Brasiliens GP: Sprintløbet

Piastri sikrede sig pole og Norris sikrede en ren Papya favet front. Max Verstappen startede på P4 lige efter Leclerc, så der var lagt op til et spændende løb og det var det, helt til slut, til trods for en VSC.

Kinas Grand Prix 2024 . Copyright McLaren

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 2/11 2024 klokken 15:11

McLaren kørerne fik begge en perfekt start, mens Verstappen hurtigt var oppe og presse Leclerc, men blev afvist, hvilket betød at McLaren racerne i front, hurtigt fik lov til at lave et hul.

Hülkenberg fik en fantastisk start og var allerede efter 1. omgang oppe forbi Bearman på P9.

Men mens McLaren havde styr på fronten, bankede Verstappen hårdt på døren, for at komme forbi Leclerc's Ferrari.

Efter de første 6 omgange, var feltet knækket, så de 4 forreste var for sig selv, med et hul fra Verstappen til Sainz på omkring 6 sekunder.

Norris var på radioen for at brokke sig over, at Piastri ikke bare lukkede ham forbi. Noget tydede på at han havde god grund til det, da han tydeligt havde tabt grip.

Det fik Leclerc til at komme tæt på og han havde fortsat Verstappen med. Efter 9 omgange var presset på Norris sat på maksimalt.

Piastri fik så besked på at hjælpe Norris, ved at give ham DRS, så alle de 3 forfølgere nu havde DRS.

Omkring halvvejs inde i løbet, begyndte momentum at falde ud til McLarens fordel, hvilket primært var fordi Leclerc lsvede nogle fejl, der fik Verstappen op i angreb, dog uden han kunne komme forbi.

Efter 18 omgange, lykkedes det endeligt for Verstappen at komme forbi Leclerc, hvilket betød at manden lige foran ham var Norris.

Efter overhalingen på Leclerc, lagde Verstappen hurtig afstand til Leclrec, samtidig med at han kom tættere på Norris.

På omgang 20 kørte Nico H'ulkenberg til siden, med det der lignede en defekt motor. Det udløste kun gule flag,

Omgangen efter lukkede Piastri Norris forbi, men det fik Verstappen helt op i bagspoileren på Piastri.

Med to omgange tilbage, kom der Virtuel Safty Car, da man mente Hülkenbergs bil holdt for farligt.

Løbet blev frigivet, med en omgang til mål og Verstappen var i angreb med det samme, men det lykkedes ikke at komme forbi.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

Vis tider
P. Kører Team Dæk Tid Omg Point
1. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
0T29:46.045 24 8
2. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
+ 0:00.593 24 7
3. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
+ 0:05.656 24 6
4. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
+ 0:01.497 24 5
5. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
+ 0:07.224 24 4
6. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
+ 0:12.475 24 3
7. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
+ 0:18.161 24 2
8. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
+ 0:18.717 24 1
9. Liam Lawson Visa Cash App RB
P
+ 0:20.773 24 0
10. Alexander Albon Williams Racing
P
+ 0:24.606 24 0
11. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
+ 0:29.764 24 0
12. Franco Colapinto Williams Racing
P
+ 0:33.233 24 0
13. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
+ 0:34.128 24 0
14. Oliver Bearman Moneygram Haas F1 Team
P
+ 0:35.507 24 0
15. Yuki Tsunoda Visa Cash App RB
P
+ 0:41.374 24 0
16. Valtteri Bottas Stake F1 Team Kick Sauber
P
+ 0:43.231 24 0
17. Guanyu Zhou Stake F1 Team Kick Sauber
P
+ 0:54.139 24 0
18. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team
P
+ 0:56.537 24 0
19. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
+ 0:57.983 24 0
DNF / Ikke-fuldførte
20. Nico Hülkenberg Moneygram Haas F1 Team
P
- 5 omg. 19 0
Vis tider
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kevin ude resten af weekenden Brasiliens Grand Prix; løbsresumé: Verstappen vind »