Australiens GP: Løbet LIVE

Så blev det tid til årets første løb, og vi sidder klar til at dække det hele LIVE, som der er drama allerede inden løbet

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 26/3 2017 klokken 06:03

Efter kvalifikationen i går havde Ricciardo og Stroll fået hver 5 strafplaceringer, grundet gearkasseskift.

Som kørerne skulle ud på startgridden, gik Ricciardo i stå i sjette gear. De forsøger dog ihærdigt at få gang i bilen igen inden løbsstarten.

Alle starter på ultrasoft dæk, undtagen Ericsson og Stroll på supersoft, samt Giovinazzi, Magnussen og Palmer på soft.


Omgang 1-10
Der er omstart og en ny formationsomgang, og løbet bliver nedsat med en omgang. Det burde være en kører, der har holdt forkert pga. Ricciardos fravær

Hamilton siger grebet føles dårligt på banen.

(1/57) Lysene slukkes og vi er igang! Hamilton og Vettel godt afsted, Verstappen indenom Räikkönen, men han forsvarer 4. position.
Kevin og Ericsson kører i gruset sammen, men kommer heldigvis derfra.

(2/57) Magnussen er punkteret og kører i pit. Han og Ericsson er de eneste, der ligger langt fra resten af feltet ud over selvfølgelig Ricciardo. Hamilton er på lige under 1 sekunds føring.

Nye dæk til Kevin - friske supersoft denne gang.

(4/57) Vandoorne mangler data på sin skærm på rattet og meddeler til teamet i panik.

(5/57) Stewards kigger på episoden mellem Magnussen og Ericsson lige nu.

Grosjean holder fortsat på oppe på 7. pladsen i sin Haas, som Ericsson meddeler til pitten, at han har problemer med bagenden af bilen.

(6/57) Sektortiderne blandt de forreste er meget tætte. Der er dog over 7 sekuder mellem dem allerede nu. De 1.3 af dem er mellem Vettel og Hamilton.

(7/57) Stroll har pittet, skiftet til ultrasoft efter at have låst hjulene i sving 1 og fået et flat spot. Han er tilbage som nr. 18.

Vandoorne til pitten: Jeg mangler motorkraft!

(8/57) Hamilton sætter hurtigste tid. Vettel øjner ham fortsat med en afstand på 1.6 sekunder nu.

(9/57) Mercedes har bedt Hamilton om at køre 1.28.0 per omgang - Lige nu kører han 1.28.4: "28.0 er simpelthen ikke muligt", siger han.

(10/57) Der sker ikke mange ændringer lige nu. De flestes ultrasoft dæk har kørt 13 omgange nu (3 fra kvalifikationen).

Omgang 11-20
(11/57) Vandoorne i pit, og de har måttet genstarte bilen for, at hans motorkraft forhåbentlig kommer tilbage.

(12/57) Der kommer ikke nogen dom i sagen mellem Magnussen og Ericsson.

Palmer har problemer med,at bremserne sidder fast. Han tog en tur i gruset, men er stadig kørende.

(13/57) Stoll og Giovinazzi, de to rookies, ligger og kæmper om 14. pladsen. Giovinazzi forrest af de to.

(14/57) Vettel henter en smule ind på Hamilton, men har siden sidst stadig tabt tid.

(15/57) Grosjean pitter fra P7, der kommer røg fra bagenden.

Palmer har fortsat problemer, meddeler han.

Grosjean løber ud af bilen, som de står klar med brandslukkerne. Ærgerligt for ham og Haas!

(16/57) Ricciardo er 2 omgange bagud, men stadig med i løbet!

Første pitrunde ser ud til at være startet nu. Ocon, Giovinazzi i pit

(17/57) Palmer har stadig voldsomme problemer med bremserne ude på banen, som Hamilton går i pit fra front.

(18/57) Vettel kører næsten et sekund hurtigere end Bottas. Hamilton er gået på soft dækket og er på banen som P5.

Palmer er nu inde i pitten og de har løftet bilen for at få kigget på problemet.

(19/57) Vettel bliver fortsat på banen og skal derfor levere tiderne dertil. 1.28.4 hedder den, som Hamilton er på 1.33.5

1.28.1 hedder Vettels nye tid. Hamiltons: 1.27.5.

(20/57) Ser man bort fra Ricciardo, ligger Magnussen nu bagerst i feltet, men har 1 sekund op til Vandoorne.

