• Forside

Spaniens Grand Prix: Dominerende sejr til Alonso

Det blev til Fernando Alonsos tredje sæsonsejr og første sejr på hjemmebanen i Barcelona, da Spaniens Grand Prix blev afviklet i eftermiddags. Sejren var meget fortjent og overbevisende. På andenpladsen kom Michael Schumacher.

Af: Jesper (jwk@bmf1.dk) d. 14/5 2006 klokken 13:05

Der nåede aldrig rigtig at komme spænding om sejren i dagens løb i Spanien. Dertil var forsvarende verdensmester Fernando Alonso simpelthen for dominerende. Michael Schumacher tog en tilsvarende let andenplads og med Giancarlo Fisichella på tredjepladsen.

Her følger en udførlig løbsrapport fra Spaniens Grand Prix 2006.

Velkommen til Spaniens Grand Prix, der afvikles fra Circuit de Catalunya lidt uden for Barcelona. Vejret viser sig bestemt fra sin flotteste side, så for dem, der har håbet på et regnvejrsløb, er der ikke meget at komme efter. Luft- og asfalttemperaturerne er henholdsvis 28 og 38 grader og med en luftfugtighed på 37%.

Resultatet af kvalifikationen var, at Renault tog den forreste startrække med Fernando Alonso, som den allerhurtigste. I næste række kommer Ferrari, men de mener selv, at de vil have en fordel i løbet, så det skal blive meget spændende at se, om det endelig skal lykkes Alonso at få en sejr på hjemmebane, eller om Schumacher skal score hattrick med den tredje sejr i træk. Du kan se hele startgridden her.


Der er masser af opbakning til Fernando Alonso i Barcelona.

Så er kørerne gået i gang med opvarmningsomgangen, og det ser ud til, at alle er kommet fint af sted. På vej rundt kan man se, at tribunerne er tætpakkede, og der er en fantastisk atmosfære.

Lamperne bliver tændt – hvordan kommer det til at gå i starten? Renaulterne trækker fra og har ikke noget problem med at holde føringen. Heller ikke nogen problemer for Ferrari, og Kimi Raikkonen får en rigtig god start og kommer helt op på femtepladsen. Efter første omgang har Alonso allerede et forspring på tre sekunder til Michael Schumacher.

Nr. Kører Hold Dæk Pitstops
1. Fernando Alonso Renault M  
2. Giancarlo Fisichella Renault M  
3. Michael Schumacher Ferrari B  
4. Felipe Massa Ferrari B  
5. Kimi Räikkönen McLaren M +4
6. Rubens Barrichello Honda M -1
7. Jenson Button Honda M +1
8. Jarno Trulli Toyota B -1
9. Ralf Schumacher Toyota B -3
10. Nick Heidfeld BMW Sauber M  
11. Juan Pablo Montoya McLaren M +1
12. Mark Webber Williams B -1
13. Scott Speed Toro Rosso B +3
14. Nico Rosberg Williams B -1
15. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso B  
16. Christian Klien Red Bull M -2
17. Franck Montagny Super Aguri B +2
18. David Coulthard Red Bull M +4
19. Tiago Monteiro Midland F1 B -2
20. Takuma Sato Super Aguri B -1
21. Jacques Villeneuve BMW Sauber M +1
22. Christijan Albers Midland F1 B -4

Stillingen efter første omgang


Første mand i problemer er Tiego Monteiro, som ryger af banen, men det lykkes for ham at komme tilbage, selvom han nu må tage til takke med en sidste plads.

Forrest i feltet er det Fernando Alonso som dikterer tempoet, og han gør det ved flere gange at sætte ny hurtigste omgang. Efter ni omgange er tiden nede på 1:17.268, hvilket dog stadig er cirka 2,5 sekunder langsommere end pole-tiden. Det er imidlertid nok til at have opbygget et forspring på 6,5 sekunder til Fisichella med yderligere halvandet sekund ned til Schumacer.

Efter sin flotte start kniber det for Raikkonen at lægge pres på Ferrar-kørerne. Han har 8,7 sekunder op til Felipe Massa, men også 4,1 sekund ned til Rubens Barrichello, så han har fri luft til at køre, som det passer ham.

