Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 6/12 2024 klokken 12:12
Ferrari er eneste hold, der har mulighed for at ødelægge det hele for Lando Norris og resten af McLaren holdet, i kampen om konstruktør mesterskabet.
Den individuelle titel, har Max Verstappen allerede sikret sig, men i konstruktørkampen, har McLaren et pænt forspring, der betyder at det skal gå virkelig galt for dem, hvis ikke de skal vinde den titel.
Mens Ferrari viste sig hurtigst af alle, var det på en lidt kedelig baggrund, da Charles Leclerc måtte se sit batteri udskiftet, hvilket betyder at han får en 10 placerings straf til løbet på søndag.
Dagens første træning, der også er årets sidste, bød også velkommen til mange unge kørere, der fik chancen for de hold de arbejder sammen med.
Hos McLaren, var det Ryo Hirakawa, mens Arthur Leclerc kørte for Ferrari ved siden af hans bror Charles. Isack Hadjar var ude for Red Bull, Felipe Drugovich viste sig frem i Aston Martin raceren, Ayumu Iwasa kørte i VCAP som erstatning for landsmanden Tsunoda mens Luke Browning, som den sidste, var ude for Williams.
Men fokus var på Ferrari og McLaren. En kamp der vil være afgørende for konstruktør-mesterskabet, men som er McLarens kamp at tabe.
Norris viste også, at han ikke har nogen hensigt om at lade Ferrari stikke af med denne, ved at sætte sin racer op som nummer to, med Mercedes afgående kører, Lewis Hamilton, lige i bakspejlet.
Russell fulgte godt med Hamilton og sikrede sig 4. hurtigste tid.
Hamilton har efter træningen, været en tur til en lille samtale med løbskontrol, for at have blokeret Norris. Der er ikke nogen udmeldinger omkring udfaldet, hvilket forventes at blive offentliggjort, kort inden 2. træning.
Den unge Luke Browning var på kant med reglerne og fik vist det sort/hvide flag, som er en meget kraftig advarsel, kun overgået af det sorte flag.
Hos HAAS gik det ganske godt, da Hülkenberg placerede sig op som nummer 6 mens Magnussen fulgte godt med på P8.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)