Set udefra har Alpine F1 længe lignet et cirkus, hvor ingen kendte dagen, før man lige havde tjekket navneskiltene på chefgangen. Efter fleres mening, typisk totalt fransk kaos og brok.
Det skal der nu laves om på, hvilket er årsagen til at det franske Formel 1-team har trukket den tidligere temmelig kontroversielle teamchef hos hedengangne Benetton F1, Flavio Briatore, ind i manegen.
I Eddy Jordan og David Coulthards podcast “Formula for Success” fortæller Briatore åbent om baggrunden for hans tilbagevenden til F1 og Alpine i særdeleshed.
"Luca de Meo, Renaults formand, kender jeg meget fra før, han kom til Renault," siger Briatore i podcasten.
Flavio Briatore
Copyright Bil Magasinet BMF1
"Da han ankom, gav jeg ham nogle forslag: 'Formel 1 er en meget vanskelig forretning. De folk, du har, er ikke så gode'. Han lyttede ikke, nul.”
"Så efter tre år ringede han til mig, og vi mødtes, [og de Meo siger ] ’jeg mener, vi er helt på røven med holdet’.”
Og jeg siger til Luca: 'Luca, Formel 1 er en anden slags forretning. I Formel 1 er du nødt til at have nogen, der er dedikeret til teamet. Det er ikke Ikke en virksomhed og der skal ikke være bureaukrati, der skal være teamspirit osv. osv.’.”
"Og en dag talte vi sammen, og han sagde til mig: "Hvorfor kommer du ikke tilbage og hjælper mig?’ Og det blev starten på samtalen med Luca.”
Esteban Ocon. Qatars GP 2023
Copyright Alpine F1
“Jeg kender teamet, jeg kender fabrikken, jeg ved alt. Så jeg sagde til ham: "Hvorfor ikke? Jeg er nødt til at organisere mig helt anderledes, for jeg har ikke lyst til at tage til alle løb. Jeg vil ikke bo i England… måske en dag om ugen, osv..”
"Og det her skete, du ved, det var mit gamle team. Med dette team vandt vi syv mesterskaber. Og det er en ny udfordring, det er en ny motivation.”
“Jeg er meget glad for at komme tilbage. Vi har en ny teamchef (Oliver Oakes, red.). Det er Luca, mig selv og Oliver, der er teamchef, og vi arbejder på den måde.”
Oliver Oakes, teamchef hos Alpine F1
Copyright Alpine F1
Og så springer Briatore ud på det dybe vand og lover, at Alpine F1 vil være tilbage på Formel 1-podiet i 2027.
"Alpine, jeg lover jer, giv mig to år, om to år ser vi podiet," sagde han. "I 2027 har vi et podie."
Da der efter Esteban Ocons skifte til Haas F1 endnu ikke er annonceret en teamkammerat til Pierre Gasly, bliver italieneren også spurgt ind til kørersammensætningen i 2025.
Briatore mener ikke, at valget af kører har størst prioritet, som det står til i teamet lige nu. Derimod mener han, at det nu handler om at bygge teamet omkring kørerne op.
“I øjeblikket er køreren ikke... i øjeblikket er du nødt til at sætte teamet sammen fra den kommercielle side, den tekniske side og ledelsessiden. Køreren gør ingen forskel nu. Forskellen i 2026, 2027, 2028, det ville være forskellen for køreren.
Flavio Briatore, RenaultF1, Fernando Alonso, Renault R26 and the Renault Team celebrate their World Championships
Copyright Getty Images
"For mig handler det lige nu kun om bilens præstationer. Det er bare en fuldstændig omstrukturering af teamet.
"Hvis du har en god bil, har du brug for en god kører. Hvis bilen ikke præsterer... vores pointe lige nu [er] at sikre, at vi bruger al vores energi på den tekniske side og sørger for, at Alpines bil ser bedre og bedre ud og bliver bedre og bedre til næste år.”
“I 2026, tror jeg, vil vi se det nye Alpine.”
Alpine F1 ligger i øjeblikket på 8. pladsen i F1-konstruktørmesterskabet med 8 point.
Fernando Alonso i Renault R29
Copyright Renault F1
Briatore blev i 2009 smidt på porten efter angiveligt snyd i forbindelse med Nelson Piquet Jr.’s crash under Singapores GP i 2008, hvor brasilianerens “uheld” øjensynligt skulle have hjulpet teamets anden kører, Fernando Alonso, til mesterskabstitlen.
Året efter blev Briatore forment adgang til F1 Paddocken. Italieneren har dog hele tiden nægtet svindelanklagerne og er altså nu tilbage i motorsportens kongeklasse.