Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 29/8 2020 klokken 17:08
Det var tydeligt, allerede inden eftermiddagens kvalifikation, at Ferrari stillede op på Spa, med feltets svageste motor.
Alle træninger har haft en Ferrari motoriserede racer bagerst og Ferraris eget hold, kæmpede også med materiellet.
Fredag fik begge HAAS racere nye motorer, hvilket betød at der blev kørt ekstremt få omgange med holdets biler, hvilket de prøvede på at rette op på under 3. træning.
Men det var bare ikke godt nok.
Kevin Magnussen prøvede desperart at få så meget ud af hans racer, som muligt, men fik overkørt den meget udfordrede bil og røg af banen i hans sidste forsøg på at komme videre til Q2, hvilket betød at han ikke fik sat en tid der kunne bruges til andet end sidste startplacering.
Det gik lidt bedre for Grosjean i den anden HAAS racer, da han formåede at komme op på P17, med Giovinazzi og Latifi, samt selvfølgelig Magnussen bag sig.
Sidste mand, der ikke formåede at komme videre fra Q1 var Kimi Räikkönen i den anden Alfa Romeo, der også kører med Ferrari motor.
Det betød at 4 ud af 5 biler der røg ud af Q1, var med Ferrari motor.
I Q2 viste Ferrari selv, at det er skidt med deres maskineri.
Vettel og Leclerc formåede, kun lige, at slå George Russell i Williams raceren, hvilket betød at de røg ud af Q2, som nummer 13 og 14.
Noget overraskende, var det de to Alpha Tauri racre, der måtte følge dem ud af Q2, da Kvyat og Gasly kvalificerede sig ind som nummer 11 og 12, med russeren forrest af de to.
Da feltet nåede til Q3, hvor det for alvor gælder om de bedste placeringer, viste Lewis Hamilton endnu engang, at han er i en klase for sig selv.
Der var ellers lagt op til spænding, da Verstappen formåede at være hurtigste mand under den anden træning og hidtil i weekenden havde formået at holde sig meget tæt på Mercedeserne.
Men Hamilton er bare i en klasse for sig selv. Med en tid der var mere end et halvt sekund hurtigere end Bottas på P2, var der på ingen måde spænding om P1.
Men Verstappen var tæt på P2. Blot 0,015 sekund adskilte Verstappen og Bottas, til Bottas fordel.
Daniel Ricciardo viste endnu engang, at Renault er ved at være med i den rigtige ende af feltet, da han kvalificerede sig ind på P4, lige foran Alexander Albon i den anden Red Bull racer, der modsat igen viste, at han ikke har formatet til at følge med Verstappen, da han var omkring et halvt sekund langsommere end hollænderen.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)