Omgang 21-30
(21/57) Hamiltons tider er steget til 1.28.4, som Sainz og Pérez er i tæt kamp - Der forsvinder endda noget af en frontvinge i forsøget.

(22/57) Hamilton får at vide af pitten, at han er i sikkerhed fra Vettel, hvis han bare kommer forbi Verstappen. "Det kan jeg ikke se, hvordan jeg skulle gøre nu," svarer Hamilton.

(23/57) Ericsson har problemer med bilen nu.

(24/57) Vettel i pit!

"Der er ingen mulighed for at komme forbi den fyr der!" siger Hamilton om Verstappen. Verstappen har dog lige meddelt til pitten, at han kæmper lidt med bagdækkene.

Vettel kommer ud lige før Verstappen!

Bottas er derfor i føring for løbet, men kører næsten 1 sekund langsommere end Kimi på P2. De efterfølgende kører endnu langsommere.

(25/57) Ericsson har nu stoppet på banen, de problemer var tydeligvis ikke til at fikse.

(26/57) Bottas pitter, Räikkönen bliver ude. Vettel kører 1.27.7, og Verstappen pitter.

(27/57) Ferrari i dobbeltføring lige nu, indtil Räikkönen pitter.

Det gør han nu, og er tilbage som P4 igen, efter Bottas.

Kvyat ligger lige nu P6 og mangler at pitte som den eneste i toppen.

Verstappen er den eneste i top 5, der er på supersoft - resten er på soft.

(28/57) Bottas sætter hurtigste tid, som Vettel er hele 6 sekunder foran Hamilton.

Alonso ligger som sidste mand i pointene, men Ocon er kun 1 sekund fra.

(29/57) Magnussen og Vandoorne ligger og kæmper om P15, næstbagerst. Bag dem er Ricciardo desværre stoppet helt ude på banen.

Han sidder fortsat i bilen og forsøger at trykke på et par knapper, men ligemeget hjælper det. "Luk ned," siger de over radioen.

(30/57) 16 kørere tilbage i løbet. Kvyat stadig uden pitstop på sine nu 32 omgange gamle ultrasoft.

Omgang 31-40
(31/57) Hülkenberg pitter fra P12 med kun 13 omgange på sine soft dæk. Han går på brugte ultrasoft.

(32/57) Stor spredning mellem kørene. Kun Magnussen og Ocon er et sekund fra den forankørende.

(33/57) Vettel stadig 5.6s i front.

(34/57) Alonso P10 er nu en omgang bagud. Ligeså er de resterende fra P11-16.

Hamilton langsommere end Vettel endnu, 6.7 sekunder. Bottas har hentet på Hamilton, 3.9 sekunder er der mellem de to nu.

(35/57) Kvyat pitter nu for første gang. Han går på supersoft og er tilbage som P9, lige foran Alonso.

(36/57) Ikke den store forskel i kørenes tider. Vi har "midtvejsstillingen":
Vettel
Hamilton
Bottas
Räikkönen
Verstappen
Massa
Pérez
Sainz
Kvyat
Alonso

Ocon
Hülkenberg
Stroll
Giovinazzi
Vandoorne
Magnussen

(37/57) Hamilton får at vide, at det sæt dæk, han er på, ser ud til at holde fint.

Bottas tager et halvt sekund på Hamilton denne omgang. Sidste omgang var det 1.5 sekunder, han var hurtigere.

(38/57) Pérez får at vide, at han skal kigge efter sine dæk (soft, 20 omgange). "Bliv nu ikke for begejstret," svarer Pérez tilbage. Det ser vidst ikke for godt ud ift. holdbarhed.

(39/57) Korteste afstand i feltet er Alonso-Ocon. Ocon er 2.1 sekunder efter.

Kimi er 13 sekunder efter Bottas, men hans løbsingeniør siger, der er håb endnu.

(40/57) Vandoorne og Magnussen er nu 2 omgange bagud. Kvyat har fået godt fart i bilen fra P9 ift. de andre kørere.

Omgang 41-50
(41/57) 8 sekunder mellem Vettel og Hamilton. 1.7 mellem Bottas og Hamilton.

Ocon nu indenfor sekundet på Alonso og kan true hans P10.

