Super Aguri F1
Anthony Davidsons tester Super Aguris testbil. Copyright: Super Aguri Formel 1 er feltets absolut mindste team, baseret dels i Japan og dels i Arrows´ gamle fabrik i Leafield, i England. Teamchef er den tidligere Formel 1 kører, Aguri Suzuki.
Holdet blev oprettet som Honda´s B-team, men nok mest fordi det japanske folk nærmest krævede, at Honda hjalp Takuma Sato - som tidligere havde kørt BAR Honda - tilbage i feltet.
Super Aguri nåede næsten ikke at melde sig til gennem de officielle kanaler i slutningen af 2005. Ifølge FIA havde de ikke skaffet de $48 millioner som var krævet inden den 15. november 2005. Alligevel arbejdede teamet på at blive klar til 2006 sæsonen, og imens søgte man at få enighed blandt de resterende 10 teams. Det lykkedes lige præcis at få de nødvendige stemmer, samt ikke ikke mindst de mange millioner. Den 26. januar 2006 var Formel 1 feltet vokset til 11 teams.
Chassiset som Super Aguri bilerne var bygget på i begyndelsen, var gamle Arrows A23 fra 2002, men op til det tyske Grand Prix på Hockenheim kom de med en opdatering og det kunne ses.
Takuma Sato blev hyret som førstekører og da man ønskede et 100% japansk team, blev den for mange Formel 1 fans ukendte Yuji Ide ansat som andenkører. Det stod dog hurtigt klart, at Ide ikke havde det der skulle til. Faktisk havde adskillige kørere klaget over Ide til FIA, fordi de mente han var direkte livsfarlig og det endte med, at han blev frataget sin superlicens
Ide blev erstattet af Frank Montagny der spillede en kort rolle i teamet, og sæsonen sluttede med Sakon Yamamoto, i det der nok må betegnes som et "Hot seat".
Honda leverede motoren, en nøjagtig kopi af den Honda selv bruger i "moder-teamet".
Kørerne for 2007 er blevet offentliggjort og Takuma Sato beholder sit sæde, mens Anthony Davidson skal sidde i den anden bil. Testkørere var i starten af året hollænderen Giedo van der Garde og tidligere og tidligere Super Aguri pilot, Sakon Yamamoto. Men van der Garde lavede en u-vending og gik over til Spyker, så nu bliver Yamamoto sandsynligvis teamets eneste testkører.
Generel info |
Hold ejer |
Aguri Suzuki
|
Hovedkvarter |
Super Aguri Formula 1 Limited Leafield Technical Centre Langley, Witney Oxfordshire, OX29 9EF
|
Debut i F1 |
Bahrain 2006
|
Verdensmester - konstruktører |
-
|
Verdensmester - kører |
-
|
Ansatte |
ca. 100
|
Budget |
Ca. €40 millioner.
|
Hjemmeside |
saf1.jp |
Personer |
Teamchef |
Aguri Suzuki
|
Teknisk direktør |
Mark Preston
|
Teammanager |
Mick Ainsley-Cowlishaw
|
Chefdesigner |
Peter McCool
|
Chefingeniør |
Graham Taylor
|
Chefaerodynamiker |
Ben Wood
|
Motorchef |
Shuhei Nakamoto
|
Piloter |
Takuma Sato, Anthony Davidson |
Bilen |
Navn |
SA07
|
Dæk |
Bridgestone
|
Længde |
4680 mm
|
Bredde |
1800 mm
|
Højde |
950 mm
|
Sporvidde (foran) |
1460 mm
|
Sporvidde (bagerst) |
1420 mm
|
Akselafstand |
3135 mm
|
Chassis |
Super Aguri SA 07
|
Gear |
7 trins sekventiel elektro-hydraulisk "quick-shift" gearkasse
|
Bremser |
AP Racing
|
Vægt |
Ikke oplyst |
Motor |
Navn |
Honda RA807E, 2,4 liter V8
|
Ydelse |
Over 800 HK
|
Køling |
Olie kølet
|
Tændrør |
NGK
|
Motorstyring |
Honda PGM-IG
|
Benzin |
Ikke oplyst
|
Motorvægt |
Ikke oplyst |
Diverse oplysninger |
Homepage | http://www.saf1.jp |
Team ejer | Aguri Suzuki |
Antal point (alle år) | 4 |
Antal startede grand prix'er | 39 |
VM gennem tiderne
År |
Kørere |
VM point |
VM placering |
|
... |
0 |
|
2020 sæsonen
Nr. |
Løb |
Kørere |
Placeringer |
Point |
I alt i 2020 |
0 |
Sidste år
|
Næste år
2020 formkurve (løbsresultat) for og