Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 28/8 2020 klokken 14:08
Hvis man blot skal se på tiderne for, hvem der placerede sig hvor, ser alt normalt ud, men når man kikker dybere ned i tiderne, viste dagens 1. træning sig at være utrolig tæt, i hvert fald i toppen.
Bottas satte dagens hurtigste tid, blot 0,069 sekund hurtigere end Hamilton, hvilket ikke er så opsigtsvækkende, men at Max Verstappen blot var 0,081 sekund efter Bottas, må siges at være overraskende.
Honda ser ud til, at være med på power i forhold til Mercedes, hvilket åbner op for spændingen omkring weekendens løb.
Alexander Albon i den anden Red Bull racer, som må siges at være en presset mand, placerede sig op som nummer 6, men han var markante 0,556 sekund langsommere end Bottas, altså næsten et halvt sekund langsommere end Verstappen i den anden Red Bull racer.
Det er ikke godkendt og helt sikkert ikke noget, som holdet vil bifalde.
De lyserøde fra Racing Point, beviste endnu engang, at de har lavet en bil der er værd at holde øje med. Og endnu engang var det Perez der var den hurtigste af de to, da han placerede sig ind som nummer 4, blot 0,136 sekund langsommere end Bottas.
Lance Stroll, som til trods for de familiære bånd til holdejeren, ligner manden der skal give plads på holdet til Sebastian Vettel, efter denne sæson, var mere end 2 tiendedele sekund, langsommere end Perez, men holdt sig dog på pladsen lige efter Mexicaneren.
Ferrari havde inden weekenden, meldt ud at de forventede, at de ville komme til at lide på den motorkrævende bane, hvilket de beviste med en P14 og P15, at have fuldstændig ret i.
Faktisk var 6 af de 8 bagerste biler, Ferrari motoriserede biler. Kimi Räikkönen i Alfa Romeo, placerede sig ind, lige foran Leclerc, på P13, som den bedste bil med en Ferrari motor.
For at understrege nedturen for Ferrari, oplevede Grosjean et problem med sin motor, på hans ud omgang, hvilket fik HAAS til at holde Kevin i pitten i hele træningen. Kevin blev noteret for at have kørt blot to omgange, uden at han satte en tid.
Så skidt start på weekenden for HAAS og ikke mindst Ferrari, som satser på at have løst deres problemer, inden 2. træning skydes igang.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)