Mexicos GP: 1. frie træning. Bottas topper

For Ferrari og Sebastian Vettel, er dette et meget afgørende Grand Prix, hvis kampen om verdensmesterskabet skal holdes åben. Den spektakulære bane i Mexico, er den perfekte kulisse for det forestående drama.

Mexico . Copyright Red Bull

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 27/10 2017 klokken 18:10

Efter omkring 45 minutter, blev banerekorden for AUTÓDROMO HERMANOS RODRÍGUEZ slået for første gang, da Valteri Bottas satte en tid på 1.17.824. Den gamle rekord var på 1:20.521, sat af Nico Rosberg i 2015.

Toro Rosso, der nærmest er et hold af test og reservekørere for tiden, havde sat Sean Gelale i Piere Gasly’s racer.

Charles Leclerc fik chancen i Ericssons Sauber, Antonio Giovanazzi kørte i Grosjeans HAAS racer,mens Alfonso Celis fik chancen i Ocon’s Force India.

Netop Alfonso Celis, sørgede for dagens første røde flag, da han satte den lånte racer i vægen, lige inden pitindkørslen. At han tilmed var mere end 2 sekunder langsommere end Perez, da uheldet skete, hjælper helt sikkert ikke hans karriere.

Mexicanske Celis, valgte også efterfølgende, at beholde hjælmen på, under den lange gåtur tilbage til pitten.

Hos HAAS var der igen problemer med Kevin Magnussens racer, hvilke problemer, fik vi ingen meldinger på, men det betød, at Kevin fik tilbagelagt meget få omgange.

Giovanazzi, som der vist ikke er så mange andre end Ferrari der ser noget stort i, satte en rimelig tid i den kørerende HAAS racer, hvilket lover godt for Magnussen og Grosjean, hvis de altså kan få gang i raceren.

Kevin var dog ikke den eneste, der havde problemer med mekanikken. Også Stoffel Vandoorne måtte tilbringe det meste af sin tid i pitten, med den problemfyldte McLaren racer.

Med 10 minutter tilbage af træningen, kom Magnussen på banen igen, hvilket han rimeligt hurtigt takkede for, ved at sætte nogle rimelige tider. Med meget lidt tid i bilen, satte Magnussen Giovanazzi med 4 tiendedele sekund, hvilket er godkendt.

Hos Renault skulle Hülkenberg ud og vise, at han fortsat er hurtigste mand på holdet og at det der skete i USA, ikke var hans skyld. Hvilket lykkedes for tyskeren, men også kun lige, da han var sølle 2 tusindedele sekund hurtigere end Sainz.

Ferrari virkede ikke rigtigt stærke. Vettel sluttede bedst af de to, nede som nummer 5, lige foran Räikkönen.

Red Bull virkede stærke, da de sluttede som nummer 3 og 4. Men stærkest var Mercedes igen, dog med Bottas som den hurtigste af de to, for en gang skyld.



Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:17.824 + 0.000 42
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:18.290 + 0.466 35
3. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:18.395 + 0.571 16
4. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
P
1:18.421 + 0.597 28
5. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:18.586 + 0.762 28
6. Kimi Räikkönen Ferrari
P
1:19.008 + 1.184 27
8. Fernando Alonso McLaren
P
1:19.346 + 1.522 20
9. Felipe Massa Williams
P
1:19.443 + 1.619 32
12. Lance Stroll Williams
P
1:19.772 + 1.948 34
13. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:20.644 + 2.820 16
15. Antonio Giovinazzi Haas F1 Team
P
1:21.269 + 3.445 26
20. Stoffel Vandoorne McLaren
P
0:00.000 - 3
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Toro Rosso duo i uvished Mexicos GP: 2. frie træning. Ricciardo hurtigst. »