Mens vi venter på Istanbuls Grand prix, så kommer her del II af vores sæsonopsummering, inden de sidste 5 meget spændende løb.
28 point og en podieplads. Indtil videre ikke den værste sæson for BMW Sauber, der også har været gennem en mere eller mindre uundgåelig fyring af Jaques Villeneuve. Man havde sikkert regnet med flere point, men de fleste er nok så realistiske, at det tager mindst 3 år at blive et slagkraftigt hold og som de seneste løb har vist, så er der tydelig fremgang at spore. Ikke mindst polske Robert Kubica må siges at være et hit for BMW-Sauber. Endnu en rookie, der har gjort det virkelig godt, først i fredagstræningerne og nu også i hans debutløb, hvor kun en undervægt forhindrede ham i at få point. Holdet fra Hinwill er måske en smule overset, men sammenlignet med andre hold, ikke mindst Toyota og Williams, så må deres første sæson som fabrikshold absolut være godkendt.
I de sidste 5 løb, der må det dreje sig om at konsolidere holdet og den gode stemning der må være på det. Det er svært at komme udenom, at Kubica må være den ene BMW-pilot næste år, sandsynligvis ved siden af Nick Heidfeld, der endnu en gang får alvorlig kam til sit hår.
Det hotteste navn i Formel 1 pt. Robert Kubica på Hungaroring
Regnvejr i Mellemeuropa har afgjort reddet Hondas sæson og så endda lidt til. For slet ikke at tale om Jenson Buttons sæson. Vi har tidligere været alvorligt ude med riven efter Honda på disse sider, for ikke at leve op til deres potentiale, ikke mindst økonomisk set, men sejren i Ungarn, regn eller ej, den redder meget for dem, ikke mindst kombineret med at Rubens Barrichello fik en mindst ligeså flot fjerdeplads. Ellers så har det været en ret svingende sæson, for det japanske team, Button og Barrichello. Der har været for mange middelmådige resultater, for mange gange hvor materiellet har svigtet, ikke mindst når man ser at de gang på gang har kørt sig langt frem på grinden - eller det stikmodsatte. Ser man bort fra det seneste løb, så har sæsonen langt fra været prangende, men det ændrede regn i Ungarn på.
Med succeskriteriet opfyldt, så er det svært at sige hvad der må være deres mål for resten af sæsonen, men et minimum må være at man ikke falder igennem, som set i tidligere løb, hvor man ikke er kommet videre fra første kvalifikationsrunde.
Så lykkedes det. Jenson Button vinder Ungarns Grand Prix 2006
Som BMW Sauber har McLaren Mercedes været gennem en fyring. Her er Juan Pablo Montoya ude af teamet, ikke mindst hans kollision med Kimi Räikkönen på Indy må siges at have skubbet på. Indtil da havde han ikke gjort det store væsen af sig. 2 podieplaceringer i 10 løb er langt fra godkendt når man kører i en af feltets bedste biler og ens kollega, som er den man først og fremmest skal slå, gør det markant bedre. Sæsonen er ikke den bedste for McLaren, med 5 løb igen er chancen for mesterskaber udspillet og har været det i et stykke tid. Med 10 DNF'er, der sidder de fleste nok og føler en fornemmelse af deja-vu: Hver gang det begynder at gå godt for holdet, så brænder motoren af eller en anden ting kollapser, hvorfra man så kan begynde forfra. McLaren forventes at være et topteam og så er det ikke godkendt at man allerede nu har udspillet alle chancer. Sidste mulighed er at score en sejr og som minimum et par podieplaceringer eller pole positions, der meget gerne skulle veksles til flere point.
Der er ikke så meget at rafle om. Løbet er kørt, en sejr vil kunne redde en smule af sæsonen, men ellers så må det være vigtigt at der kommer en afklaring på kørersituationen. Montoya er fyret, Alonso er allerede ansat som afløser, men hvem skal sidde i den anden bil? Rygterne har sendt Räikkönen diverse steder hen og senest skulle hans nuværende arbejdsgiver have tilbudt ham en gigantisk kontrakt for at blive på holdet.
