Indledning
Spa er en af piloternes og fansenes absolute favoriter. Den super lange bane med sæsonens mest berømte sving 'Eau Rouge' er næsten altid en garanti for overraskelser. Desværre bliver denne kommende weekend ødelagt af den kørende spion affære, hvor McLaren Mercedes netop er blevet idømt en rekord stor bøde, men vi vil dog her på BMF1 forsøge at finde den rigtige sportslige stemning.
Der er tale om sæsonens længste løb. Banen er 7.004 kilometer lang og med 44 runder kommer vi dermed op på 308.176 km. Siden 2005 er der lavet et nyt profil og hele banen har fået ny overflade og Bus Stop er blevet ændret.
Holdene har i juli testet der og har således allerede kendskab til den nye bane.
Bridgestone har medbragt de bløde og mellemdækkene ligesom de gjorde i Australien, USA, Frankrig, Tyskland og ved sidste løb i Italien.
Banen er kendt for at have enddog et meget ustabilt vejr med beligenheden i Ardennerne og selvom vejrudsigten siger sol og lettere overskyet vil det ikke overraske nogen hvis det pludseligt begynder at regne.
De forventede pitstop kan du se i nedenstående skema.
Antal pitstop |
Runde |
1 |
23 - 29
|
2 |
15 – 20, 27 - 33
|
3 |
9 - 12, 18 – 22, 29 - 34 |
Siden sidst
Med kun en uge i mellem Monza og Spa, så har det været hektisk aktivitet, men ugen har mest været fyldt af den netop afsluttede sag mod McLaren, men den vil vi behandle i en separat nyhed, så ikke mere om den. Efter en knusende sejr til McLaren på Monza, så er næste bane og sidste bane i Europa Spa, en bane som de fleste Formel 1 fans er særdeles glade for er tilbage på kalenderen.
Løbet på Monza formede sig som man måtte forvente, efter ganske få omgange, så havde alle fundet deres pladser og det drejede sig bare om at blive færdige.
Upåagtet at Monza og andre gamle, hæderkronede baner bar stor betydning for Formel 1, eller efterhånden har haft stor betydning, så viste søndagens løb igen, at det er på tide at de opdateres, grundlæggende gøres bredere, så der kan køres flere linier, i stedet for kun en linie. De moderne baner der er bygget indenfor de sidste år, de viser netop at selve banen kan gøre Formel 1 meget mere spændende og med mange flere overhalinger.
I det hele taget, så har den forgange uge været særdeles rolig, der er 4 løb tilbage og spionsagen er foreløbigt afsluttet.
Historie
En detaljeret gennemgang af banens historie finder du i vores banemenu om
Spa-Francorchamps. Her gennemgår vi kun kort sidste års løb.
År |
Kører |
Hold |
Tid |
Pole Position |
2000 |
Mika Häkkinen |
McLaren |
1:50.646 |
2001 |
Juan Pablo Montoya |
Williams |
1:52.072 |
2002 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:43.726 |
2004 |
Jarno Trulli |
Renault |
1:56.232 |
2005 |
Juan Pablo Montoya |
McLaren |
1:46.391 |
Hurtigste Omgang |
2000 |
Rubens Barrichello |
Ferrari |
1:53.803 |
2001 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:49.758 |
2002 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:47.176 |
2004 |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1:45.108 |
2005 |
Ralf Schumacher |
Toyota |
1:51.453 |
Vinder |
2000 |
Mika Häkkinen |
McLaren |
1:28:14.494 |
2001 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:08:05.002 |
2002 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:21:20.634 |
2004 |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1:32:35.274 |
2005 |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1:30:01.295 |
De sidste fem løb på Spa-Franchorchamps. Bemærk at i 2001 blev der kun gennemført 36 omgange i løbet.
Banen
Herunder de vigtigste data for banen. Som ved banens historie finder du meget mere i vores
banemenu.
Banen |
Banenavn |
Spa-Francorchamps |
By |
Francorchamps, Malmédy og Stavelot (30 km. til Liege) |
Første Grand Prix |
18. juni 1950 |
Antal Grand Prixer |
39 |
Rekorder (2004 Layout) |
Banerekord - pole |
1:46.391 (Juan Pablo Montoya, 2005) 236,050 km/h |
Banerekord - løb |
1:45.108 (Kimi Räikkönen, 2004) 238,931 km/h |
Hurtigste løb |
1t30:01.295 (Kimi Räikkönen, 2005) 204,568 km/h |
Bedste Kørere og Hold |
Flest sejre |
6 (Michael Schumacher) 10 (McLaren) |
Flest poles |
4 (J.-M. Fangio, A. Senna) 9 (McLaren) |
Flest hurtigste omgange |
6 (Alain Prost) 11 (Ferrari) |
Årets Løb |
Omgangslængde |
7,004 km |
Omgange i løbet |
44 |
Løbsdistance |
308,176 km |
Vigtige Links |
Hjemmeside - Banen |
www.spa-francorchamps.be |
Hjemmeside - Løbet |
www.spagrandprix.com |
Satelitbillede |
Google Maps |
Baneinfo |
Bilmagasinet F1 |
Løbs- og banedata - Bemærk at rekorderne er for et andet layout end det, der køres på i 2007.
Afslutning
Igen, så må det være sikkert at skyde på at en McLaren eller Ferrari-kører står øverst på podiet, denne gang vælger jeg dog at pege på en af de røde fra Maranello, der bør være uro og mangel på koncentration i McLaren-teamet og det må Ferrari afgjort kunne udnytte. Så en sejr til Felipe Massa er dagens bud. Længere nede i feltet, der skal Williams og Honda forsøge at fastholde de gode takter som de har vist i de sidste par løb. Jenson Button fik det sidste point og Rosberg blev igen ”best of the rest”. Det var nok de færreste der havde troet at Williams ville gøre det så godt i år. God fornøjelse med løbet på Spa.