Jeg var tilfældigvis i Milanoområdet omkring Itailens Grand Prix og besluttede med kort varsel at tage ind og se kvalifikationen. Jeg fortæller her lidt om hvordan jeg organiserede det, mine erfaringer og om min personlige mening omkring sådan et et dags besøg.
En uges tid inden løbet, begyndte jeg at spekulere på om ikke det var en god ide, at tage et lille smut til Monza da jeg nu alligevel skulle være i nærheden, hvilket i dette tilfælde var i nærheden Lago Maggiore. Jeg var også overbevist om at Michael Schumacher ville træde tilbage og det var således den sidste mulighed for at se tyskeren i aktion.
Som den gamle jeg fyr er, var det klart at jeg skulle være på en tribune, da jeg tidligere har siddet i græsset i Parabolica, og det var ikke lige det jeg gad. Jeg hoppede ind på banens hjemmeside (LINK) og fandt hurtigt ud af at der var billetter at få blandt andet på langsiden og også gode pladser i de forskellige sving.
Monza ved Primo Variante 2006 hvor den gamle oval også ses
Jeg ville naturligvis hellere være på banen alle fire dage med guldbiletter, men dels havde jeg ikke tid og slet ikke ikke råd til at smide de flere tusinde kroner ud, som det koster. Jeg har tidligere være til Grand Prix på Monza hvor jeg ikke havde guldbilletter og det var ikke noget jeg gad igen. Det er for ubekvemt og man får for lidt ud af det, for der er ikke adgang til en storskærm. I stedet opstod altså ideen om at købe guldbillet for lørdagen.
For dem der ikke har været til Formel 1 på Monza, eller Formel 1 i det hele taget, er der et par ting der er rare at vide. Det kommer nok ikke som en overraskelse, men bilerne kører ekstremt hurtigt. Hvis man sidder på langsiden eller et andet sted hvor der er fuld knald på, går det så hurtigt at man ikke kan genkende piloten i raceren. Man kan godt se det f.eks. er en Ferrari men om det er Michael Schumacher eller Felipe Massa der sidder der opdager man ofte ikke. Derudover er larmen endnu mere bestialsk end ved svingene.
De absolut billigste billetter er dem, hvor man finder sig et stykke græs og sidder i. Der er rift om de gode pladser og vil man have en, skal man komme meget tidligt, dvs. klokken syv om morgnen. Forsvinder man fem minutter er pladsen taget når man kommer tilbage. Det vil sige, at for at se et godt løb skal man side eller stå i syv timer inden løbet begynder plus de cirka to timer det varer. Det er sikkert OK hvis man er ung og vild Formel 1 fan, men jeg gad det som sagt ikke.
Når man er til Formel 1 er der i øvrigt en masse ting at give sig til. Udover at spise og drikke øl har de fleste hold diverse boder med suvenirs, Formel 1 biler, simulatorer og andet guf.
Nå, men altså på baggrund af dette vidste jeg, at jeg ville side i et sving, gerne et hvor de kommer hurtigt ind i og bremser kraftigt ned og det skulle være en nummereret siddeplads. På deres hjemmeside fandt jeg hurtigt ud af at der var mange ledige billeter om lørdagen dog ikke på ydersiden af Primo Variante. Jeg fik snakket med en kammerat, Roberto, der også ville med og blandt andet ville tage billeder med sit nye kamera og vi besluttede, at se tiden lidt an med hensyn til at købe billetter, også fordi vi ville ind på paddocken.
Der er rødt på Monza ved Primo Variante 2006
At komme på paddocken lykkedes ikke med den begrænsede tid der var til rådighed, og vi besluttede os for bare at tage til banen og se hvad der skete.
Vi tog afsted i god tid og var i Monza cirka klokken 8:30, efter at have kørt lidt rund på må og få, fik vi parkeret bilen efter anvisning fra en politibetjent. Der er masser af parkeringspladser omkring banen og vi skulle kun gå omkring 15 minutter for at komme til indgangen.
I løbet af de 15 minutter fik vi tilbudt omkring 50 biletter af forskellige billethajer, men med min viden fra hjemmesiden tog vi det helt roligt, og ganske rigtigt ved indgangen kunne man købe billetter i nogle hvide containere opsat til lejligheden.
Da jeg var på banen i 2004 havde vi guldbilletter og det betød at vi kunne kommer rundt overalt og ikke kun lige der hvor vi havde vores siddepladser. Sådan en billet ville jeg gerne have igen, men for dem der kun kommer lørdag er dette desværre ikke helt muligt. I stedet skulle man først købe en billet for at komme ind og derefter gå hen til den tribune man vil ind på og der betale et ekstra beløb afhængig af tribunen.
