Østrigs GP: 3. Frie træning Tæt Mercedes/Ferrari kamp

Vejret var væsentligt bedre til dagens træning end i går, og kun få teams fik ekstra-arbejde inden kvalifikationen senere i dag.

Tyren på Red Bull Ring . Copyright BMF1

Af: Erik Enevoldsen (ee@bmf1.dk) d. 30/6 klokken 13:06

10 graders højere banetemperatur ved træningsstart end i gårsdagens træningssessioner gav bedre chancer for flere teams, der i går kæmpede med at få dækkene i det rigtige temperaturvindue, hvor specielt de lilla ultrasofts havde tendens til at smuldre.

Der var dog stadig let skyet og vejrudsigten lovede 60 % sandsynlighed for regn.

Alonso, Ericsson og Grosjean var de første tre på banen, hvor fx Red Bull-kørerne slet ikke var i bilen endnu. Størstedelen startede ud på ultrasofts, men begge Haas biler måtte se sig til takke med supersofts, netop fordi de har valgt så få af de lilla dæk.

Allerede i starten er Grosjean ved at køre sammen med en Toro Rosso ingeniør, men undgår med nød og næppe. Naturligvis faldt der et irriteret udbrud af på radioen.

Räikkönen var første mand til at sætte tider, og først med tre kvarter tilbage begyndte Mclaren og derefter andre at køre hele omgange.

Gasly fik at vide fra pitten, at han skulle komme ind igen og ikke måtte trykke gaspedalen i bund længere, hvilket kunne tyde på, problemerne ville ramme Toro Rosso endnu en gang.

Vettel satte hurtigste tid med 43 minutter igen, både han og Räikkönen foran begge Mercedes-biler. Et par omgange senere snupper Hamilton dog toppen af rangeringen, med en tid 0.027 sekunder hurtigere end Vettels tid.

Vettel svarede igen med hurtigere tid, og Bottas meldte sig med 0.006 sekunder hurtigere end Vettels nye tid. Der var 40 minutter igen, da Red Bull begyndte at røre på sig; Ricciardo kom ud på ultrasofts (ligesom alle andre end Haas), men Verstappen kom først ud med 35 minutter tilbage.

Grosjean var helt oppe som 5’er foran Ricciardo på det hårdere dæk, som Gasly fik lov til at prøve et par omgange til med 33 minutter tilbage af træningen.

Østrigs Grand Prix 2017 - Red Bull stemningsbilleder. Fra venstre: Heidi, Heidi, Heidi og HeidiØstrigs Grand Prix stemning
Copyright Red Bull Contentpool


Gasly rasede: ”Han er en fucking idiot!” da han og Ocon har en kamp på banen. Ocon har generet Gasly hele weekenden på banen, mener han.

Med 28 minutter igen smuttede Verstappen lige ud i et 360 graders spin på gruset i sving 4, samme sted som han og flere var af banen i går. Grosjean holder her P7, hvorimod Magnussen var helt nede som 13’er. De var begge de eneste på supersofts under hele træningen.

Räikkönen låste da et helt nyt sæt ultrasofts, smuttede ud i gruset og mistede en ellers fremragende omgang i sidste sektor med 25 minutter tilbage.

Sirotkin og Gasly var de to absolut langsomste i træningen, 0.2 sekunder langsommere end resten af feltet efter de første 10-12 omgange.
Gasly snakkede om ustabilitet og problemer med frontvingen, hvorimod Sirotkin nok mest af alt manglede træning på banen.

Der har generelt i weekenden været noget snak om, at kantstenene ikke er særligt søde mod frontvingerne. I går havde der været en lang revne i Vandoornes frontvinge, og kørermødet havde taget 50 minutter i går, blandt andet med diskussion herom.

Nyt forsøg, nye dæk og Räikkönen satte en tid noget hurtigere end resten af top-drengene: Første under 1.04.5 i dag. Vettel svarede massivt igen et par omgange efter, og vi nærmede os 1.04.0 i de sidste 20 minutter af træningen.

Med et kvarter tilbage satte Hamilton og Bottas nye tider, der var mellem de to Ferrari’er. Hamiltons tid blot 0.029 fra Vettels, og Räikkönens tid fra tidligere syntes pludselig langsom.

Hamilton fik også meddelelsen fra pitten: ”Det ser ud til, det kun er på de lige strækninger, du mister tid til Vettel.”
Red Bull syntes slet ikke at kunne være rigtigt med i træningen, begge kørere ikke helt tilfreds med deres opsætning, hvilket også kunne ses på tiderne.

Både Leclerc og Ericsson var højt oppe på listen med P10 og P12, da der var 10 minutter tilbage. Magnussen derimod fik ikke kørt mere end 8 omgange, og Grosjean kun 10. Grosjean lykkedes dog med en væsentlig bedre tid end Kevin gjorde.

Med 8 minutter tilbage stoppede Verstappens motor pludselig med at virke, og hollænderen måtte holde ind til siden i sving 8. Begge Haas samt Gasly kom endelig på banen igen (nu på ultrasofts), og Gasly forbedrede sin tid til P7 lige bag Grosjean. Magnussen kørte da personligt bedste sektorer, og det var nok til en ny P7, som ”den bedste af resten”.

Da der var kun et minut tilbage stoppede Leclerc ude i sving 2, da han mente, der var noget galt med motoren. Han havde ellers 10. hurtigste tid, hvor Ericsson var faldet til P16.

Grosjean nåede lige inden at sætte en tid 0.1 hurtigere end Magnussen, og de to Haas slutter P7 og P8, som træningen er færdig.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:04.070 22
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:04.099 24
3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:04.204 24
4. Kimi Räikkönen Ferrari
P
1:04.470 22
5. Max Verstappen Red Bull
P
1:04.791 14
6. Daniel Ricciardo Red Bull
P
1:04.891 18
7. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:04.916 17
8. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:05.013 16
9. Carlos Sainz Jr. Renault F1
P
1:05.086 22
10. Charles Leclerc Sauber
P
1:05.219 25
11. Nico Hülkenberg Renault F1
P
1:05.228 19
12. Pierre Gasly Scuderia Toro Rosso
P
1:05.264 25
13. Esteban Ocon Force India
P
1:05.444 21
14. Fernando Alonso McLaren
P
1:05.448 19
15. Sergio Perez Force India
P
1:05.502 24
16. Marcus Ericsson Sauber
P
1:05.699 27
17. Brendon Hartley Scuderia Toro Rosso
P
1:05.705 23
18. Stoffel Vandoorne McLaren
P
1:05.837 16
19. Lance Stroll Williams
P
1:06.029 23
20. Sergey Sirotkin Williams
P
1:06.318 22
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
HS
= Hyper soft dæk
US
= Ultra soft dæk
SS
= Super soft dæk
S
= Soft dæk
M
= Medium dæk
H
= Hard dæk
SH
= Super hard dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Sirotkin mangler træning Østrigs GP - Kvalifikationen LIVE: Bottas på pole »