Kinas GP; løbsresumé: Piastri vinder

Oscar Piastri fik genrejst sig selv efter sit hjemmebaneløb i Melbourne og var fra start til slut i fuld kontrol, mens Lando Norris var med til at sikre en 1-2 sejr til McLaren.

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 23/3 2025 klokken 11:03

Oscar Piastri leverede en imponerende præstation ved det Kinesiske Grand Prix, hvor han vandt fra pole position og holdt en solid føring gennem hele løbet. Lando Norris tog andenpladsen, hvilket sikrede McLaren en dominerende 1-2 sejr. Australierens fejlfri kørsel betød, at han sluttede næsten 10 sekunder foran Norris, der samtidig udbyggede sin føring i mesterskabet.

Løbet startede med 19 kørere på banen, mens Liam Lawson måtte starte fra pitlane efter nogle ændringer i opsætningen. Piastri fik en god start, selvom George Russell et kort øjeblik så ud til at skulle stjæle føringen, da briten forsøgte at køre sig forbi på indersiden i første sving. Det udnyttede Norris til at køre sig forbi kort tid efter, og derfra var der ingen vej tilbage for de to kørere i orange.

På de tidlige omgange opbyggede Piastri og Norris hurtigt et forspring, mens George Russell og Charles Leclerc og Lewis Hamilton kæmpede om placeringerne. Leclerc blev involveret i en mindre kontakt med Hamilton, der beskadigede hans frontvinge. Det var dog ikke noget, der så ud til at have for stor betydning.

Flere kørere stødte på problemer under løbet, herunder Fernando Alonso, som måtte udgå på grund af bremseproblemer. Som det var tilfældet med Alonso, begyndte Norris også frem mod slutningen af rapportere om bremseproblemer. Det lykkedes dog for ham at bringe bilen i mål og fastholde andenpladsen. Max Verstappen var på de sidste omgange i det angrebslystne hjørne, overhalede Leclerc og sikrede sig fjerdepladsen.

Dagens resultat betyder, at Lando Norris fortsat fører mesterskabet med 44 point, mens Max Verstappen har 36 point efterfulgt af George Russell med 35. Dagens vinder, Piastri, er på fjerdepladsen med 34 point.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1T30:55.026 2 25
2. 3. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1T31:04.774 2 18
3. 2. George Russell Mercedes-AMG Petronas
P
1T31:06.123 2 15
4. 4. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1T31:11.682 2 12
5. 11. Esteban Ocon Moneygram Haas F1 Team
P
1T31:44.995 2 10
6. 8. Kimi Antonelli Mercedes-AMG Petronas
P
1T31:48.774 2 8
7. 10. Alexander Albon Williams Racing
P
1T31:51.347 2 6
8. 17. Oliver Bearman Moneygram Haas F1 Team
P
1T31:56.329 2 4
9. 14. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
1T32:05.230 2 2
10. 15. Carlos Sainz Jr. Williams Racing
P
1T32:11.413 2 1
11. 7. Isack Hadjar Racing Bulls
P
1T32:13.901 2 0
12. 20. Liam Lawson Oracle Red Bull Racing
P
1T32:16.173 2 0
13. 18. Jack Doohan BWT Alpine F1 Team
P
1T32:23.427 2 0
14. 19. Gabriel Bortoleto Stake F1 Team Kick Sauber
P
55 omg. 2 0
15. 12. Nico Hülkenberg Stake F1 Team Kick Sauber
P
55 omg. 2 0
16. 9. Yuki Tsunoda Racing Bulls
P
55 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
17. 13. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team
P
4 omg. 2 0
Diskvalificerede
18. 6. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1T31:18.237 2 0
19. 5. Lewis Hamilton Scuderia Ferrari
P
1T31:20.407 2 0
20. 16. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
1T32:02.221 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)