Dagens kvalifikation til Malaysias Grand Prix blev en spændende affærer med kamp til det sidste for at komme til at starte forrest. Det blev Renaults Giancarlo Fisichella, der trak det længste strå, men Nico Rosberg (Williams) på tredjepladsen er nok ikke mindre glad for sin første tur til en top tre pressekonference. Ind mellem disse to starter
Jenson Button (
Honda).
Her følger referatet, som blev opdateret løbende under kvalifikationen:
Giancarlo Fisichella har lov til at have næsen i sky resten af dagen.
FØRSTE AFDELING:
Kørerne er ved at gøre klar til årets anden kvalifikation, som kommer til at foregå på den godt 5,5 kilometer lange Sepang-bane lidt uden for Malaysias hovedstad Kuala Lumpur. Vejrmæssigt meldes der om skyer, og temperaturerne ligger med en lufttemperatur på 37 grader og 46 grader ved asfalten et godt stykke over det, som, vi har i denne del af verden. Luftfugtigheden er ved starten på 44%.
Den hurtigste kvalifikationstid sat i løbet af de syv tidligere gange Sepang-banens har været vært for Formel 1 er 1:32.582 sat af
Fernando Alonso (
Renault) sidste år i den første af to kvalifikationsrunder, det vil sige med tomme tanke.
De tre vindere
Med nok brændstof ombord til at starte løbet er rekorden 1:33.074 sat af
Michael Schumacher (
Ferrari) året inden, og det er netop de to, som indtil nu er de eneste, der har startet i pole ved Malaysias Grand Prix.
Som det var gældende ved kvalifikationen i Bahrain i sidste uge, så kommer der til at foregå en gradvis udskilning, hvor de seks langsomste bliver sorteret fra efter en afdeling på 15 minutter, yderligere seks forsvinder efter endnu en 15 minutters periode, og til sidste kæmper de resterende ti biler i 20 minutter om den forreste del af gridden, hvor de skal starte ud med den mængde brændstof, som de har tænkt sig at begynde løbet med.
Der er fire kørere, som har skiftet motor, inden kvalifikationen, og som dermed kommer til at blive straffet med 10 placeringer i forhold til den, de ellers kommer til at opnå. Det drejer sig om begge Ferrari-kørerne Michael Schumacher og
Felipe Massa, Red Bulls
David Coulthard (der også kører med en Ferrari-motor) samt Hondas
Rubens Barrichello.
Da der bliver givet grønt lys er der straks stor aktivitet på banen med 10 biler ude.
Christijan Albers (
Midland F1) er der den første til at sætte en tid: 1:38.357, men han bliver hurtigt overgået af sin holdkammerat Tiego Monteiro med 1:38.309 og Coulthard med 1:36.507.
Den første af polekandidaterne til at sætte en tid er
Giancarlo Fisichella (Renault) med 1:35.488. Alonso sætter en tid, der er 3 hundrededele langsommere, mens den hurtigste af alle indtil nu er
Ralf Schumacher (
Toyota) med 1:35.267.
Juan Pablo Montoya
Den næste til at tage førepositionen er finske
Kimi Räikkönen, der havde en miserabel kvalifikation i Bahrain, men med tiden 1:34.667 er han sikker på at gå videre. Det samme gælder for Jenson Button (Honda), der har lagt sig ind på andenpladsen knap fire tiendedele efter finnen.
Den hurtigste fra træningen, Michael Schumacher, er også ude, men han nøjes med en beskeden tid på 1:36.076, men det bør også være nok.
Juan Pablo Montoya (
McLaren) er lige som sin holdkammerat meget hurtigt, og han har ikke de store problemer med at tage førstepladsen.
Med tre minutter igen er det
Christian Klien (
Red Bull), der er den mest overraskende blandt de seks, der står til at blive slået ud af kvalifikationen. De fem andre er
Vitantonio Liuzzi (Toro
Rosso), Monteiro, Albers,
Takuma Sato (
Super Aguri) og
Yuji Ide (Super Aguri).
Til sidst er det da også blandt dem og de kørere, der ligger lige over stregen at den største aktivitet findes. Klien klarer frisag med en flot syvendeplads, hvilket rykker
Scott Speed ned på 17. plads. David Coulthard har også haft et imponerende sidste forsøg, hvilket indbringer ham en tredjeplads.
I front er der hele tre kørere under 1:34 med Jenson Button som den hurtigste.
Resultatet efter den første udskilning.
ANDEN AFDELING:
Så er den næste afdeling i gang, og
Jacques Villeneuve (
BMW) er første mand ude efterfulgt af Christian Klien. Den måske største positive overraskelse fra første del, David Coulthard (Red Bull) er også ude på banen igen sammen med godt halvdelen af de tilbageværende 16 kørere.
Villeneuve sætter med 1:36.669 den første tid, men Coulthard viser tænder og er ved anden mellemtid allerede næsten et sekund hurtigere, og det bliver også til den bedste tid med 1:34.614.