Kimi Räikkönen, Juan Pablo Montoya, Jenson Button og Vitantonio Liuzzi involveret i uheldet på første omgang, USA 2006
7 og 10 point. Det er differencen for Ferrari og Michael Schumacher, med 5 løb igen. Takket været Kubicas manglende 2 kilo, så er afgørelsen stadig placeret ved de røde fra Maranello. De kan ikke tillade sig at fejle, men omvendt, så giver det en enorm gejst at vide, at man selv kan afgøre begge mesterskaber. Efter en svær start på sæsonen, hvor det så ud til at Renault ville smadre al modstand, så er Ferrari, Schumacher og ikke mindst Brigdestone kommet stærkt igen. For ikke at forglemme Felipe Massa, der klart har forstået beskeden om at stramme sig an. 5 sejre og yderligere 8 podiepladser viser at Ferrari afgjort er tilbage i løbet, efter en lidt svagt 2005-sæson. Pt. lader det til at det er pakken med Ferrari, Schumacher og Brigdestone der er den stærkeste, og efter 13 løb har de gjort det klart at de er den bedste kandidat til mesterskabet. Yderligere så har et par sammenstød og en kørerfejl hæmmet Schumachers vej mod mesterskabet, 3 gange er han udgået og i moderne formel 1, det er det mindst ligeså vigtigt at fuldføre så mange løb som muligt, som det er at vinde dem. Det eneste uklare, det er hvem der fylder de 2 sæder i 2007? Schumacher? Massa? Räikkönen? En helt fjerde? Alt bliver afgjort på Monza.
Sejr. Længere er den ikke. Så mange sejre som muligt i de sidste 5 løb og så må Ferrrari tælle sammen efter sidste løb og se hvor langt man er nået.
Michael Schumacher og Ross Brown giver aldrig op.
Efter de første 8 løb, der så alt lyst og rosenrødt ud for Renault og Fernando Alonso. Bilen var sat på cruise kontrol og det andet mesterskab i træk så ud til at ligge rundt om hjørnet. Med 5 løb igen, det er sagen en helt anden. Forspringet er smuldret væk, man kan ikke længere selv afgøre mesterskabet og med bare en enkelt fejl til Alonso, så er han ikke længere i spidsen. Det er svært at pege på noget der er gået afgående forkert for dem, måske er det slet ikke Renaults skyld, men de andre hold der har taget et kvantespring frem. Men som altid, i Formel 1, så er konspirationsrygterne ikke langt væk og de pibler frem, måske er Flavio Briatore ikke så begejstret for at Alonso, der ellers har været hans fremmeste protege tager 1-tallet med til konkurrenterne. 7 sejre er et flot sæsonresultat, ikke mindst efter 13 løb, men ender det med at mesterskabet ender ved Ferrari, så må der afgjort være grundlag for at man ægrer sig hos Renault, man havde det i ens hule hånd og så glipper det.
De sidste 5 løb? Som hos Ferrari - sejr og så må man se hvor langt det rækker. Endelig så skal man have fundet en kompetent afløser for Alonso.
Fernando Alonso sprøjter champagne
Det bliver et close race til det sidste løb på Interlagos. Et 2 “hestes” løb, hvor Ferrari og Schumacher er gået fra outsidere, til efter vores overbevisning at være favoritter. Der er dog intet afgjort endnu: Renault formåede sidste år bare at vinde på den ene af de fem baner, der mangler, mens Ferrari ikke vandt på en eneste. Det er derfor svært at spå om, hvem af dem der har overtaget. I stedet kan det få altafgørende betydning, hvem der har udnyttet de tre ugers pause bedst. Det vil måske blive afsløret om en uge, når der køres på Istanbul Park i Tyrkiet.