• Forside

Opsummering på sæsonen, med 5 løb igen

Da der nu er pause i Formel 1, hvor vi hardcore fans må vansmægte i 3 uger uden race, så lad os opsummere før de sidste 5 løb. Et kort resumé viser, at Renault startede som lyn og torden, alle var sat, og den samlede Formel 1 presse og fanskare, undtaget die-hard-core Michael Schumacher og Kimi Raïkkönen fans, havde opgivet et mesterskab.

Af: Tomas Hansen (th@bmf1.dk) d. 18/8 2006 klokken 10:08

Da der nu er pause i Formel 1, hvor vi hardcore fans må vansmægte i 3 uger, uden ræs, så lad os opsummere før de sidste 5 løb.

Kort resumé: Renault startede som lyn og torden, alle var sat og den samlede Formel 1 presse og fanskare, undtaget die-hard-core Michael Schumacher og Kimi Raïkkönen fans, havde opgivet et mesterskab.

Men med tilbagekomsten til Europa, der fik de et pusterum, Schumacher scorede 2 sikre sejre og det virkede til mesterskabet var åbent, hvorefter 4 Fernando Alonso sejre slukkede et hvert håb, men i en af de sidste 10 års måske mest spændende sæsoner, der slår Schumacher selvfølgelig igen.

3 sejre i træk og et sølle heldigt point i Ungarn og mesterskabet er helt åbent. Eller rettere, så åbent er det måske ikke. Undertegnede har tidligere i vores optakter talt om pendulet der svinger og det må siges at være svunget seriøst i Schumachers favør.


Michael Schumacher under Ungarns Grand Prix 2006, der skaffer ham et enkelt VM point. Og dermed er bolden stadig på Ferraris fødder.

De fleste "bookies" har nu Schumacher som favorit til at vinde hans 8. mesterskab, en favoritværdighed, der er flere grunde til. Ferrari har i den grad fået styr på tingene og minder til tider om sæsonen 2004, hvor al modstand blev fejet til side; Felipe Massa har fattet et vink med en vognstang og tager mange point fra Renault og Alonso.

Så er der de ting, som Renault og Alonso ikke har den store indflydelse på. Michelin er ude af Formel 1 senest efter 2008, det bør give panderynker over deres engagement.

Alonso er ude af Renault næste år, får han 110 % opbakning? Eller ser Flavio Briatore helst at han ikke tager 1-tallet med til McLaren Mercedes? Husk Briatore og Schumacher har også en fortid sammen. Og selvfølgelig den vigtigste pointe - Ferrari ER bare hurtigere end Renault i øjeblikket.

Når det så er sagt, så vil vi her komme med en kort vurdering af de 11 hold, indtil nu.

Placering Team Point
1. Renault 149
2. Ferrari 142
3. McLaren 85
4. BAR Honda 52
5. Toyota 26
6. BMW Sauber 26
7. Red Bull 16
8. Williams 10
9. Scuderia Toro Rosso 1
10. Midland 0
  Super Aguri F1 0


Bagfra har vi Super Aguri, som det dårligst placerede team, 15 DNF, 11 fuldførte løb og nul point. Dette til trods, så må deres præstation siges at være godkendt. En ualmindelig dårlig Yugi Ide blev pænt sagt smidt på porten og erstattet af en noget bedre Franck Montagny

Det tæller på positivsiden at man rent faktisk tog konsekvensen af elendig kørsel. Der ud over har man fået teamet klar til sæsonen med kort varsel, kører i en mere end forældet Arrows og alligevel så er de ikke faldet igennem, som man ellers havde kunnet forvente af sådan et hold.

Målsætningen for resten af sæsonen er at skrabe det ene point ind til holdet, som giver kontant udbetaling, fra FIA.


Franck Montagny, Super Aguri F1 SA05, Magny-Cours, Frankrig 2006.

Midland F1, som er det hedengangne Jordan team, er det andet hold, der endnu ikke har fået point. Nok til de færrestes overraskelse, man kan pænt sagt sige, at Midland F1 har overtaget Minardis rolle, underfinansieret og med et konstant behov for at de som sidder i cockpittet afleverer en check eller en pæn sponsorpakke, før der køres så meget som en omgang.

18 fuldførte løb og 8 gange udgået er et pænt resultat, ikke mindst når man tænker på at teamets kørere, den ene gang begge udgik efter en kollision med hinanden, men det er desværre nok også det mest ophidsende, der er at sige om et team, der konstant cirkulerer salgsrygter om.

Skulle det lykkedes Midland F1 at få et point, så må deres sæson være mere end vellykket og bare det at få afklaret deres fremtid, må være nok til at de kan være tilfredse med 2006, om det så er gennem endnu et salg, eller ved at teamet fortsætter som nu.


