• Forside

Optakt 2010 – Lotus og Virgin

Der er kun tre dage tilbage inden første træning starter i Bahrain. Vi har de sidste par dage set på de forskellige hold og deres kørere. I dag kigger vi på to af de nye, som tilmed har en lille indbyrdes duel kørende. Velkommen Lotus og Virgin.

Virgin VR-01 . Copyright Virgin Racing

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 9/3 2010 klokken 15:03

I denne lille optaktsartikel kigger vi nærmere på to af de nye hold i dette års mesterskab: Virgin Racing og Lotus Racing.

Det ene hold var et af de oprindelige udvalgte, det andet kom med lettere forsinket. Lotus har en historie, der strækker sig helt tilbage til Colin Chapmans dage, mens Virgin Racing starter deres historeskrivning i år.

De to hold har haft hver deres tilgang til designet af bilerne, og det har givet flere indbyrdes kommentarer. Derfor har de to holds teamchefer, Tony Fernandes fra Lotus/Air Asia og Richard Branson fra Virgin, væddet med hinanden om, hvilket hold der klarer sig bedst.

Taberen? Han skal såmænd optræde som stewardesse på vinderens flyselskab. Og du læste rigtigt. Det var stewardesse med kjole og høje hæle, ikke steward. Hvem der vinder dette væddemål ved vi først, når sæsonen slutter.

Lotus T127
Copyright Lotus Racing


Lotus Racing
Lotus Racing er ny på gridden i år, men navnet er velkendt og går tilbage til 1958, hvor holdet debuterede i Formel 1 i Monaco. Lotus var med som eget team frem til 1994, hvor de trak sig ud af VM. I størstedelen af holdets første eksistens kørte holdet med Cosworth-motorer, så det er lidt komisk at holdet vender tilbage til Formel 1 med motorer fra samme fabrik.

Det nye Lotus har dog kun navnet tilfælles med det gamle hold. Det officielle navn er 1Malaysia Lotus Racing, og kører under det malaysiske flag. Det skyldes, at Lotus’ ejes af malaysiske Proton, der har givet tilladelse til at navnet benyttes i Formel 1-sammenhæng.

Det er derfor et helt nyt hold, der stiller til start, og det sætter unægtelig forventninger meget ned. Bilen er designet af den britiske bulldog, Mike Gascoyne, der har en fortid hos McLaren, Tyrrell, Sauber, Jordan, Benetton/Renault, Toyota og Spyker/Force India.

Tony Fernandez og Mike Gascoyne
Copyright Lotus Racing


Planen for Lotus er, at det ikke kun skal køre under malaysisk flag, men også være bosiddende i Malaysia, tæt på Sepang-banen udenfor Kuala Lumpur. Indtil videre bor holdet dog i Racing Technology Norfolk’s lokaler i England. Tilknyttet holdet er de to erfarne kørere Heikki Kovalainen og Jarno Trulli, og som tredjekører har malayen Fairuz Fauzy fået plads.

Vintertestene har givet Lotus store problemer, og specielt aerodynamisk skulle der være store problemer med Lotus T127, som bilen hedder. Heikki Kovalainen var i sidste uge ude og sige, at bilen var værre, end den Minardi han testede tilbage i 2003, men måtte dagen efter afkræfte disse udtalelser, som værende en fejlfortolkning af journalisten fra den finske avis ’Turos Sanomat’ .

Måske heller ikke det smarteste at udtale sig på den måde, når holdet er helt nyt, men det giver en klar indikation af, at vi ikke skal forvente topresultater af Lotus i år.

Heikki Kovalainen
Copyright Lotus Racing


Heikki Kovalainen
Heikki Kovalainen har haft en svær tid i Formel 1. Det hele startede ellers så lovende, da han bankede den syvdobbelte verdensmester Michael Schumacher og rallyverdensmesteren Sebastien Loeb i Race of Champions tilbage i 2004. Ung, veltalende og talentfuld, samt en plads i Renaults juniorprogram og testkører for Formel 1-teamet.

Det startede lovende i den nystartede GP2-klasse, som i 2005 erstattede F3000-klassen. Heikki endte dog med at tabe mesterskabet til ”landsmanden” Nico Rosberg i den sidste afdeling i Bahrain. 2006 var dedikeret testkørerrollen hos Renault, og Heikki var med til at udvikle den R26, der endte med at sikre Fernando Alonso hans andet verdensmesterskab.

Da Fernando Alonso skiftede til McLarne i 2007 blev Heikki Kovalainen forfremmet til løbskører, men den hårde kamp i 2006 havde sat udviklingen af R27 noget tilbage.

Derfor kæmpede finnen med at få styr på det svære chassis, og det lykkedes da også i løbet af sensommeren at score point regelmæssigt. Bedste resultat kom i regnvejrsløbet på Fuji, hvor han indtog det nederste trin af podiet.

