Belgiens GP: Kvalifikationen

Hamilton sikrede sig selv og Mercedes, endnu en pole position, mens Kevin Magnussen sluttede sidst af alle, i den problematiske HAAS racer. Ferrari led også.

Ungarns Grand Prix 2020 . Copyright Mercedes AMG

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 29/8 2020 klokken 17:08

Det var tydeligt, allerede inden eftermiddagens kvalifikation, at Ferrari stillede op på Spa, med feltets svageste motor.

Alle træninger har haft en Ferrari motoriserede racer bagerst og Ferraris eget hold, kæmpede også med materiellet.

Fredag fik begge HAAS racere nye motorer, hvilket betød at der blev kørt ekstremt få omgange med holdets biler, hvilket de prøvede på at rette op på under 3. træning.

Men det var bare ikke godt nok.

Kevin Magnussen prøvede desperart at få så meget ud af hans racer, som muligt, men fik overkørt den meget udfordrede bil og røg af banen i hans sidste forsøg på at komme videre til Q2, hvilket betød at han ikke fik sat en tid der kunne bruges til andet end sidste startplacering.

Det gik lidt bedre for Grosjean i den anden HAAS racer, da han formåede at komme op på P17, med Giovinazzi og Latifi, samt selvfølgelig Magnussen bag sig.

Sidste mand, der ikke formåede at komme videre fra Q1 var Kimi Räikkönen i den anden Alfa Romeo, der også kører med Ferrari motor.

Det betød at 4 ud af 5 biler der røg ud af Q1, var med Ferrari motor.

I Q2 viste Ferrari selv, at det er skidt med deres maskineri.

Vettel og Leclerc formåede, kun lige, at slå George Russell i Williams raceren, hvilket betød at de røg ud af Q2, som nummer 13 og 14.

Noget overraskende, var det de to Alpha Tauri racre, der måtte følge dem ud af Q2, da Kvyat og Gasly kvalificerede sig ind som nummer 11 og 12, med russeren forrest af de to.

Da feltet nåede til Q3, hvor det for alvor gælder om de bedste placeringer, viste Lewis Hamilton endnu engang, at han er i en klase for sig selv.

Der var ellers lagt op til spænding, da Verstappen formåede at være hurtigste mand under den anden træning og hidtil i weekenden havde formået at holde sig meget tæt på Mercedeserne.

Men Hamilton er bare i en klasse for sig selv. Med en tid der var mere end et halvt sekund hurtigere end Bottas på P2, var der på ingen måde spænding om P1.

Men Verstappen var tæt på P2. Blot 0,015 sekund adskilte Verstappen og Bottas, til Bottas fordel.

Daniel Ricciardo viste endnu engang, at Renault er ved at være med i den rigtige ende af feltet, da han kvalificerede sig ind på P4, lige foran Alexander Albon i den anden Red Bull racer, der modsat igen viste, at han ikke har formatet til at følge med Verstappen, da han var omkring et halvt sekund langsommere end hollænderen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:41.252 15
2. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:41.763 17
3. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:41.778 17
5. Alexander Albon Oracle Red Bull Racing
P
1:42.264 15
7. Carlos Sainz Jr. McLaren Formula 1 Team
P
1:42.438 15
10. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:42.657 17
Udelukket efter perioden
11. Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri
P
1:42.730 12
12. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:42.745 12
13. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:42.996 12
14. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
P
1:43.261 12
15. George Russell Williams Racing
P
1:43.468 11
17. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
P
1:43.838 6
19. Nicholas Latifi Williams Racing
P
1:44.138 6
20. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:44.314 8
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Belgiens GP: 3. Frie træning Ricciardo drømmer om podieplads - og tatovering ti »