F1 Academy: Løb 1 - Sejr til Palmowski

Hele tre gange måtte safety car på banen, men i sidste ende blev Red Bull talentet Alisha Palmowski den første kører over mållinjen. Alba Larsen kørte et solidt løb men fik en tidsstraf efter løbet.

F1 Academy kører, Alisha Palmowski . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 22/3 2025 klokken 09:03

Løbet lå ellers til Nina Gademan, der førte det meste af løbet, men kun to omgange før mål, måtte hun udgå med et teknisk problem. Dermed kunne Palmowski nemt overtage føringen, og den holdt hun til mål.

Hurtigste kvinde i kvalifikationen, Maya Weug, kæmpede sig op fra ottende startplads (pga reverse grid reglen, køres løb 1 med de første otte i omvendt startrækkefølge, red.) op til en podieplads. Weug er en af favoritterne til at tage mesterskabet og i dag viste hun tydeligt hvorfor.

Larsen heldig - og uheldig

Alba Larsen kørte et stabilt løb fra femte startplads og ventede blot på sine chancer. Dem var der ikke mange af, med de mange safety car perioder, men hun fik alligevel kæmpet sig op.

Fra starten faldt hun lidt tilbage, men med Gademans tekniske defekt og et par overhalinger, fik hun kæmpet sig op på fjerdepladsen.

Larsen lavede en lidt rodet overhaling af Felbermayr med kun to omgange før mål. Larsen missede indbremsningen og kørte op bag i Felbermayr og kørte derefter forbi. Dette kostede en 10s straf og dermed bliver resultatet en syvendeplads.

På sidste omgang lavede Larsen en perfekt flot overhaling på Dorian Pin, som lige havde lavet en bremsefejl. Den fejl blev udnyttet perfekt og iskoldt.

F1 Academy kører, Alisha PalmowskiF1 Academy kører, Alisha Palmowski
Copyright Red Bull Contentpool


Manglende erfaring fra både kørere og teams

Løbet var præget af manglende erfaring hos flere kørere. Feltet har en del rookies og nogle har tilmed kun kørt go-cart før de nu står i en Formel serie. Læringskurven er stejl og racerne er helt ukendte for de fleste. Den første safety car burde ikke være nødvendig, men da kinesiske Shi Wei snurrede rundt, fik hun trykket på bremsen netop som hun trillede op på kerben, og derefter kunne raceren ikke komme videre.

Mest bemærkelsesværdigt var teamet F1 Academy/MP Motorsport, med racer 25, kørt af Joanne Ciconte. På startgridden havde de ikke styr på dæktrykket og dette fik de en 10 sekunder stop-and-go for.

Ciconte vælger så at køre ind og tage straffen under safety car periode nummer to, hvilket ikke er tilladt. Straffen må først tages når safety car er kørt ind igen. Dermed får Ciconte endnu en straf.

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.