hamilton så ud til, virkelig at have styr på banen, så det ud til at være anderledes svært for Valteri Bottas.
P3 er ikke så skidt, når man bare ser på placeringen, men når man ser på tidsforskellen mellem de to Mercedes-kører, viser det at Bottas heller ikke føler sig rigtigt tilpas på denne bane.
Hos Ferrari, der har har historien med sig på denne bane, var det rigtigt skidt.
Vettel havde problemer med bilen og roede rundt bagerst i feltet, mens Leclerc klagede over at bilen simpelthen ikke ville styre ind, som han ville, hvilket placerede ham midt i feltet.
Et gennemgående problem var, at kørerne havde udfordringer med at holde sig indenfor banens afgrænsning. Op mod halvdelen af kørerne, fik slettet en hurtig tid.
Pierre Gasly, der lige har forlænget med AlphaTauri, kom sent ud på friske bløde dæk, hvilket sendte ham helt op på P4. Det var ret stærkt kørt af franskmanden.
Top 5 var indenfor et sekund efter Hamilton, mens Ricciardo på P6, var hele 1,1 sekund efter, hvilket var noget overraskende.
Magnussen slutter nede på P19, mens Grosjean giver HAAS lidt håb, da han sluttede på P13.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)