Det havde dog taget for lang tid med at opnå disse resultater, så Heikki fik en fyreseddel, så der kunne blive plads til sønnen af den tredobbelte verdensmester Nelson Piquet. Nelsinho overtog Heikkis plads, men Giancarlo Fisichella i det andet sæde også blev fyret for at give plads til Fernando Alonso, der efter et svært år hos McLaren vendte hjem.

Kovalainen var dog ikke arbejdsløs i lang tid, da han blev præsenteret som Lewis Hamiltons’ nye holdkammerat og Fernando Alonsos afløser hos McLaren. Her udviklede Heikki sig til at blive en god andenkører, men det talent, som finnen utvivlsomt besidder så man sjældent noget til.

Bedste resultat blev en sejr i Ungarn, men det var fordi andre kørere udgik, ikke fordi han havde kørt sig til resultatet.

Heikki havde dog gjort nok til at sikre sig endnu et år hos McLaren, denne gang som holdkammerat til den regerende verdensmester. 2009 blev dog et katastrofeår for den finske kører.

De første mange løb udgik han efter sammenstød med andre kørere, og når han endelig gennemførte var det langt fra holdkammeraten, som er den direkte sammenligning.

Derfor begyndte rygterne om en udskiftning at cirkulere allerede midt på sæsonen, og det var noget Heikki kunne mærke. Selv om han udadtil fremstod som den sikre McLaren-kører, så indrømmede han, at han ikke fik nok ud af materiellet, og da ikke bare Mercedes, men også McLaren ønskede en forbedring, så vidste man godt, at det ikke blev til et tredje år hos sølvpilene.

Heikki fik ikke nok ud af sin tid hos først Renault, siden McLaren. Derfor var der ingen topteams, som var interesserede i ham, og det blev derfor Lotus, som har fået æren af at ansætte den lyshårede finne i den ene T127. Her skal vi ikke forvente topresultater, og selv kampen om de sidste pointplaceringer kan gå hen og blive svært at nå op til.

Heikki kan kun håbe på, at han i 2010 bliver 'best of the rest' blandt de nye teams.

Jarno Trulli
Copyright Lotus Racing


Jarno Trulli
Veteran Jarno Trullis karriere går helt tilbage til 1997, da han debuterede for Minardi, inden han blev indhentet som erstatningskører for den skadede Oliver Panis hos Prost.

Hos Prost etablerede den italienske, tidligere tyske F3-mester, sig som en hurtig og spændende kører, og det var derfor ikke overraskende, da Eddie Jordan hentede italieneren til sit hold, som afløser for Damon Hill, der mistede motivationen til at køre Formel 1.

Tiden hos Jordan etablerede Trulli som den hurtige kvalifikationskører, og efter to år hos den farverige irer kom Trulli under Flavio Briatores vinger hos Renault. Her gik det godt indtil Trulli efter sejren i Monaco 2004 mente, at han var mere værd end det tal, der stod på hans kontrakt.

Derfor brød Trulli og Flavio Briatore midt på sæsonen. At gå fra løbsvinder til arbejdsløs på få måneder er ikke noget man ser hver dag.

Toyota var dog hurtige til at slå kløerne i italieneren, der endnu engang afløste Oliver Panis, der trak sig ud af Formel 1 efter Italiens Grand Prix.

Tiden hos Toyota bød på flere opture, men også flere nedture. 2009 illustrerede meget godt Jarnos tid hos Toyota. Den ene weekend bød på pole position og den næste weekend kæmpede Toyota med at komme ud af Q1.

2010 byder på en genforening med Mike Gascoyne, som han sidst arbejdede sammen med hos Toyota. Om der kan komme den samme magi, som der opstod da Jarno og Gascoyne først begyndte at arbejde sammen i 2003, er dog usikkert. Trulli er dog kendt som en dygtig teknisk kører med mere end 13 års erfaring.

Italieneren er en af de mest erfarne i Formel 1, men det bliver ikke en tilbagekomst til de forreste rækker eller podieplaceringer i 2010, og Lotus må ses som et retræteteam, der snart afslutter italienerens karriere.

Virgin VR-01
Copyright Virgin Racing


Virgin Racing
Da FIA sidste år offentliggjorde de nye hold, der havde fået adgang til 2010-mesterskabet, stod der ikke Virgin Racing på nogle af pladserne. Alligevel er det det samme hold, som fik tildelt den oprindelige startplads: Manor Grand Prix.

Virgin har købt sig ind i teamet og ændret navnet, men det er stadig Manor Grand Prix, der står bag driften af holdet. Til at designe bilen har man hentet designeren Nick Wirth ind, og han har designet bilen uden brug af vindtunnel, og kun med brug af CFD-teknologi.

