Lad det bare være sagt med det samme: Aserbajdsjans Grand Prix blev langt fra det drama, som man ofte har set i hovedstaden Bakus gader.
Trods sin spændende historik blev søndagens grandprix en lidt trist forestilling. Ikke mindst fordi en af de store konstruktører udstillede åbenlyse og alvorligt problemer, da både Carlos Sainz, Charles Leclerc, Guanyu Zhou og til sidst Kevin Magnussen måtte udgå med tekniske problemer i deres 'power units' - som alle var leveret af Ferrari.
Selv om lørdagens kvalifikation gav løftet om et hektisk grandprix, blev ovennævnte problemer en indirekte årsag til et lidt stereotypt og statisk løb om søndagen, hvor Red Bull kunne hente en sikker sejr med Max Verstappen på øverste trin og kvalifikationsvinderen Sergio Perez på næstøverste trin.
Efter en "no fight"-besked på radioen lukkede sidstnævnte hollænderen forbi til den endelige og vigtige 1-2-sejr i kampen om konstruktør- og individuelt mesterskab.
Max Verstappen fører an foran Charles Leclerc og Sergio Perez. Aserbajdsjans GP 2022
Copyright Red Bull Contentpool
Selv uden Ferraris nedtur og DNF'ere var sejren sikkert gået hjem til de blå-gule racer, omend der nok havde været tættere kamp om podiepladserne. Dertil var Red Bull for dominerende i løbstrim.
Af uransagelige årsager blev Lewis Hamilton valgt som "Driver of the Day", hvilket er totalt uforståeligt for denne skribent al den stund, at teamkammeraten George Russell i den anden Mercedes leverede en fejlfri indsats og kunne indtage nederste trin på sejrspodiet foran den syvdobbelte verdensmester. Måske skyldes de mange stemmer medlidenhed med Hamilton på grund af de rygsmerter, som han med al tydelighed delagtiggjorde omverdenen i på radioen og da han med besvær trak sig op af cockpittet efter løbet.
En kører, der ikke jamrede sig, var Pierre Gasly, en af løbets markante "best of the rest", som kæmpede en heroisk kamp og sluttede på P5 bag Hamilton. AlphaTauri-kørerens bedste resultat i år.
Aserbajdsjans Grand Prix 2022. Kevin Magnussen på Baku-banen
Copyright Haas F1
En anden kører, som befandt sig godt i Baku, var Sebastian Vettel, der sluttede på podiet sidste år, og som denne søndag hentede en P6. Den firedobbelte verdensmester udstillede i den grad Aston Martin-teamejerens søn, Lance Strolls, manglende evner som F1-kører. Denne sluttede på P16 en omgang efter vinderen.
For Kevin Magnussen blev weekenden en blandet pose bolcher. Dels blev muligheden for et godt kvalifikationsresultat ødelagt af et gult flag mens en slutplacering i pointene under løbet blev spoleret af en fejl i den Ferrari-motoriserede Haas. Exit og DNF, som indtil da havde kørt godt og leveret nogle fine overhalinger. I modsætning til den anden side af garagen, hvor Mick Schumacher endnu engang ikke kunne levere på danskerens niveau.
Endelig skal Alpine også nævnes, for det franske team har i den grad fundet fart på langsiderne, hvor Magnussen, selv med DRS, ikke kunne slippe forbi Esteban Ocon, som Haas-køreren jagtede over flere omgange inden hans Ferrari-motor gav op. Ocon sluttede på P10 og Fernando Alonso på P7.
Pointene i vores Power Rating er baseret på en kombination af kvalifikation og grandprix. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.
Nr. |
Kører |
Point |
Std.afvigelse |
1. |
George Russell |
9,6 |
0,33 |
2. |
Max Verstappen |
9,3 |
0,37 |
3. |
Sebastian Vettel |
9,3 |
0,22 |
4. |
Charles Leclerc |
9,2 |
0,18 |
5. |
Pierre Gasly |
9,1 |
0,59 |
6. |
Sergio Perez |
9,0 |
0,55 |
7. |
Fernando Alonso |
8,9 |
0,11 |
8. |
Lewis Hamilton |
8,9 |
0,77 |
9. |
Daniel Ricciardo |
8,6 |
0,37 |
10. |
Lando Norris |
8,5 |
0,33 |
11. |
Yuki Tsunoda |
8,1 |
0,37 |
12. |
Esteban Ocon |
7,9 |
0,69 |
13. |
Guanyu Zhou |
7,8 |
0,58 |
14. |
Carlos Sainz |
7,8 |
0,47 |
15. |
Alex Albon |
7,7 |
0,68 |
16. |
Kevin Magnussen |
7,6 |
0,61 |
17. |
Valtteri Bottas |
7,3 |
0,70 |
18. |
Mick Schumacher |
4,3 |
0,74 |
19. |
Lance Stroll |
3,7 |
1,32 |
20. |
Nicolas Latifi |
3,4 |
0,83 |