Midland i Monacos gader

Scuderia Torro Rosso, eller Red Bull Junior, er første hold med point. Et enkelt er det blevet til og det har Vitantonio Luizzi reddet dem, et flot og vigtigt point, ikke mindst økonomisk. Og en klar markering af at Scott Speed er ved at løbe tør for gode grunde til at blive i Formel 1. Det er snart ikke længere tilstrækkeligt at være amerikaner.

Ellers, så må man sige at det er en god præstation af et økonomisk svagt hold, der kører med neddroslede V10 Cosworth-motorer. 20 gange er bilerne kommet med hele vejen hjem og kun udgået 6 gange, heraf er kun en gang som følge af teknisk defekt. En fin præstation, der nok ikke redder dem mange flere point, men som klart markerer at de, så at sige, er det bedste af de 3 dårligste hold.

Der er ikke så meget at sige om Torro Rosso i resten af sæsonen, de må afgjort være tilfredse med deres første sæson i Formel 1, hvor de afgjort har gjort det bedre, end Minardi, som de er baseret på.

Holdet virker stabilt og solidt, uden de store problemer og kan med en smule held og defekt hos andre måske endda køre et enkelt point mere hjem. Det svageste led ser ud til at være Scott Speed, der skal bruge de sidste 5 løb, til at kæmpe for sin fremtid i Formel 1.


Vitantonio Liuzzi (Scuderia Toro Rosso) og Christian Klien (Red Bull Racing)

Katastrofesæson, er nok den bedste beskrivelse af Williams sæson. Sølle 10 point, kun point 3 gange og et utal af problemer, det er den hurtigste måde at beskrive den på.

8 løb i træk er det ikke lykkedes Williams at sætte den Cosworth motoriserede bil i pointene. Så en katastrofesæson for det hæderkronede team, der absolut må siges at have trukket det korteste strå, efter deres samarbejde med BMW stoppede. 15-11 er forholdet mellem udgåede og fuldførte løb, langt fra godt nok og mon dog ikke de ser frem til at køre med Toyotamotorer næste år.

Den eneste succeshistorie i Williams må siges at være Nico Rosberg, der startede som lyn og torden, men har gjort det mindre godt på det seneste. Det burde dog ikke forhindre at han får endnu en sæson i Formel 1. Præstationen er indtil nu godkendt.

Overlevelse er recepten for resten af sæsonen og at se frem mod 2007, hvor det dårligt nok kan gå dårligere end det har gjort i denne sæson.


Nico Rosberg

Red Bull Racing er et team, som gør det bedre og bedre. En godt kørende David Coulthard må siges at være en af sæsonens positive overraskelser. Denne skribent skal blankt indrømme at have afskrevet ham, men denne sæson viser at han stadig er "still going strong" og ganske fortjent tager han endnu en sæson ved Red Bull.

Red Bull har fået al det ud af Jaguar, som Ford åbenbart ikke kunne - et solidt sammentømret team, der virker stabilt og med indre ro. Kontrakten med Mark Webber er et tydeligt tegn på at man næste år har tænkt sig at gøre det bedre end den øjeblikkelige 7. plads, med 16 point.

10 gange er en bil udgået af løb og det er tæt på at være godkendt. Af de 10 gange har det været Christian Kliens bil de 7 og ganske rimeligt, så ser det ud til at hans Formel 1 karriere er ved at være slut.

De sidste 5 løb skal forløbe på samme måde som de første 13. Stabilitet og regelmæssige optrædender i den 3. kvalifikation, med et point her og der. Det er vejen frem for et forholdsvis ambitiøst Red Bull team, som er uden opbakning fra en bilfabrikant.


David Coulthard pistop, Silverstone, England 2006

Langt om længe lader det til at lykken er vendt for Toyota: De har endnu ikke vundet et løb, som deres japanske ærkerival, men med point 5 løb i træk, der lader det til at der blæser mildere vinde mod Köln og deres hovedkvarter.

Der er stadig en del DNF'er, 10 set over hele sæsonen, men der er ved at være god fart i begge Toyotaer. Og efter en del turbulens, lader det til, at man er ved at have styr på de interne linier i teamet, noget der længe har manglet.

Sæsonen kan nok ikke siges at være godkendt indtil nu, 26 point er der kørt ind, mod 88 i sidste sæson. Men en mellemsæson, der forhåbentlig giver løfter om en bedre sæson i 2007.


Jarno Trulli foran Scott Speed under Ungarns Grand Prix 2006.

Med 5 løb tilbage, er det nok ved at være på tide, at man ser frem mod 2007 og gør hvad man kan for at være med i toppen fra det første løb. Ikke mindst med Hondas sejr i tankerne, den lægger et ekstra pres på de ærekære japanere.