Den første til at gå i pit er Takuma Sato (Super Aguri), hvilket sker efter, at han spandt rundt. Det ligner et almindelig pitstop og lige efter kommer holdkammeraten Franck Montagny da også ind. Han kommer dog ikke ud igen.

Medmindre at Ferrari-kørerne skal ind til et pitstop mindre end Alonso, så virker det helt uhyggeligt, så hurtig han trækker fra. I snit tager han næsten et sekund per omgang i forhold til Michael Schumacher, og han forbedre sin tid næsten på hver hver eneste omgang.


Der var ikke noget hattrick til Ferrari i dag.

På 15. omgang ligner det, at Schumacher måske begynder at svarer lidt igen. Han sætter ny bedste tid i den første sektor, men han kan ikke helt følge med i anden og tredje sektor, så i alt sætter han et halvt sekond på omgangen.

Sammenstød! Det er de to Toyota-kørere Ralf Schumacher og Jarno Trulli, der rammer hinanden, da Schumacher forsøger at overhale Trulli.

På 17. omgang går den førende Fernando Alonso i pit – hvor lang tid kan Ferrari-kørerne så blive ude, og giver det dem mulighed for at kæmpe tilbage? Det forventes, at Alonso får brændstof på til yderligere 22 omgange. Omgangen efter kommer Fisichella i pit, og dermed har Schumacher frit løb til at sætte tempoet op.

Samtidig spinder Montoya rundt i den første S-kurve., og han får baghjulene ud i græsset – kommer sikkerhedsbilen på banen? Han holder i hvert fald et dumt sted. Det kan komme til at vende op og ned på stillingen. Ferrari gør klar til at tage i mod sine kørere, og Felipe Massa er den første til at gå ind.

Alonso havde et så stort forspring, at han kom ud igen efter de to Ferrari-kørere, så han bliver ikke ramt af at skulle kæmpe sig gennem langsom trafik.

Det lader til at det lykkes marshallsene at fjerne Montoyas bil uden at skulle have sikkerhedsbilen ind.

Nu er det Michael Schumacher, der er klart hurtigst. Han tager lige nu omkring 1-1,5 sekund per omgang på Alonso. Han bør i hvert uden problemer komme forbi Fisichella i forbindelse med denne pitstoprunde.

Kimi Raikkonen går i pit efter 22. omgang. I top syv er det Michael Schumacher og de to Honda-kørere, der mangler deres første pitstop.


Kimi Raikkonen og McLaren kan ikke følge med Renault og Ferrari for tiden.

Netop da går Schumacher i pit – hvor meget har han hentet på Alonso? Han holder stille i 7,7 sekunder, og som forventet kan han ikke røre Alonso, men han kommer ud lige netop inden Fisichella, så nu er der en direkte duel mellem de to seneste års verdensmestre. Schumacher er dog stadig 10,0 sekunder efter Alonso, så det bliver svært for Schumacher at indhente ham.

På omgang 25 er det blevet Hondas tur til at tage bilerne i pit. Først kommer Rubens Barrichello ind og omgangen efter Jenson Button. Der er dog stadig en del kørere, der endnu ikke har været i pit.

På omgang 26 er Fisichella en tur gennem grusset i sving 3, men det lykkes ham dog at komme ud på banen igen og forsvare sin tredjeplads.

Mellem Alonso og Schumacher er det status quo. Deres omgangstider er næsten ens, til gengæld øges der lidt ned til Fisichella. Det typiske billede er, at Schumacher er lidt hurtigere end Alonso i den første og sidste sektor, mens Alonso er tilsvarende hurtigere i den midterste sektor.

Stillingen efter 33 omgange er: 1: Alonso, 2: M. Schumacher, 3: Fisichella, 4: Massa, 5: Raikkonen, 6: Button, 7: Barrichello, 8: Heidfeld, 9: Trulli, 10: Webber.

Så har Ralf Schumacher problemer igen. Han kører langsomt rundt på banen, så mon ikke det er slut for ham. Kort efter ryger der nogle vragdele af Raikkonens bil, men umiddelbart fortsætter han uden problemer.

