Indledning
Det Italienske GP er et af årets absolutte højdepunkter i Formel 1 sæsonen. Autodromo Nazionale Monza eller Monza, som banen i daglig tale kaldes. Grand Prixet på Monza er det ældste i kalenderen og på banen, der også er den hurtigste kommer hastigheden op på over 350 km/t. De italienske tifosi er over alt og i fantastisk stemning og parken i sig selv er et besøg værd. Der er kort og godt en god stemning og på Ferraris hjemmmebane skal man køre rigtigt hurtigt for at slå de røde, og selvom McLaren Mercedes var hurtigst under sidste uges test er Ferrari klare favoriter.
Banekort for Monza
Monza er altså meget speciel og dette kommer godt frem i dette citat fra vores ven Kent Kirkegaard Jensen:
"Det er nærmest en hellig treenighed, når Ferrari, Monza og tifosi nævnes i samme sætning. Det er så indgroet i folket i Italien, at præsten i Maranello ringer med klokkerne når Ferrari vinder på Monza. Det er ikke kun en del af deres liv én gang om året, men en afgørende brik i deres hverdag. Ingen andre steder tilbedes de røde Ferrari racere så åbenhjertet som på Monza. Det er her legender bliver skabt, og det er her man husker."
”Monza er for de italienske tifosi, som Mekka er for pilgrimme. Et sted man skal besøge mindst en gang i livet. Det er her livet får mening, og man får frelse.”
BMF1 har i øvrigt et hold på banen og de er allerede er undervejs syd på. Vi vil derfor i den kommende weekend berette intenst fra banen, med også lidt mere udsædvanlige historier om hvordan det er at tage til Formel 1 for os ganske almindeligt dødelige. Så husk at vende tilbage og tjekke siden jævnlige den kommende weekend.
Siden sidst
Ja, hvad er der sket siden sidst? Flavio Briatore og Bernie Ecclestone har købt en fodboldklub, der er kørt nogen testdage på Monza og Ferrari har sagsøgt en dansk bedemand. Det er ikke fordi den seneste uge har været den mest ophidsende i Formel 1, for eksempel, så er der gået en hel uge, uden at McLarens ansatte har været i åben pressekrig eller at Fernando Alonso er rapporteret til et af de få teams, han endnu ikke har været sat i forbindelse med. Kort sagt en småkedelig uge.
Det samme gør sig gældende for det sidste løb, Tyrkiets Grand Prix, min kollega gjorde det så klart i hans afrunding, mandag, de første 150 meter var spændende og så var det løb kørt.
Der har været testet i 4 dage på Monza, personligt, så forstår undertegnede, TT, ikke helt fidusen i at man lader holdene få 4 dages fri træning på en Formel 1 bane, under 2 uger før der skal afvikles et Grand Prix på banen, de fleste ville nok mene det kunne være en anelse konkurrenceforvridende, for slet ikke at tale om de stakkels tilskuere, det kommer til at opleve begrænset action fredag, hvorfor skulle man slide på bilerne, når man lige har haft 4 dages fri træning?
Men Monza, der lægger bane til det Italienske Grand Prix i weekenden er reelt set den sidste høj hastighedsbane, der er tilbage på kalenderen, endda på trods af diverse modifikationer. Som testdagene viste, eller måske ikke viste, så er McLaren i form på Monza, men testdage viser sjældent det sande styrkeforhold i mellem holdene, til gengæld, så er der som sagt gået en hel uge, uden at Lewis Hamilton og Alonso åbent har været i totterne på hinanden eller deres hold.
Briatore og Onkel Bernie har så købt en fodboldklub, den hæderkronede Queens Park Rangers, som de fleste Tipslørdag-seere, på min alder eller ældre husker, men som har levet i ren elendighed de sidste mange år. Man må håbe at de 2 herrer har pengepungen i orden og viljen til at smide store summer i klubben, for den standard som de andre drenge i klassen sætter for legetøjsklubberne i Premier League, så skal der en god tegnedreng til at honorere det.
Historie
En detaljeret gennemgang af banens historie finder du i vores banemenu om
Istanbul Park. Her gennemgår vi kun kort sidste års løb.