(42/57) Sainz er blevet overhalet af teamkammeraten, men Kvyat er også på friske supersofts, hvor Sainz er på gamle soft dæk

(43/57) Verstappen med hurtigste tid, 1.27.0

Ocon fortsat indenfor sekundet, men det er ikke lykkedes ham at komme foran endnu.

(44/57) 0.8 sekunder henter Bottas denne omgang. 1.8 er er mellem dem nu

Stroll med en afkørsel, han er nu kørt i pit efter.

Det sender Magnussen en plads op, P15.

Stroll lød en smule panisk over radioen "Hjælp mig!", som han kæmpede sig tilbage til pitten efter at have været den tur i gruset.

De kører bilen i garagen, og hans debutløb ser ud til at slutte her.

(45/57) Hülkenberg henter hastigt ind på Ocon, der endnu ligger det ene sekund bag Alonso.

(46/57) Hamilton kører et halvt sekund hurtigere end Vettel på en omgang, men der er stadig 8.3 sekunder mellem de to.

Hamilton har problemer, han meddeler, at hans motorkraft forsvinder.

(47/57) Verstappen 1.3 sekunder fra Räikkönen på P4, som Hamilton foran de to ser ud til stadig at køre gode nok tider.

(48/57) Kørerne fra 7 til 15 er alle minimum én omgang bagud ift. de førende.

(49/57) Kvyat indenfor sekundet på Pérez nu. Hülkenberg har nu også hentet Ocon og kampen deroppe.

(50/57) De førende er kommet noget i kø, og tiderne de sætter svinger herefter.

Omgang 51-57
(51/57) Magnussen er stoppet. Han holder pænt ude til siden, præcis samme sted som Ericsson parkerede sin bil tidligere.

"Motorfejl," meddeler Kevin til pitten.

(52/57) Med få omgange igen har i 14 tilbage i løbet.

Alonso, Ocon og Hülkenberg i tæt kamp. Ocon forsøger sig på inderside, yderside og med DRS kommer både ham og Hülkenberg forbi Alonso!

(53/57) Hülkenberg er tæt på at snuppe begge i ét tag, men må tage sig til takke med én placering ekstra. Alonso siger over radioen: "Der er noget galt med bilen, den trækker til venstre hele tiden!"

(54/57) Ocon altså nu P10, men stadig under pres. Alonso er kørt i pit. Hans løb slutter her.

Vettel sætter hurtigste tid: 1,26.6 - 0.4 sekunder hurtigere end Hamilton.

(55/57) Sainz er kommet foran Kvyat igen, da Kvyat har været i pit.

Sainz løbsingeniør siger: "Jeg efterlader dig alene til at presse på som et dyr for at fange Pérez. Pres på som et galt dyr!"

(56/57) 0.9 sekunder mellem Sainz og Pérez nu. Pérez er lige nu P7.

Bottas sætter hurtigste tid - 1.26.5, men Räikkönen slår den med 0.055

(57/57) Sidste omgang. Vettel 10 sekunder i front. Bottas 1.9 fra Hamilton. Sainz lige bag Pérez og Hülkenberg lige bag Ocon. Sidste chance.

Vettel sikrer sig sejren, efterfulgt af de to Mercedesbiler, sin teamkammerat, og Verstappen slutter P5.

En masse italiensk tak fra Vettel til teamet - Han er glad!

Vi slutter her med 13 kørere i mål, og så snart tiderne er offentligtgjort, får I dem selvfølgelig lagt op her.

Tak for denne gang, vi er tilbage igen d. 7-9. april med Kinas Grand Prix.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 2. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
US
S
1T24:11.672 1 25
2. 1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
US
S
1T24:21.647 1 18
3. 3. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
US
S
1T24:22.922 1 15
4. 4. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
US
S
1T24:34.065 1 12
5. 5. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
US
SS
1T24:40.499 1 10
6. 7. Felipe Massa Williams Racing
US
SS
1T25:35.058 1 8
13. 18. Stoffel Vandoorne McLaren Formula 1 Team
US
S
55 omg. 1 0
DNF / Ikke-fuldførte
14. 12. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
US
SS
50 omg. 2 0
15. 17. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
S
SS
US
46 omg. 2 0
16. 20. Lance Stroll Williams Racing
SS
US
US
40 omg. 3 0
17. 15. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
US
25 omg. 0 0
20. 6. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
US
13 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Australiens GP: Kvalifikationen LIVE. Hamilton på Australiens GP, løbsresumé: Vettel vinder »