• Forside

Optakt 2010 – Force India og Toro Rosso

Vi fortsætter nedtællingen til den første træning med at se nærmere på de hold, der måske ikke er verdensmesterpotentiale, men som alligevel er leveringsdygtige i et par overraskende resultater. I dag kigger vi på Force India og Toro Rosso.

Force India . Copyright Sutton Images/Force India

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 4/3 2010 klokken 17:03

Om otte dage starter årets første træning i Bahrain. Måneders ventetid er overstået og de få tests i Spanien vil blive opmagasineret i den bageste del af hjernen.

Når træningen starter er det slut med forskellige programmer. Det er nu, det er alvor og hver omgang tæller mod det samlede resultat søndag.

To af de hold, der sidste år imponerede ved flere lejligheder var Force India og Red Bull Racings søsterteam, Scuderia Toro Rosso. Det kan de sagtens gå hen og gøre igen i år, men om det bliver til en podieplads, er nok usandsynligt.

Force India VJM03
Copyright Sutton Images/Force India


Force India
Det bliver kun tredje gang, at det indiske hold, Force India, starter en sæson i Formel 1. Anført af den karismatiske Vijay Mallya og med Kingfisher-logoer på bilerne, er holdets tre kørere klar til at gå efter points, den næste podieplads og den første sejr.

Sidste år viste holdets to kørere, Adrian Sutil og Giancarlo Fisichella, på ny gode takter. Kronen på værket kom på Spa-Francorchamps, hvor italieneren Giancarlo Fisichella kørte et fantastisk løb, der startede med en utrolig pole position lørdag og sluttede en ’KERS’ fra holdets første sejr søndag.

VJM02 var en rigtig god bil på de hurtige og mellemhurtige baner, og det var især på disse baner, at kørerne med Adrian Sutil i front, imponerede. Dette års VJM03 er bygget med udgangspunkt i sidste års design, og forventningerne er derfor store.

Vintertestene har givet optimisme, og det overraskende resultat kan sagtens komme, men det kræver dog mere end lidt regnvejr før det vil ske.

Adrian Sutil
Copyright Sutton Images/Force India


Adrian Sutil
Mens Force India kun skal til at starte deres tredje sæson, skal den japanske F3-mester 2006, i gang med sin fjerde sæson for det samme hold. Force India er jo opstået af et opkøb af det tidligere Spyker-team, som Adrian debuterede for i 2007.

Den første sæson var ikke noget særligt, men året efter (2008 red.) begyndte de overraskende resultater at komme tæt på. Desværre kom de aldrig for hver gang vi nærmede os slutningen på løbet kom der en finne i en rød Ferrari for nær.

Sidste år kom Adrians bedste F1-resultat i Italien, da han sluttede under et sekund fra podiepladsen, der blev taget af en finne i en rød Ferrari.

Adrian Sutil blev først ret sent bekræftet, men det skyldtes ikke Force India, men at tyskeren prøvede at sælge sig selv til Mercedes GP. Da Michael Schumacher snuppede den plads, var Force India "et godt sted at vende tilbage til," som den tyske pianistuddannede kører senere udtalte.

Adrian er nået til et punkt i sin F1-karriere, hvor han enten skal avancere til et større team efter denne sæson eller affinde sig med, at han som så mange andre kørere aldrig når de bedste sæder i Formel 1.

God for et par overraskelser, men intet seriøst.

Vitantonio Liuzzi
Copyright Sutton Images/Force India


Vitantonio Liuzzi
Den tidligere Red Bull-skolede kører, Vitantonio Liuzzi, vandt historiens sidste F3000-mesterskab for Arden tilbage i 2004. Han var ren dynamit, næsten en firhjulet udgave af Valentino Rossi. Med gedeskæg og test for både Sauber og Williams, var han nærmest selvskreven til Formel 1.

Han var ekstrem inden Kimi Räikkönen faldt over tusch og vodka, og det var derfor ikke overraskende, at Red Bull signede ham, da de opkøbte Jaguar efter 2004. Det første år hos Red Bull var det meningen, at han skiftevis skulle agere fredagskører og løbskører sammen med Christian Klien fra Østrig.

Det blev også til tre løb i Europa og 1 point i debutløbet, men reglerne for fredagskørere gjorde, at Vitantonio Liuzzi røg tilbage til den tjans, mens Christian Klien kørte sæsonen færdig. Liuzzis evner var dog tydelige, så da Red Bull udvidede butikken med opkøbet af Minardi, fik italieneren det ene løbssæde.

Ved Liuzzis side blev placeret amerikaneren Scott Speed, og makkerparret skulle give noget kulør i det ellers meget regelrette Formel 1. Det lykkedes over al forventning i en sådan grad, at selve kørslen kom lidt ud på sidelinien.

Toro Rosso var ikke tilfredse, og første advarsel omkring en ønsket kulturændring kom, da Toro Rosso først sent præsentede Liuzzi og endnu senere Scott Speed. Nu skulle seriøsiteten komme, og der skete da også lidt.

