Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 3/11 2024 klokken 19:11
Lando Norris sluttede på sjettepladsen efter at have startet på pole position. En dårligt timet safetycar skubbede ham bag Verstappen, hvor hollænderen herefter fik lidt tiltrængt oprejsning efter nogle tunge uger. Alpine var dog teamet, der havde mest at juble over, da Esteban Ocon og Pierre Gasly sluttede som hhv. nr. 2 og 3 og samtidig tredoble deres pointhøst indtil videre i sæsonen.
Som om der ikke havde været dramatik nok i kvalifikationen, der derudover var blevet rykket fra lørdag til søndag på grund af massive regnmængder, måtte Lance Stroll forlade løbet, allerede inden det var kommet igang, da han strandede undervejs på formationsomgangen.
Russel fik en bedre start fra andenpladsen end Norris og overtog føringen, mens Tsunoda på tredjepladsen afviste Ocon, mens Verstappen på første omgang havde hentet syv placeringer og derpå overhalede Hamilton og kørte sig ind i pointene.
Verstappen fortsatte sin fremfærd gennem feltet og var oppe som nummer otte efter syv omgange. Tre omgange senere kørte han sig forbi Piastri og op som nummer syv og var tydeligt den hurtigste kører på banen i modsætning til Hamilton, der havde store problemer med sin racer, inden han kørte af banen i sidste sving og afgav sin placering til Colapinto.
På omgang 24 begyndte regnen at tage til, hvilket fik Leclerc og Ferrari til at satse, som det første team, på et pit-stop. Det varede dog ikke længe, før den tiltagende regn voldte problemer for flere, heriblandt Nico Hülkenberg, der var uheldig at parkere sin Haas racer, så den strandede. Det afstedkom en virtual safetycar og en lang række pit-stops.
Både Russel og Norris gik i pit, lige som perioden med virtual safetycar blev afsluttet, mens Hülkenberg tilsyneladende havde fået hjælp til at komme tilbage på banen igen.
Norris havde held med at overhale en forsigtig Russell på omgang 30, og det ville have været vekslet til en føring, hvis ikke Ocon i front efterfulgt af Verstappen og Gasly alle havde fået et stort set gratis pit-stop, da de tiltagende dårlige vejmæssige omstændigheder medførte en safetycar periode, der efter kort tid blev afløst af et rød flag og stop af løbet, da Colapinto mistede kontrollen over sin racer og endte i væggen.
Senere indtraf en hændelse, der sjældent ses. Nico Hülkenberg modtog et sort flag og en direkte diskvalificering, da han havde fået hjælp til at få sin strandede Haas racer tilbage på banen.
På omgang 33 blev løbet genstartet med Ocon i front foran Verstappen, Gasly, Norris og Russell. Det varede dog ikke længe, før endnu en safetycar periode var en realitet, da Carlos Sainz ligeledes mistede kontrollen over sin racer og endte i barrieren.
Efter endnu en genstart af løbet var Verstappen denne gang hurtigere end Ocon, der måtte overgive føringen til hollænderen, som derfra ikke så sig tilbage og endte med et forspring på næsten 20 sekunder. Der var dog ingen tvivl om, at opmærksomheden denne eftermiddag i Brasilien var på Alpine, der leverede den helt store overraskelse med begge deres kørere på podiet.
Samtidig udbyggede Verstappen sit forspring til Norris betydeligt, og med kun tre løb tilbage skal meget gå galt, hvis ikke Verstappen skal tage endnu et verdensmesterskab.
Det skal dog tilføjes, at der pga. en række mulige straffe til blandt andre Norris og Mercedes, kan resultaterne fra dagens løb meget vel se anderledes ud, når de er blevet behandlet.
1. Max Verstappen
2. Esteban Ocon
3. Pierre Gasly
4. George Russell
5. Charles Leclerc
6. Lando Norris
7. Yuki Tsunoda
8. Oscar Piastri
9. Liam Lawson
10. Lewis Hamilton
11. Sergio Perez
12. Oliver Bearman
13. Valtteri Bottas
14. Fernando Alonso
15. Zhou Guanyu
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)