På 34. omgang begynder Michael Schumacher at sætte betydelig med tid til i forhold til de to Renault-kørere. Det ligner hans venstre fordæk er meget slidt, så det kan være problemmet. Spørgsmålet er, om det ikke er den endelige afgørelse på løbet, med mindre Alonso løber ind i uforudsete problemer.

Den eneste, der endnu ikke har været i pit er Jacques Villeneuve (BMW), der startede baggerst efter at have skiftet motor.

Nr. Kører Hold Dæk Forskel Sum Pit
1. Fernando Alonso Renault M   34 omg. 1
2. Michael Schumacher Ferrari B +11,6 +11,6 1
3. Giancarlo Fisichella Renault M +8,7 +20,3 1
4. Felipe Massa Ferrari B +3,5 +23,8 1
5. Kimi Räikkönen McLaren M +15,7 +39,5 1
6. Jenson Button Honda M +5,6 +45,1 1
7. Rubens Barrichello Honda M +4,7 +49,9 1
8. Nick Heidfeld BMW M +19,3 +69,3 1
9. Jarno Trulli Toyota B +3,2 +72,5 1
10. Mark Webber Williams B +1,5 +74,1 1
11. Jacques Villeneuve BMW M +7,1 +1 omg.  
12. Nico Rosberg Williams B +0,8 +1 omg. 1
13. Christian Klien Red Bull M +6,2 +1 omg. 1
14. Scott Speed Rosso B +3,9 +1 omg. 1
15. Vitantonio Liuzzi Rosso B +9,8 +1 omg. 1
16. David Coulthard Red Bull M +1,6 +1 omg. 1
17. Tiago Monteiro Midland B +37,4 +1 omg. 1
18. Christijan Albers Midland B +46,1 +1 omg. 1
19. Takuma Sato Aguri B +16,8 +1 omg. 2
Udgåede kørere
20. Ralf Schumacher Toyota B   +3 omg. 2
  Juan Pablo Montoya McLaren M   +17 omg.  
  Franck Montagny Aguri B   +24 omg. 1

Stillingen efter første pitstoprunde.


Det ser ikke godt ud for McLarens titeldrømme: Raikkonen er nu på femtepladsen, men han er mere end 40 sekunder efter Alonso, og de er på samme strategi.

Nu (omgang 39) begynder tiderne igen at nærme sig de hurtigste inden den første pitstoprunde. Ja, Alonso sætter ny bedste tid: 1:16.723 og øger samtidig forspringet til Schumacher med et halvt sekund til 13,4 sekunder. Samtidig gør Renault klar til at foretage Alonsos andet pitstop. Kan han kører i mål efter det? Der mangler stadig 26 omgange, og han kørte 23 omgange i det andet stint. Han kommer ud lige efter Fisichella på en tredjeplads.

Helt utroligt, så er Villeneuve stadig ikke gået i pit. Han ligger dog nede på en 11. plads, så det har ikke givet noget specielt stort spring op i tabellen. Pitstoppet kommer samtidig med, at Fischella går i pit efter omgang 41.

Renaults teamchef Flavio Briatore ser opstemt ud, da Fisichella forlader pitten, men sejren bør også være i hus. Det er dog et spørgsmål om Fisichella kan holde tredjepladsen. Han kommer ud lige efter Raikkonen, som er relativ langsom, og omgangen efter sætter Felipe Massa den hurtigste omgang i løbet med 1:16.648. Der var cirka 4 sekunder mellem dem, da Fisichella gik i pit, så det kan blive spændende.

Nej, det ser ikke ud til, at Massa kan true Fisichella, for han går i pit lige efter. Han har bare 18 sekunders forspring, hvilket ikke er nok. Ja, han kommer ud igen på femtepladsen efter Fisichella. Der er nu 3,2 sekunder mellem dem.

Så gør Ferrari klar til at tage Schumacher ind. Det sker efter omgang 46, men med et forspring på 11 sekunder til Alonso, så er det slet ikke nok til at holde verdensmesteren bag sig. Afstanden efter pitstoppet er 12,1 sekund i Alonsos favør.