Vi købte vores billet og begyndte at bevæge os hen imod Primo Variante på indersiden. Tribunerne var ikke markeret i det officielle program man kan købe på banen (koster 10 Euro, men er faktisk pengene værd da det er fyldt med nyttige informationer og er en god souvenir), men jeg vidste fra 2004 at de var der. På vejen derhen kommer vi forbi Ascari, og vi tænkte – hmm Ascari på indersiden er sgu heller ikke at foragte, så vi ændrede lige planer og besluttede at der kunne vi også se det fra. Forgæves – der var udsolgt, og vi skyndte os i stedet ned til Primo Variante. Der er tre tribuner A, B og C. C står næsten midt i kombinationen, men der var udsolgt, men vi var også glade for B. 30 Euro mere og vi havde vores billetter. Klokken 9:30 sad vi på vores pladser og vi havde endda brugt tid på at få en kop kaffe og en brioche på vejen hen til tribunen.
Monza ved Primo Variante 2006 hvor den gamle oval også ses
Det er et rigtigt godt sted at sidde. Billerne kommer fra langsiden med 350 km/t og bremser vildt op for så at snige sig igennem svinget og gasser op igen for at fortsætte op i Curve Grande.
Dagens officielle program var således sammenskruet.
11:00-12:00 3. Frie træning i Formel 1
12:25: 13: Porsche Cup
14:00-15:00 Kvalifikationen
16:00-17:00 GP2 løb
Fra 9:30 – 11:00 Brugte vi tiden på at købe lidt drikkevarer, læse avis og få lidt mere at spise.
Som bekendt er de frie træninger lidt kedelige at se på TV, men på banen er det virkeligt godt. Man får set og følt bilerne (man kan fx mærke vibrationerne i fødderne når en bil kommer forbi eller hvis man holder en tom sodavandsdåse i hånden kan man mærke at den sitrer).
Roberto med en bajer på Monza Primo Variante 2006
En anden ting man ikke får med når man ser TV er hvor kraftigt bilerne bremser. I primo variante kommer de som sagt med cirka 340 kilometer i timen, cirka 150 meter før svinget banker de bremserne i bund, og får i løbet at ufatteligt kort tid bragt hastigheden ned til omkring 80. Man måber de første gange man ser det. Beundringen for den teknik der ligger bag hører dog aldrig op.
Da tiderne ikke er så vigtige under den frie træning, kan man egentligt koncentrere sig om at være imponeret af bilerne, deres hastighed og bremseevne. Da der ikke er fuldt besat på tribunen kan man stort set sætte sig hvor man vil, og opsøge gode steder at tage foto. Det brugte vi så den første time på.
Derefter er der så to timer hvor man enten kan gå lidt rundt og suge stemningen til sig, få lidt at spise – som vi gjorde – eller følge med i Porscheløbet. Vi rendte ind i nogle rare tyskere, som vi fik en snak med. De var på deres bryllupsrejse og deres datter var skiløber med Red Bull som sponsor, så de skulle ind og møde David Coulthard senere. Vi var slet ikke misundelige.
Klokken 13:40 smuttede vi fra vores gode spiseplads ved heliporten (hvor man tit ser VIPer) og smuttede tilbage til vores pladser. Kimi Räikkönen vandt som bekendt over Michael Schumacher så alle var glade især da Fernando Alonso kun blev nummer fem.
Motorsportsfans er meget fredelige mennesker og fans bliver ikke opdelt efter hvilket hold de holder med, men på Monza er der MEGET rødt. 90 procent af tilskuerne er italienere eller tysker og de fleste af dem er Ferrari fans. Vi mødte flere der sagde de startede med at være fans af Michael Schumacher men, at de nu var blevet Ferrari fans, og ville blive ved med at være det også efter Michael Schumachers afgang.
Monza Primo Variante 2006
Efter kvalen gik vi lidt mere rundt og fik købt et par suvenirs. Vi endte i området lige ved paddocken og der er det også meget at stå og glo lidt da man kan være heldig at se nogle kendte. Vi så føromtalte David Coulthard og ærgede os over ikke at have en datter der løber ordentligt på ski.
Lige ved paddocken er der en tunnel der fører under banen og man kan komme over på langsiden. Vi var lige ved at få os snydt ind i en VIP lounge, men blev snuppet. I stedet satte vi os på langsiden med et par bajere og nød at se GP2 der er en ret god klasse. En ukendt fyr med navnet Lewis Hamilton vandt.
Vi begyndte bagefter så småt at søge tilbage til bilen og kiggede videre på diverse udstillinger med lækre biler. Efter vi var kommet helt ud af parken satte vi os på en lille bar og nød livet. Vi kom igen i snak med nogle tyske fans og de sad og måbede over at vi ikke skulle se løbet. Efter et stykke tid med Formel 1 snak begyndte det godt nok at rykke efter at se løbet, men på den anden side er der nu også rart foran fjernsynet – og så sparer man en masse penge.
I den kommende weekend sender BMF1 for resten en hold til Monza og vi har i den forbindelse tænkt os at sende jeg masser af nyheder om hvad vi oplever i den forbindelse, så husk at følge med her på siden den kommende weekend