Liuzzis største konkurrenter i år: Reservekører Paul di Resta og løbskører Adrian Sutil
Copyright Sutton Images/Force India


Liuzzi var da også heldig, at han fik lov at bevare sit sæde hos Toro Rosso, da Scott Speed blev sparket ud midt på sæsonen. Han blev afløst af Sebastian Vettel og tyskerens ankomst betød en noget mere seriøs tilgang til resten af sæsonen. Selv om Liuzzi tog sig sammen og begyndte at ligne den kører, han var to år tidligere, så var det for sent.

Toro Rosso havde skrevet kontrakt med den mangedobbelte Champ Car-mester, Sebastien Bourdais, og da alle de interessante løbssæder var taget op til 2008-sæsonen, blev det til en test- og reservekørertjans hos Force India. Inden Giancarlo Fisichella skiftede til Ferrari og åbnede en vej tilbage til et løbssæde, holdt Liuzzi sig varm i A1GP-serien og Speedcar-serien.

Vitantonio Liuzzi er nu tilbage i et sikret løbssæde hos Force India, og med flere testdage under sig, er han nu klar til at give Adrian Sutil baghjul og vise sin teamchef, at han gjorde rigtigt ved at bevare ham i teamets kørerlineup.

Som en ekstra motivation til begge kørere sidder skotten Paul di Resta klar på sidelinien. Han er allerede blevet lovet et par fredagstræninger, og kan han køre nogenlunde op med etablerede kørere, kan sæderne godt blive varme.

Scuderia Roro Rosso STR5
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Scuderia Toro Rosso
For Toro Rosso er det ikke bare en ny sæson, der venter på at starte. Det er den første sæson, hvor de står som konstruktør af deres eget chassis, STR5. Red Bull ejer stadig holdet, men det betyder ikke, at pengene flyder i en lind strøm fra Østrig til Faenza, i Italien.

Planen er at Toro Rosso skal sælges til investorer og Red Bull delvis købes ud, men det kræver at resultaterne kommer ude på banen for, at interessen skal være der.

De foreløbige tests har været ganske fornuftige, og selv om STR5 er en ”egen-videreudvikling” af Adrian Neweys arbejde med RB5/STR4, foregår al udvikling nu uden designgeniets hånd.

Den manglende pengestrøm fra Red Bull gjorde, at holdet var lige ved at udskifte deres ene kører, Jaime Alguersuari, med en der havde nogle gedigne sponsorer i ryggen. Det havde Jaime ikke, men opbakning fra Red Bulls motorsportsrådgiver, Helmut Markko, sikrede pladsen ved siden af Sebastien Buemi.

Forventningerne er sat lavt, men holdet kan godt gå hen og overraske ved flere lejligheder.

Sebastien Buemi
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Sebastien Buemi
Sebastien Buemi starter sin anden Formel 1-sæson efter et par år i GP2- og A1-klasserne. Første sæson gik over al forventning, men det var heller ikke meget modstand han fik fra sin holdkammerat, Sebastien Bourdais. Midt på sommeren kom Jaime Alguersuari til i stedet for franskmanden, og det gjorde kørerduoen mere harmonisk.

Sebastien Buemi vil i år igen være nummer et hos Toro Rosso, men det skyldes primært hans lange historie med Red Bull, og at han har noget mere erfaring i en Formel 1-bil samt han kender banerne, der køres på i år. Buemi er dog en hurtig kører, hvor talentet måske ikke virker så ligetil som hos Sebastien Vettel, men det er der.

Buemis mål for i år er at imponere så meget, at han kan avancere til et Red Bull-sæde til næste år.

Jaime Alguersuari
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Jaime Alguersuari
Spanieren Jaime Alguersuari er et af de nyere spændende navne, vi har fået i Formel 1. Sidste år debuterede han i Formel 1, men valgte sideløbende, og som han selv siger, måske lidt dumt i bagklogskabens navn, at fortsætte sin sæson i World Series by Renault-klassen.

Det gjorde det svært at omstille sig mellem to så forskellige biler, og derfor står Formel 1 som det eneste motorsportsrelaterede den spanske kører skal lave i år. Jaime håber, at hans lille håndfuld løb fra 2009 har givet ham så meget erfaring, at han nu har noget at arbejde ud fra, når vi når Bahrain.

Første halvdel af sæsonen bliver svær for den spanske kører, der stadig har en hel del baner han skal lære, så sæsonen bliver for hans vedkommende opdelt i to halvdele. Den første lærerige halvdel, og den anden erfaringsmæssige halvdel, hvor resultaterne skal begynde at komme.

Der er dog en ting, som stadig er et problem for Jaime. Han blev bedt om at komme med nogle sponsorer, men det lykkedes ikke. Hvis Toro Rosso kommer i så store økonomiske problemer, at man kan blive nødt til at sælge et sæde, så er det hans sæde, der ryger først.

Forvent en sæson, der byder på begynderfejl og ungdommelig aggression, samt et spring op ad gridden jo mere erfaring, han får.