Netop som Schumacher forlader pitten, så kommer Raikkonen ind til sit andet stop. Han kommer ud igen på femtepladsen mellem Massa og Button.

Scott Speed er næste mand til at udgå. Han kører simpelthen i pit og stopper der.

Top seks synes at være afgjort. Alonso er 14,1 sekunder foran Schumacher, der har yderligre 13,2 sekunder ned til Fisichella. Derefter er der 4,3 sekunder ned til Massa, 18,7 sekunder ned til Raikkonen og 3,8 sekunder til Button.

Med Nick Heidfeld (BMW) gående i pit fra syvendepladsen, så er Barrichello på en solid syvendeplads efterfulgt af netop Heidfeld på den sidste point plads. Det ligner, at kun uheld kan ændre ved det.

Nr. Kører Hold Dæk Forskel Sum Pit
1. Fernando Alonso Renault M   52 omg. 2
2. Michael Schumacher Ferrari B +14,5 +14,5 2
3. Giancarlo Fisichella Renault M +13,1 +27,7 2
4. Felipe Massa Ferrari B +5,4 +33,2 2
5. Kimi Räikkönen McLaren M +19,4 +52,6 2
6. Jenson Button Honda M +3,1 +55,7 2
7. Rubens Barrichello Honda M +18,2 +74,0 2
8. Nick Heidfeld BMW M +14,3 +1 omg. 2
9. Mark Webber Williams B +8,4 +1 omg. 2
10. Jarno Trulli Toyota B +5,1 +1 omg. 2
11. Nico Rosberg Williams B +1,1 +1 omg. 2
12. Jacques Villeneuve BMW M +11,4 +1 omg. 1
13. David Coulthard Red Bull M +2,0 +1 omg. 1
14. Christian Klien Red Bull M +8,8 +1 omg. 2
15. Vitantonio Liuzzi Rosso B +2,0 +1 omg. 2
16. Tiago Monteiro Midland B +1 omg. +2 omg. 2
17. Takuma Sato Aguri B +67,6 +3 omg. 3
Udgåede kørere
18. Scott Speed Rosso B   +5 omg. 2
19. Christijan Albers Midland B   +6 omg. 3
  Ralf Schumacher Toyota B   +21 omg. 2
  Juan Pablo Montoya McLaren M   +35 omg.  
  Franck Montagny Aguri B   +42 omg. 1

Stillingen efter anden pitstoprunde.


De eneste dueller, der er i feltet er Nico Rosberg, der er 0,5 sekund efter Jarno Trulli i kampen om 10. pladsen, Coulthard er 2,1 sekunder efter Villeneuve i kampen om 12. pladsen, og Liuzzi er 1,7 sekund efter Klien i kampen om 14. pladsen.

Blandt top ti er den mindste afstand mellem Button og Raikkonen. Button er 3,1 sekunder efter finnen i duel om femtepladsen, men han kan ikke rigtig lukke hullet.

Dagens flittigste gæst i pitten er Christijan Albers, der efter omgang 56 er inde i pitten for fjerde gang. Det ser også ud til at blive den sidste, da han vælger at udgå af løbet.


Flot sejr til Fernando Alonso.

De sidste omgang forløber stille og roligt uden nogen form for dramatik. Dermed vinder Fernando Alonso en fornem sejr, der aldrig syntes at være i fare. Sejren forårsager naturligvis stor jubel blandt de langt mere end 100,000 tilskuere.

Michael Schumacher tager en lige så sikker andenplads og med Giancarlo Fisichella på tredjepladsen.

Alt i alt, så må løbet siges at være et af de mest statiske i denne sæson uden nogen reel kamp om de øverste placeringer efter det første pitstop. For eksempel var Alonsos sejr så stor, at han kunne køre og vinke til det begejstrede publikum på den sidste omgang.

Der er nu to ugers pause, inden det gælder en af de helt store klassikere i Formel 1: Monacos Grand Prix i Monte Carlos gader. Vi vil selvfølgelig som sædvanlig komme med en fyldig optakt i ugen op til løbet.