Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 2/3 2024 klokken 10:03
Sidste år var Red Bull vildt suveræne, gennem hele sæsonen, men noget tyder på, at det nye innovative design, har budt på lidt flere udfordringer end forventet, hvilket betyder at Red Bull skal bruge maksimal tid på banen, for at komme så forberedt til kvalifikationen som muligt.
I den anden ende, finder vi overraskende Alpine, der virker som et hold, der har skudt helt ved siden af skiven med deres nye bil, der virker ude af balance og med en aerodynamik, der udfordre tophastighederne.
Men det var Ferrari, der fortsatte de gode takter, da Carlos Sainz Jr. endte med at sætte sessionens hurtigste tid, mens holdkammerat Leclerc, understregede Ferraris potentiale, ved at slutte som nummer 4, lidt under 3 tiendedele sekund efter Sainz.
Et andet hold, der virkelig har meldt sig ind i kampen fra sæsonstarten, er Aston Martin. Igen er det primært Alonso der tager teten, men Stroll, der i år har været bedre til at passe på sig selv og således er kommet til første løb, uden skader, er også godt med, selvom han i den 3. træning måtte tage til takke med P10.
Aston martin var godt med fra start i 2023, men faldt så tilbage, for at komme godt igen mod slutningen af sæsonen. Noget de ikke ønsker at gentage i år, samtidig med at de har meldt ud, at de faktisk tror på at de har bilen til at udfordre Red Bull, i år.
McLaren har også vist rigtig god styrke, med Norris som den klart stærkeste af de to, men Piastri ligner en der er ved at finde ud af den nye bil og kan blive hård ved Norris.
Norris sluttede på P5 og Piastri på P7 i den 3. træning.
Hos HAAS, ser det langt bedre ud end frygtet. Hülkenberg er uden tvivl den stærkeste af de to. Om det skyldes at Kevin ikke har fundet den rigtige opsætning endnu, eller om tyskeren bare er så meget bedre, må vi vente med at bedømme til efter et par løb.
Hülkenberg sluttede p åP9 mens Magnussen måtte tage til takke med P14. Dog ganske lovende.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)