Kevin Magnussen præsentationsbillede fra Haas F1. Copyright Haas F1
Kevin Magnussen er Danmarks mest succesfulde Formel 1-kører i sportens 70-årige historie, og er pt. igang med sin sjette sæson i motorsportens kongeklasse.
Vejen mod Formel 1 blev startet allerede tilbage i 2010, da Magnussen blev en del af McLarens Young Driver Programme.
Første oplevelse i en Formel 1-racer kom i juni 2012, da Magnussen lavede en såkaldt ‘shakedown’ test af McLarens MP4-13 racer fra 1998-sæsonen. Første rigtige test i en moderne F1-racer kom så i november under Abu Dhabis ‘Young Drivers Test’ på Yas Marina Circuit. Her kørte Magnussen McLarens MP4-27 racer, og sluttede øverst på tidstabellen.
McLaren karrieren
Torsdag d. 14 november 2013 kom nyheden danske motorsportsfans havde ventet længe på: Kevin Magnussen blev præsenteret som F1-kører for McLaren Mercedes til 2014-sæsonen.
Hele Formel 1-verdenen spærrede øjnene op, da den danske F1-rookie kvalificerede sig P4 under Australiens Grand Prix i 2014. Begejstringen blev ikke mindre, da danskeren sluttede søndagen af med at sprøjte champagne på podiet, med en flot andenplads.
Flere flotte dueller i 2014-sæsonen mod tidligere verdensmestre, heriblandt løbet på Spa, gjorde, at danskeren for alvor slog sit navn fast i motorsportens kongeklasse.
Sæsonen forløb fint for danskeren, som kørte sig i position til at beholde sit sæde med 55 point og en placering som nr. 11 i kørermesterskabet. Magnussen mistede dog McLaren-sædet i sidste øjeblik, grundet interne stridigheder i ledelsen.
Renault comeback
Magnussen kom til at vente en hel sæson udenfor F1, hvorefter han sensationelt sikrede sig et sæde hos Renault i 2016-sæsonen.
Danskeren leverede, hvad han skulle hos Renault, men kæmpede med en dårligt bygget racer, og en ledelse der var interesseret i alle andre kørere, end dem de havde. Noget af det Magnussen blev allermest kendt for i 2016-sæsonen, var præstationen i Rusland, hvor han overhalede Daniel Ricciardos hurtige Red Bull-racer og holdt et helt tog af kørere bag sig. Syv point blev det til i 2016-sæsonen og en placering som nr. 16 i kørermesterskabet.
Haas
Til trods for få point på kontoen i 2016 havde Magnussen alligevel fået charmeret sig ind hos ejeren af Haas-teamet Gene Haas og den altid smilende teamchef Günther Steiner. Aftalen var dog ikke uden udfordringer. Således afviste Haas et stort pres fra motor- og samarbejdspartneren Ferrari og de ca. 100 mio. kr. i sponsorpenge, som mexicaneren Esteban Guiterrez ville medbringe, hvis amerikanerne tog ham i stedet for.
Men Steiner og Haas havde forelsket sig i danskerens talent og mentalitet til bare at ville køre hurtigt i en racerbil. Kontrakten blev derfor hurtigt underskrevet, og danskeren blev allerede fra 2017 en del af den familie, som har givet ham præcis den tillid og plads, som han har haft brug for. Dermed har tiden hos Haas udviklet Magnussen til den spændende racerkører, han er blevet til i dag.
2017 startede langsomt ud med 19 point og en placering som nr. 14 lige bag teamkammeraten Romain Grosjean.
I 2018 havde Haas-teamet skruet en rigtig god racer sammen, og Kevin Magnussen kunne køre sin til dato bedste sæson i Formel 1. Masser af intense dueller, 56 point, og en niendeplads i kørermesterskabet (fem pladser foran teamkammerat Grosjean) slog for alvor danskerens navn fast i F1-verdenen.
2019 startede stærkt ud, men endte ud med at blive en hård kamp for danskeren. Haas havde bygget en stærk racer, men opdateringerne ødelagde bilens ydeevne samtidig med at det kneb med at fortolke Pirelli-dækkene. Disse faktorer sendte udviklingen i den forkerte retning. Magnussen kunne kvalificere sig flot i enkelte løb, men dækproblemer sendte gang på gang Magnussen og Grosjean ned igennem feltet.
Det år vandt Magnussen den interne teamduel med 20 point på 16. pladsen mod Grosjeans 8 point på 18. pladsen.
2020-sæsonen er fjerde sæson, hvor Magnussen og Grosjean danner makkerpar hos det amerikanske Haas-team.
Karrierestop...og dog
Efter 2020, valgte Kevin Magnussen at forlade Formel 1 for at finde en løbsserie hvor han kunne vinde løb, fordi han savnede at være med i duellerne foran i feltet.
Det holdt i én sæson. Pga politisk uro i Ukraine, måtte Haas afbryde samarbejdet med den russiske kører, Nikita Mazepin. Dermed var vejen banet for at Kevin Magnussen kunne gøre comeback for Haas-temaet, kun to dage før der skulle køres pre-season test i Bahrain.