Toyota

Toyota TF108 forfra. Copyright:

Hvad der i sin tid fik Toyota til at gå ind i Formel 1 fremstår stadig lidt uklart. Hvorfor skulle den japanske mastodont gå ind i Formel 1, når de på daværende tidspunkt ikke havde haft held til at tage de store sejre i de andre motorsportsgrene de har deltaget i udenfor Japan.


Efter talrige forsøg på at vinde 24 timersløbet på Le Mans og store problemer med at gøre sig gældende som motorleverandør i USA til den amerikanske ChampCar serie virkede det fra start nærmest uforståeligt, hvad der skulle få Toyota til at tro, at det ville blive bedre i Formel 1.


En af grundene hedder ære og en anden hedder nok Honda. Honda prøvede at bygge deres eget team op fra bunden, og havde Jos Verstappen som teamets testkører i den samme rolle, som Alan McNish og Mika Salo senere skulle få hos Toyota.

Jarno Trulli, Japan 2004


Toyota etablerede Toyota F1 i deres europæiske hovedkvarter nær Köln i Tyskland. Toyota Team Europe brugte år 2000 på at designe den første Toyota Formel 1 racer. Til det brugte man den avancerede GT-One model, som deltog på Le Mans i 1998 og 1999. Da Mika Salo blev ledig på kørermarkedet efter et dårligt år hos Sauber i år 2000 skrev Toyota kontrakt med Mika Salo som test- og udviklingskører.


Den første Toyota Formel 1 model TF101 blev præsenteret på Paul Ricard banen i sydfrankrig den 23. marts 2001, hvor Mika Salo og Alan McNish, der i mellemtiden var blevet ansat hos Toyota som ekstra test- og udviklingskører. 2001 blev brugt på testbanerne langt væk fra de almindelige Formel 1 test, og den 17. december 2001 blev Toyota TF102 præsenteret for pressen.


Toyotas Formel 1 debut gik godt. Mika Salo scorede et point i Toyotas første Formel 1 løb, og efter en god Formel 1 start begyndte problemerne for Toyota at komme. Interne stridigheder mellem Toyota ledelsen og Mika Salo gjorde, at Mika Salo ikke fik fornyet sin kontrakt. Alan McNish fik heller ikke forlænget sin kontrakt hos Toyota, og hans Formel 1 karriere sluttede i et voldsomt uheld under træningen til det japanske Grand Prix.


Olivier Panis og regerende ChampCar mester Christiano da Matta blev ansat hos Toyota i år 2003, og med to nye kørere startede holdet forfra. Toyota startede ofte langt fremme i løbene, men faldt som regel igennem i løbene. Det blev ikke meget bedre i 2004, og Christiano da Matta mistede midt på sæsonen sit sæde hos Toyota. Det blev overtaget af testkøreren Ricardo Zonta, mens Olivier Panis valgte at trække sig tilbage efter det italienske Grand Prix.


Ved det kinesiske Grand Prix sad Jarno Trulli i Olivier Panis’ tomme sæde, og han gjorde det godt i hans første Toyota løb. Der var fremgang at spore hos Toyota efter tre svære år, og da Ralf Schumacher annoncerede sit skifte fra Williams-BMW til Toyota så tingene lysere ud. Mike Gascoyne kom i 2004 også til Toyota, og med Mike Gascoyne som Toyotas styrmand var håbene store før 2005 sæsonen.

Jarno Trulli og Ralf Schumacher på Imola 2005


2005 blev året, hvor Toyota slog igennem i Formel 1. Jarno Trulli brugte første del af sæsonen på at køre point og podier ind til Toyota, mens Ralf Schumacher havde det lidt sværere. Da Mike Gascoyne lancererede TF105B modellen skiftede momentet i Toyota, og det blev nu Ralf Schumacher, der blev teamets bedste kører. De to piloter kørte i alt 88 point hjem ti ldet Køln-baserede team, og som konstryktør endte Toyota på en fjerdeplads. Begge kørere så optimistisk på fremtiden, og Toyota præsenterede allerede i november måned 2005 TF106, som skulle være en frontløber


Succesen udeblev, for 2006 blev et stort tilbageskridt for alle involverede. Trods Ralfs tredjeplads i sæsonens tredjeplads i Australien, der blev teamets eneste podieplacering det år og mange noble forsøg på at redde æren, herunder Trullis fantastisk fremmarch fra bagerst på gridden i USA til en fjerdeplads, var det tydeligt, at TF106´eren var håbløs langsom.

