BMF1.dk's Power Rating: Aserbajdsjans GP

Vi bringer her redaktionens bedømmelser af kørernes præstationer under weekendens begivenheder i Bakus gader, hvor der uddeleles både ros og tæsk.

Sergio Perez. Aserbajdsjans GP 2023 . Copyright Getty Images / Red Bull Content Pool

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 1/5 2023 klokken 17:05

Normalt er Aserbajdsjans Grand Prix garanti for en god portion kaos og dramatik, men det kan man næppe påstå var tilfældet denne søndag. Alligevel skilte en håndfuld kørere sig ud fra mængden, og vi “rater” dem herunder og nævner de mest bemærkelsesværdige.

Vi starter i toppen, hvor Red Bulls Sergio Perez, Formel 1s ultimative “Street Fighter”, igen slog til og på suveræn vis vandt gadeløbet i oliebyen. Godt nok blev han hjulpet på vej af en Safety Car, men ved at være hurtig i løbets tidlige stadie tvang han teamkammeraten Max Verstappen i pit for at få nye dæk tidligere, end det var ideelt, og Perez var hele tiden hurtig nok til at holde Verstappen uden for rækkevidde frem til det ternede flag.

Starten er gået, og Sergio Perez kommer først ind i Sving 1 presset af Charles Leclerc. Aserbejdsjans GP 2023Starten er gået, og Sergio Perez kommer først ind i Sving 1 presset af Charles Leclerc. Aserbejdsjans GP 2023
Copyright Getty Images / Red Bull Content Pool


Begge kørere pressede materiellet til det yderste og fik flere gange testet reklameskiltningen på sikkerhedsbarrieren, så der var på ingen måde tale om en Red Bull-formationsafslutning eller “walk in the park”. Det var kort sagt en af de sjældne gange, hvor Perez klart overgik Verstappen fra start til mål.



Tredje podieplacering gik til Charles Leclerc, som kørte et flot og fejlfrit løb i en Ferrari, som bare ikke var hurtigere. Hele 21 sekunder sluttede han efter vinderen, og den 25-årige havde mere end rigeligt at se til for at holde den klogt kørende veteran, Fernando Alonso, bag sig.

Fernando Alonso foran Carlos Sainz og Lance Stroll. Aserbajdsjans GP 2023Fernando Alonso foran Carlos Sainz og Lance Stroll. Aserbajdsjans GP 2023
Copyright Aston Martin


Hvis en kvalifikation ikke helt er gået efter planen, har det altid været en stående kliché blandt F1-kørerne, at “det er søndagen, der tæller”, og det er Alonsos præstationer i dette løb et godt eksempel på. Han kvalificerede sig kun på P6 og et helt sekund langsommere end Leclerc, men sluttede grandprixet mindre end et sekund efter denne og hele 16 sekunder foran den anden Aston Martin med Lance Stroll bag rattet.

Alonsos overblik under et løb er næsten uden sidestykke. Under løbet videresendte spanieren konstant vital information til Aston Martins pitmur om hvordan dækkene på Lewis Hamiltons Mercedes var ved at give op, og hvordan en justering af bremsebalancen kunne hjælpe teamkammeraten Lance Stroll – og eksverdensmesterens overhaling af Carlos Sainz efter genstarten var lige så genialt og opportunistisk et træk, som det Alonso foretog på Hamilton i sæsonåbningen i Bahrain.



Endelig skal nævnes Yuki Tsunoda i AlphaTauri. Japaneren er virkelig ved at få styr på både kørsel og temperament og trods DNF i lørdagens sprintløb arbejdede han hårdt for sin P10 og det ene point ud af de to, som han indtil videre har indsamlet i år. Efterhånden som det rå talent bliver mere og mere poleret, kan den 22-årige japaner blive et godt bud på det næste ledige Red Bull-sæde.

Hos Haas blev det til en blandet weekend med P13 til Kevin Magnussen, som (igen-igen) fik en skadet fontvinge. Hvor stor indflydelse episoden havde på Haas-raceren er uvist, men i sidste tredjedel af løbet manglede danskeren i hvert fald lige det sidste til at kunne passere en stærkt forsvarende Alex Albon i Williams. Spørgsmålet er, hvornår Steiner sætter tommelskruerne på Magnussen og forlanger resultater, for det har ikke været den bedste sæsonstart for Haas-køreren.

Kevin Magnussen med Logan Sargeant bag sig. Aserbajdsjans GP 2023Kevin Magnussen med Logan Sargeant bag sig. Aserbajdsjans GP 2023
Copyright Haas F1 - LAT Photo


Nico Hülkenberg, som stadig har overhånden på danskeren i kvalifikationerne, lå længe og holdt en flot P10, og strategien var tydelig: man ventede på et rødt flag eller en Safety Car, som tyskeren kunne profitere af, fordi han endnu ikke havde været i pit. Sådan gik det dog ikke, og Hulken måtte til sidst i pit til hjulskift og sluttede på P17. Ikke desto mindre kørte han et fejlfrit løb og viser aktuelt mere styrke end sin danske teamkammerat.

Endelig skal vi nævne weekendens absolutte bundskraber, Nyck de Vries, som endnu ikke har formået at at fuldføre et løb i denne sæson. Måske er der en grund til at hollænderen var så lang tid om at få et F1-sæde. I hvert fald nåede han at crashe i fredagens kvalifikation og at smadre sin forvinge om søndagen, hvorefter han igen udgik.

Sergio Perez. Aserbajdsjans GP 2023Sergio Perez. Aserbajdsjans GP 2023
Copyright Getty Images / Red Bull Content Pool


Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på en kombination af kvalifikation og grandprix. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.

Giv gerne din egen mening til kende på vores Facebook-side.

Nr. Kører Rating Std.afvigelse
1. Sergio Perez 9,9 0,25
2. Charles Leclerc 9,7 0,21
3. Fernando Alonso 9,4 0,40
4. Max Verstappen 9,3 0,29
5. Yuki Tsunoda 8,6 0,45
6. Lewis Hamilton 8,3 0,60
7. Alex Albon 8,2 0,67
8. Lance Stroll 8,1 0,83
9. Lando Norris 8,0 0,60
10. George Russell 7,9 0,91
11. Oscar Piastri 7,9 0,67
12. Carlos Sainz 7,6 0,98
13. Kevin Magnussen 7,1 0,75
14. Nico Hülkenberg 6,8 0,90
15. Pierre Gasly 6,7 0,83
16. Esteban Ocon 6,6 0,55
17. Guanyu Zhou 6,6 0,62
18. Logan Sargeant 5,7 0,63
19. Valtteri Bottas 5,6 0,40
20. Nyck de Vries 4,2 1,40


OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« FIA frikender sig selv Kortere DRS-zone får skylden for kedeligt løb »