Kort efter er det Ralf Schumacher, der sætter bedste tid, men glæden varer kort, da han et par hundrede meter efter at have krydset målstregen - stadig på langsiden - må sande, at motoren ikke kan mere. Dermed kommer han til at starte sidst, da det er straffen for at skifte motor, efter at kvalifikationen er gået i gang.
McLaren fortsætter med at dominere: Montoya har igen lagt sig i spidsen med 1:34.568, hvilket er næsten samme tid som i første træning. Til gengæld forbedrer Räikkönen sig til 1:34.351 på trods af, at han måtte kæmpe lidt i sving 10.
Jenson Button var på den efterfølgende pressekonference meget mere tilfreds i dag end efter fredagens træninger.
Med seks minutter igen er det ved at være på tide at komme ud på banen, hvis der skal være tid til at sætte en tid. Felipe Massa holder dog som den eneste stadig i pitten.
Mark Webber (
Williams) er en af dem, der er i gang med at sætte end tid, og han er hurtigst i første sektor.
I mellemtiden er Michael Schumacher kørt ind på en tredjeplads for kort efter at blive skubbet en plads ned, da
Nico Rosberg (Williams) tager andenpladsen. Webber fortsætter dog sin fine form og tager førstepladsen bare for at se sig fortrængt af Jenson Button kort efter. Alle fire bør være sikker på at gå videre.
Felipe Massa holder stadig i pitten, og han er dermed ude af kvalifikationen.
De to Renault kørere har med 2 minutter igen heller ikke kvalificeret sig videre, men de er ude og ser ud til at køre stærkt nok til at komme videre. Der er slet ingen problemer: de tager anden- og tredjepladsen.
Dermed bliver det Coulthard, Rubens Barrichello (Honda),
Jarno Trulli (Toyota), Villeneuve,
Nick Heidfeld (BMW) og Felipe Massa, der ikke kommer videre.
Resultatet efter den anden udskilning.
TREDJE AFDELING:
I den sidste afdeling gælder det i starten om at køre så tæt som muligt på 110% af den endelige poletid, da kørerne får lov at fylde 2,8 kg brændstof på bilen for hver omgang de gennemfører inden for denne grænse i løbet af de 20 minutter. Med en forventet poletid på omkring 1:34, betyder det, at kørerne har godt 9,5 sekunders margin, som de skal holde sig indenfor.
Derfor ser vi også at tiderne er meget beherskede i starten med Mark Webber forrest i tiden 1:36.692. Da Ralf Schumacher er ude kører der kun ni biler.
Den første til at gå i pit er Christian Klien, som er den eneste med en Ferrari-motor, der endnu ikke er udskiftet, så måske Red Bull vælger at spare bilen lidt. Det virker ikke til, at det bare er et dækskifte.
Den første til at skifte dæk er Jenson Button, som går i ind i pitten med halvdelen af sessionen tilbagelagt. Andre kørere følger hans eksempel.
Med syv minutter igen begynder kørerne at sætte farten op, og det er Button samt Rosberg, der fører an henholdsvis med tiden 1:34.504 og 1:34.626.
Fisichella tager tredjepladsen med 1:35.299. Samtidig er Schumacher på vej rundt, men det ligner ikke en ny bedste tid - nej, det bliver til en tredjeplads.
Med fire minutter igen er der igen travlhed i pitten for at få skiftet dæk - det er tid til at indlede det sidste forsøg på at forbedre sig. Alonso og de to McLaren-kørere har endnu ikke gjort et reelt forsøg på at tage pole.
Räikkönen og Montoya er hurtige på deres forsøg; sidstnævnte sætter ny bedste tid i sektor 1, men mister lidt tid i den efterfølgende sektor - kan han hente det mod slutningen? Nej, det kan han ikke; tiden rækker kun til en tredjeplads og Räikkönen kommer ind som femmer.
En fantastisk kvalifikation til Williams.
Til gengæld er Nico Rosberg meget hurtig, men er det nok? Nej, det lykkes heller ikke for ham. Det bliver til en foreløbig andenplads.
Næste forsøg gøres af Fisichella og han har ikke nogen problemer: 1:33.850 og han er mere end seks tiendedele hurtigere end Button.
Det ser ud til, at den eneste der kan udfordre ham netop er Button, men selvom han forbedrer sig er det ikke nok, og det bliver Fisichella der starter forrest, når starten går i morgen.
Han bliver efterfulgt af Button og Rosberg. Michael Schumacher sætter fjerdehurtigste tid, men han bliver ramt af en straf på ti placeringer.
Spørgsmålet er så, hvor meget benzin, de enkelte har haft ombord, men svaret på det kommer vi til at vente med til i morgen, selvom pressemeddelelserne, der kommer til at indløbe senere i dag, måske kan give et hint. Vi vil selvfølgelig bringe de vigtigste kommentarer.
Resultatet af kvalifikationen.