Tysklands GP: 1. frie træning. Dobbelt Mercedes

Så er den første frie træning op til årets tyske grand prix kørt og den endte med en hjemmebane helt som hurtigste mand.

Nico Rosberg og Lewis Hamilton . Copyright Mercedes AMG GP

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 29/7 klokken 12:07

Den første frie træning op til årets tyske grand prix på Hockenheim er netop kørt og det blev med de to sølvpile, som de to hurtigste biler. Hjemmebane favoritten Nico Rosberg satte nemlig sessionens hurtigste tid, en tid der hed 1:15.517. Den tid var 0.326 sekund hurtigere end Lewis Hamilton, så de to Mercedes-racere følges altså godt ad. Det er de dog ikke de eneste holdkammerater der gør, fordi hele top ti var fyldt med holdkammerater der fulgtes ad.

Nico Rosberg
Copyright Mercedes AMG GP


Efter de to tyske sølvpile finder vi nemlig de to Ferrari-racere, hvor Sebastian Vettel var den hurtigste af de to, men han var ikke mere end 0.200 sekund hurtigere end sin finske holdkammerat Kimi Räikkönen. Tyskeren var dog 1.150 sekund langsommere, end sin landsmand Rosberg. De to røde racere fra Maranello sluttede lige foran de to Red Bull-racere, de to McLaren-racere og de to Toro Rosso-racere. Det var dog ikke en særlig tæt top ti, fordi der var mere end 2.5 sekunder fra Nico Rosberg på førstepladsen og ned til Carlos Sainz på tiendepladsen.

Carlos Sainz
Copyright Red Bull Media


Den første mand uden for top ti, var vist det man kunne kalde en overraskelse, fordi det var nemlig Marcus Ericsson. Den svenske Sauber-kører sluttede nemlig som nummer elleve, men han var kun 0.150 sekund efter Carlos Sainz, så det kunne sagtens være endt anderledes. Den høje placering betyder også at svenskeren gav de to Williams-racere, de to Force India-racere og de to Haas-racere baghjul, hvilket Sauber normalt ikke gør. Det høre dog med til historien at Haas havde sat Charles Leclerc i den bil Esteban Gutierrez plejer at køre, så man kan ikke vide om svenskeren også havde givet mexicaneren baghjul.

Marcus Ericsson
Copyright Sauber Motorsport


Charles Leclerc sluttede i øvrigt som nummer 17 og han var omkring 0.350 sekund langsommere end hans holdkammerat Romain Grosjean, der sluttede som nummer 14. Hos Renault havde man også valgt at sætte en af de unge løver i den ene af bilerne, fordi her var Jolyon Palmer skiftet ud med Esteban Ocon. Det var godt for Kevin Magnussen fordi så fik han chancen for at bevise at han er hurtigere end franskmanden, hvilket han da også gjorde. Kmag sluttede som nummer 18 og Ocon som nummer 20, men der var kun 0.050 sekund mellem de to, så det var tæt.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Nico Rosberg Mercedes AMG
P
1:15.517 + 0.000 32
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:15.843 + 0.326 30
3. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:16.667 + 1.150 29
4. Kimi Räikkönen Ferrari
P
1:16.852 + 1.335 23
5. Max Verstappen Red Bull
P
1:16.927 + 1.410 29
6. Daniel Ricciardo Red Bull
P
1:17.089 + 1.572 30
7. Fernando Alonso McLaren
P
1:17.183 + 1.666 18
8. Jenson Button McLaren
P
1:17.612 + 2.095 15
9. Daniil Kvyat Scuderia Toro Rosso
P
1:18.008 + 2.491 25
10. Carlos Sainz Jr. Scuderia Toro Rosso
P
1:18.044 + 2.527 22
11. Marcus Ericsson Sauber
P
1:18.198 + 2.681 28
12. Valtteri Bottas Williams
P
1:18.210 + 2.693 37
13. Felipe Massa Williams
P
1:18.322 + 2.805 33
14. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:18.589 + 3.072 20
15. Nico Hülkenberg Force India
P
1:18.591 + 3.074 35
16. Sergio Perez Force India
P
1:18.628 + 3.111 29
17. Charles Leclerc Haas F1 Team
P
1:18.882 + 3.365 32
18. Kevin Magnussen Renault F1
P
1:18.933 + 3.416 35
19. Felipe Nasr Sauber
P
1:18.961 + 3.444 22
20. Esteban Ocon Renault F1
P
1:18.981 + 3.464 30
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
HS
= Hyper soft dæk
US
= Ultra soft dæk
SS
= Super soft dæk
S
= Soft dæk
M
= Medium dæk
H
= Hard dæk
SH
= Super hard dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Det er de blevet enige om Vettel først på nye sutter »