År |
Kører |
Hold |
Tid |
Pole Position |
2002 |
Juan Pablo Montoya |
Williams |
1:20.264 |
2003 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:20.963 |
2004 |
Rubens Barrichello |
Ferrari |
1:20.089 |
2005 |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1:20.878 |
2006 |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1:21.484 |
Hurtigste Omgang |
2002 |
Rubens Barrichello |
Ferrari |
1:23.657 |
2003 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:21.832 |
2004 |
Rubens Barrichello |
Ferrari |
1:21.046 |
2005 |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1:21.504 |
2006 |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1:22.559 |
Vinder |
2002 |
Rubens Barrichello |
Ferrari |
1:16:19.982 |
2003 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:14:19.838 |
2004 |
Rubens Barrichello |
Ferrari |
1:15:18.448 |
2005 |
Juan Pablo Montoya |
McLaren |
1:14:28.659 |
2006 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:14:51.975 |
De sidste fem år på Monza
Træninger |
Fredag - 1. |
Sebastian Vettel |
BMW Sauber |
1:23.263 |
Fredag - 2. |
Sebastian Vettel |
BMW Sauber |
1:22.631 |
Lørdag |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:21.665 |
Kvalifikation og løb |
Pole position |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1:21.484 |
Hurtigste omgang |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1:22.559 |
Vinder |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:14:51.975 |
Referat |
Den helt store nyhed – omend ventet – var Michael Schumachers annoncering af sin pensionering, og at Kimi Räikkönen (McLaren) ville erstatte ham hos Ferrari. Begivenheden blev markeret med en relativ sikker sejr, hvor netop Räikkönen var den eneste, der var i nærheden af ham.
Fernando Alonso (Renault) havde til gengæld den store nedtur i Italien. Først blev han straffet for at blokere for Ferraris Felipe Massa under kvalifikationen – en dom, som ikke alle var enige i – og da han så ud til at skulle minimere pointtabet til fire point, så gav den ellers så pålidelige Renault-motor op, og han måtte udgå, hvorved Schumacher reducerede afstanden mellem de to fra 12 til to point. Ironisk så kørte Massa af banen på grund af Alonsos motoruheld, hvilket sendte ham en ekstra tur i pit, så han røg ud af pointene til stor fordel for Renault i kampen om konstruktørernes mesterskab.
BMW var helt forrygende på Monza. Først kvalificerede Nick Heidfeld sig på en tredjeplads mindre end to tiendedele efter Räikkönen og Schumacher på trods af, at han havde væsentlig mere brændstof om bord en de to. I løbet tog Robert Kubica over: i sit bare tredje løb fik han sin første tur på podiet.
Se også hele vores løbsrapport |
1: M. Schumacher 2: Räikkönen 3: Kubica 4: Fisichella 5: Button 6: Barrichello 7: Trulli 8: Heidfeld |
Sidste år på Monza
Banen
Herunder de vigtigste data for banen. Som ved banens historie finder du meget mere i vores
banemenu.
Banen |
Banenavn |
Autodromo Nazionale di Monza |
By |
Monza (Milano, 20 kilometer) |
Første Grand Prix |
3. september 1950 |
Antal Grand Prixer |
56 |
Rekorder (2000 Layout) |
Banerekord - pole |
1:20.089 (Rubens Barrichello, 2004) 260,395 km/h |
Banerekord - løb |
1:21.046 (Rubens Barrichello, 2004) 257,320 km/h |
Hurtigste løb |
1t14:19.838 (Michael Schumacher, 2003) 247,585 km/h |
Bedste Kørere og Hold |
Flest sejre |
5 (Michael Schumacher) 17 (Ferrari) |
Flest poles |
5 (Juan Manuel Fangio, Ayrton Senna) 18 (Ferrari) |
Flest hurtigste omgange |
3 (P. Hill, J. Clark, C. Regazzoni, A. Senna, M. Häkkinen) 17 (Ferrari) |
Årets Løb |
Omgangslængde |
5,793 km |
Omgange i løbet |
53 |
Løbsdistance |
306,720 km |
Fakta |
Sving |
8 |
Langsider |
5 |
Vigtige Links |
Hjemmeside |
www.monzanet.it |
Satelitbillede |
Google Maps |
Banebeskrivelse |
Bilmagasinet F1 |
Løbs- og banedata
Afslutning
Jeg vover pelsen og siger at en McLaren eller Ferrarikører vinder løbet og mindst en BMW Sauber kører er på 5. pladsen. Ja, det er et dristigt bud, men noget skal der ske, efter en forholdsvis kedelig uge. BMF1 har udsendte medarbejdere til weekendens løb, så glæd jer til en fyldig rapport, fra et af de få traditionelle europæiske Grand Prix’er.