Nick Wirth har en fortid hos bl.a. Simtek, Benetton og March, og han var manden der stod bag det FIA-forslag, som skulle have foreslået en dobbelt bagvinge, lidt á la den man kender fra Ferrari FXX. Senest har han været involveret hos Acura, hvor han, via CFD, har designet American Le Mans Series-bilen Acura ARX-02a.

V-H: Lucas di Grassi, Timo Glock, Richard Branson, Andy Soucek og Luiz Razia.
Copyright Virgin Racing


Holdet annoncerede sidste efterår, at Timo Glock ville blive en af holdets kørere. Timo blev arbejdsløs, da Toyota lukkede ned. Holdkammeraten Lucas di Grassi kommer fra en tid hos Renaults juniorprogram samt som deltager i GP2-klassen, og får nu endelig sin debut i Formel 1.

Holdets reservekører bliver Andy Soucek, der tidligere har deltaget i GP2-klassen og sidste år dominerede Formel 2-mesterskabet, som han vandt før sidste afdeling. Testkører bliver Luiz Razia fra Brasilien, og han skal deltage for Manor Motorsport i den nyetablerede GP3-klasse.

Teamet testdebuterede ved den første test på Jerez, og holdet har haft mange problemer. Både uheld forårsaget af kørerfejl, og tekniske defekter har gjort forberedelserne mangelfulde. Derfor bliver de første par løb mere betragtet som testsessions end egentlig løb.

Man skal ikke forvente mirakler af holdet, men der burde komme en fremgang på gridden i løbet af sæsonen.

Timo Glock
Copyright Virgin Racing


Timo Glock
Første gang vi rigtig støder på Timo Glock, er, da han i 2004 agerer fredagskører for Jordan-teamet. Da en af løbskørerne midt på sæsonen rager uklar med holdet omkring nogle sponsoranliggender, får Timo Glock sin debut i Formel 1 allerede midt på 2004-sæsonen.

Der var dog ikke plads til Timo i 2005, så den unge tyske kører tog til USA, hvor han stillede op ved siden af danske Ronnie Bremer, og slog ham i kampen om at blive årets rookiekører. Det blev dog kun til det ene år, da Timo allerede året efter sad i en BCN Competion GP2-racer, da sæsonen startede.

Ret hurtigt fik han dog skiftet til iSport-teamet, og det var i dette team, at han kørte GP2-mesterskabet hjem i 2007.

Timo Glock fik chancen hos Toyota, da det japanske hold skiftede Ralf Schumacher ud, og det samarbejde gik godt. Bedste resultat blev en andenplads efter Heikki Kovalainen i Ungarns Grand Prix 2008. Timo var vellidt hos Toyota, men vejen til at blive i Formel 1 hed Manor Grand Prix.

Her skal Timo være førstekører i kraft af sine to fulde sæsoner i Formel 1 for Toyota, og kan han køre et par overraskende resultater hjem, så kan Virgin Racing, som holdet siden blev omdøbt til, være vejen tilbage til et topteam.

Forvent at Timo vil blande sig i kampen som den bedste kører i de nye teams.

Lucas di Grassi
Copyright Virgin Racing


Lucas di Grassi
Den brasilianske kører får endelig sin debut i Formel 1 efter at have været en del af Renaults juniorprogram de sidste par år. Han startede sin europæiske karriere, da han deltog i et runder af F3 Euro Series-mesterskabet i 2003.

Det blev siden til et år i britisk F3 for Hitech, inden han vendte tilbage til Manor Motorsport og F3 Euro Series. Her blev det til en 3. plads og en sejr i F3-løbet på Macau. I 2006 debuterede han for Durango i GP2-klassen, inden han i 2007 skiftede til ART og blev nummer to i klassen til Timo Glock.

Lucas di Grassi kunne være blevet GP2-mester i 2008, hvis han bare havde kørt i hele sæsonen. Han sluttede på plads 3 i mesterskabet, efter mester Giorgio Pantano og Bruno Senna, på trods af at han kørte seks løb færre. Brasilianeren testede efter sæsonen for Honda med henblik på et sæde i 2009, men så lukkede Honda holdet ned.

Sidste år var Lucas di Grassi testkører for Renault og deltog samtidig i GP2 for Racing Engineering. Det blev til en enkelt sejr i Istanbul, men ellers var sæsonen ikke noget at råbe hurra for. At di Grassi nu kan kalde sig Formel 1-kører bygger på Manors kendskab til den 25-årige brasilianer, ikke hans 2009-sæson.

Lucas di Grassi har i de første tests for Virgin Racing haft flere uheld forårsaget af kørerfejl. Man skal derfor ikke forvente, at køreren imponerer før han finder sig til rette i bilen, og selv her burde han ikke kunne måle sig med sin mere erfarne holdkammerat, Timo Glock.

I morgen kigger vi på de to sidste hold på gridden, BMW Sauber og Hispania Racing F1 team.