Jarno Trulli foran Scott Speed under Ungarns Grand Prix 2006


Det kom som en overraskelse for de fleste, da Toyota fyrede Mike Gascoyne, der om nogen er blevet tildelt æren for teamets stærke form i 2005. Angiveligt skyldtes det kritik af den japanske topstyrede finansmodel, hvor en række bestyrelsesmedlemmer sidder og bestemmer hvad der skal ske på den anden side af kloden


2006 endte med en sjetteplads til Toyota og det skulle nu vise sig, om 2007 blev endnu en ørkenvandring eller om man kunne kapitalisere på tidligere års erfaringer.


Man skal have stor tålmodighed for at være Formel 1 pilot. Noget både Ralf Schumacher og Jarno Trulli besidder masser af. De to valgte endnu en gang at blive hos Toyota for 2007-sæsonen, trods det ringe resultat året før.


Der var gode takter i starten af sæsonen, hvor begge kørerne scorede point og var med i det pæne selskab. Men godt en tredjedel ind i sæsonen, faldt præstationen og der blev ikke hentet vigtige point, før Ungarn. Men da var det for sent. Teamet havde svært ved at følge med og det var tydeligt at se, at Ralf var ved at miste motivationen. Alligevel udtalte tyskeren, at Toyota var det mest sandsynlige sted for ham at vinde verdensmesterskabet.


Sæsonen sluttede med kun 13 point til teamet og en 13. og 16. plads til henholdsvis Trulli og Schumacher.

Jarno Trulli, Toyota. Albert Park 2007. Kvalifikation


I oktober 2007 meddelte Ralf Schumacher, at han stopper hos Toyota og ledte efter nye udfordringer. 2008 bliver den første sæson i 17 år, uden en Schumacher i Formel 1. Jarno Trulli fortsætter hos Toyota ind i 2008, mens Ralf Schumacher bliver erstattet af den regerende GP2 mester, Timo Glock. Den nye Toyota racer, TF108, blev præsenteret officielt den 10. januar 2008, i teamets hovedkvarter i Køln.


Generel info
Hold ejer Toyota
Hovedkvarter Toyota Motorsport GmbH
Toyota-Allee 7
50858 Köln
Deutschland
Debut i F1 Australien 2002
Verdensmester - konstruktører 6. i 2007
Verdensmester - kører 13. i 2007 - Jarno Trulli
Ansatte ca. 800
Budget ca. 400 Millioner euro
Hjemmeside toyota-f1.com


Personer
Teamchef Tadashi Yamashina
Teknisk direktør Pascal Vasselon
Teammanager Richard Cregan
Chefdesigner Pascal Vasselon
Chefingeniør Dieter Gass
Chefaerodynamiker Nicolo Petrucci
Motorchef Luca Marmorini
Piloter 8. Jarno Trulli
11. Timo Glock
T. Ricardo Zonta


Bilen
Navn TF108
Dæk Bridgestone Potenza
Længde 4636 mm
Bredde 1800 mm
Højde 950 mm
Sporvidde (foran) -
Sporvidde (bagerst) -
Akselafstand 3090 mm
Chassis Monocoquet er formet af kulfibre i en bikagestruktur.
Gear Halvautomatisk af titan med syv frem og et bakgear
Bremser Brembo kalibre
Vægt 605 kg


Motor
Navn Toyota RVX-08
Cylindervinkel 90 grader
Ydelse 740 Hk
Max. Omdrejninger 19.000. FIA reguleret
Køling -
Tændrør DENSO
Motorstyring Toyota/Magnetti Marelli
Benzin Esso
Motorvægt ca. 95. kg


Diverse oplysninger
Homepagehttp://www.toyota-f1.com
Team ejerToyota
Antal poles3
Antal point (alle år)418.5
Antal startede grand prix'er96


VM gennem tiderne

År Kørere VM point VM placering
... 0

2020 sæsonen

Nr. Løb Kørere Placeringer Point
I alt i 2020 0
Sidste år | Næste år

2020 formkurve (løbsresultat) for og