Ungarns Grand Prix; løbsresumé: Oscar Piastri vinder

Oscar Piastri overlevede et kontroversielt kald fra McLaren og vandt det ungarnske Grand Prix - et kald, der ellers gav fordelen til Lando Norris - på en dag, hvor Max Verstappen også viste temperament.

Englands Grand Prix 2024 . Copyright McLaren

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 21/7 2024 klokken 19:07

Selvom Piastri førte helt frem til anden runde af pit-stops begyndte, besluttede Mclaren sig for at give Norris den strategiske fordel og dermed køre sig forbi Piastri, da australieren var i pit. McLaren gav Lando besked på at holde føringen, hvilket han igennem en lang del af løbet afviste at gøre. Norris diskuterede længe frem og tilbage med sin løbsingeniør over radioen, inden han endeligt lod Piastri køre forbi og dermed tage sin første sejr. Lewis Hamilton blev nummer tre.

Lando Norris havde nok at tænke på fra start, da hans mekanikere i sidste sekund havde held med at løse et speeder-problem, der ellers kunne have sendt ham ud af løbet, inden det overhovedet var begyndt.

Piastri var hurtig til at udfordre sin teamkammerat, mens også Verstappen hurtigt meldte sig i kampen. Hollænderen måtte køre uden for banen, mens Piastri overtog føringen. Verstappen kom tilbage i anden position foran Norris og Hamilton som nummer fire.

Carlos Sainz, der startede som nummer fire, røg ned på en syvendeplads bag Leclerc og Fernando Alonso. Verstappen kom i søgelyset for sin ekskursion uden for banen og blev bedt af Red Bull om at give andenpladsen tilbage til Norris, hvilket han gjorde.

Bag dem havde Sainz fået overhalet Alonso og var nu på sjettepladsen. Albon havde kørt sig op fra en 13. plads til en position som nummer 6, og Kevin Magnussen, der startede som nummer 15, var inde i pointene efter en håndfuld omgange. Magnussen var dog på de blødeste dæk, og det varede ikke længe, inden han faldt bagud i feltet og måtte i pit efter nye dæk. Alonso og Ricciardo fulgte hurtigt efter.

Hamilton var den første i top 7, der begyndte det strategiske spil. Han valgte det hårde dæk på omgang 17. Norris, der var omtrent fire sekunder efter Piastri, var den næste i pit. Red Bull valgte højst overraskende ikke at pitte Max Verstappen.

Piastri kørte i pit en omgang efter Norris, mens Verstappen kom ind to omgange senere sammen med Sainz og Leclerc. Piastri kørte sig i mellemtiden tilbage i front med tre sekunder ned til Norris, der var to sekunder foran Hamilton, der havde Verstappen fem sekunder bag sig.

McLaren holdt stadig fast i fronten med begge biler halvvejs inde i løbet med Piastri forrest. Verstappen begyndte at køre sig ind på Hamilton, der dog oversatsede en overhaling i sving 1 og 2 og måtte give pladsen tilbage til Hamilton. Verstappen var langt fra tilfreds med sin racer og faldt uden for DRS vinduet, inden han endnu engang kørte sig tæt på, men Hamilton forsvarede sig.

Tilbage i front havde Piastri to mindre stabile omgang, hvilket betød at Norris nu kun var godt et sekund efter, hvorfor han fik besked fra pitten om, at han gerne måtte kæmpe mod Piastri om føringen. Piastri stod dog fast og fik skabt et forspring.

Norris blev kaldt i pit på omgang 46, mens Piastri fulgte omgangen efter. Piastri fik besked på ikke at bekymre sig om Norris, selvom han kom ud bag englænderen, underforstået at han ikke skulle forsøge at tilbageerobre føringen. Verstappen pittede og kom ud som nummer 5.

Piastri kørte sig tættere og tættere på Norris og fik at vide, at de ville skifte position, hvis han kom tæt nok på. Derpå fulgte adskillige radiobeskeder mellem de to duellanter til deres respektive løbsingeniører.

Verstappen, der langt fra var tilfreds med bil eller strategi havde endelig held med at overhale Leclerc på omgang 58, hvilket bragte ham op på 4. pladsen. Han satte derpå efter Hamilton.

Da Verstappen endnu engang var tæt nok på Hamilton til at forsøge overhalinger, gav han over radioen udtryk for, at han ikke mente, at Hamilton gav ham nok plads. Verstappen spændte derpå hjelmen for hårdt og ramte ind i Hamilton's racer. Verstappen tabte samtidig fjerdepladsen til Leclerc undervejs.

På de døende omgange blev Norris flere gange mindet om vigtigheden af en holdindsats, og at der ville komme en dag, hvor han ville have brug for Piastri til at vinde et mesterskab. Englænderen slækkede derpå farten og lod Piastri køre sig i føring. Australieren sluttede to sekunder foran Norris, mens Hamilton gjorde de to McLaren piloter selskab på podiet.

Leclerc holdt fast i fjerdepladsen fra Verstappen, der samtidig blev sendt afsted til løbets stewards for sin forseelse på Hamilton, mens Sainz, Perez, Russell, Tsunoda og Stroll tog sig af de sidste fem pladser i top 10.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ungarns GP: Kvalifikationen - Norris tager pole Ungarn Dagen Derpå: McLaren mangler mesterrutine »