Ungarns GP: Kvalifikationen - Norris tager pole

McLarens første 1-2 i kvalifikationen siden 2012. McLaren er et andet sted nu, end da sæsonen startede. Verstappen var best-of-the-rest mens Perez fejlede igen. Kvalifikationen i Ungarn var drama fra start til slut.

Ungarns Grand Prix 2024 . Copyright Pirelli

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 21/7 2024 klokken 09:07

Kvalifikationen startede med en dyster vejrmelding om regn på vej, hvilket betød at alle kørere skulle sætte en hurtig omgang straks. Det gav trængsel i pitten og på banen men de fleste nåede rundt og fik sat en tid inden de første dryp ramte banen. Det blev aldrig rigtig vådt, men regnen sænkede banetemperaturen en del, hvilket gjorde forbedringer svære for kørerne.

Sergio Perez kom til Ungarn med en truslen om fyring hængende over sig efter nogle skuffende resultater. Allerede i Q1 viste Perez at hans form stadig er langt fra tidligere tiders niveau. Han smider raceren i barrieren og må udgå. Dette giver kvalifikationens første røde flag og alle kørerne måtte afbryde og køre retur til pitten.

Ungarns Grand Prix 2024. Red Bulls Sergio PerezUngarns Grand Prix 2024. Red Bulls Sergio Perez
Copyright Red Bull Contentpool


Efter Q1 var George Russell der trak det korteste strå og måtte udgå, til stor skuffelse for kører og team. Selvom britten forbedrede sin tid i anden omgang - efter det røde flag - så fik en stribe kørere sat en hurtigere tid i de sidste minutter. Russell starter dermed P17.

Begge Haas videre til Q2

Kevin Magnussen har fået besked om at han ikke er Haas's valg til 2025 sæsonen, så nu skal danskeren vise stabilitet overfor de øvrige teams, som stadig har ledige sæder. Både Kevin Magnussen og Nico Hülkenberg får deres Haas-racer videre til Q2, men så bliver det heller ikke til mere. Hülkenberg starter P11 mens Kevin tager P15. Kevin Magnussen har endnu ikke været videre til Q3 i år.

Tsunoda lukker festen

Med kun tre minutter tilbage af Q3, rammer Yuki Tsunoda en våd kerb og sætter raceren hårdt i barrieren på vej ud af det hurtige sving 5 på Hungaroring. Japaneren slap heldigvis uskadt fra uheldet, som straks fik det røde flag frem og så var pole position en realitet for Lando Norris.

Ungarns Grand Prix 2024. Yuki Tsunoda på HungaroringUngarns Grand Prix 2024. Yuki Tsunoda på Hungaroring
Copyright Red Bull Contentpool

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:15.227 22
2. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1:15.249 21
3. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:15.273 21
4. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1:15.696 26
5. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:15.854 24
6. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:15.905 22
7. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:16.043 18
8. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:16.244 22
9. Daniel Ricciardo Visa Cash App RB
P
1:16.447 20
10. Yuki Tsunoda Visa Cash App RB
P
1:16.477 20
Udelukket efter perioden
11. Nico Hülkenberg Moneygram Haas F1 Team
P
1:16.317 16
12. Valtteri Bottas Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:16.384 19
13. Alexander Albon Williams Racing
P
1:16.429 16
14. Logan Sargeant Williams Racing
P
1:16.543 13
15. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:16.548 15
Udelukket efter perioden
16. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
1:17.886 6
17. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:17.968 9
18. Guanyu Zhou Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:18.037 12
19. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
1:18.049 6
20. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
1:18.166 6
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ungarns GP: 3. frie træning Ungarns Grand Prix; løbsresumé: Oscar Piastri vind »