Monacos GP: 2. frie træning

Formel 1-feltet er rykket til fyrstendømmet Monaco, hvor et af kørernes højdepunkter på kalenderen gælder, nemlig Monaco. Her er højdepunkterne fra den anden frie træning.

Carlos Sainz foran Sergio Perez i kvalifikationen. Monaco 2022 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 24/5 2024 klokken 20:05

Formel 1-feltet er taget til legendariske Monaco, hvor der venter kørerne en oplevelse ud over det sædvanlige på kalenderen.

Monaco er kalenderens mindste bane, og det er også den eneste bane på kalenderen, hvor kørerne ikke skal køre mindst 300 km.

Banen er "kun" 3,337 km lang, og fordi den er så smal, og svingene kommer i hobetal, giver kørerne kun fuld gas på 44% af omgangen. Det er nok ikke tilfældet denne session, da det kan blive dyrt at satse kulfiberdele i træningerne.

Banen har 19 sving, og elevationsforskellen er 41,96 m, så det går stejlt op ad bakke mod det legendariske casino.

Banen har kun en DRS-zone, som er placeret på langsiden. Noget andet interessant gennem weekenden er, at banen udvikles for hver session. Monaco er en bybane, derfor bliver der kørt mere og mere gummi i banen, som weekenden skrider frem.

Dækkene til weekendens festligheder er i den blødeste ende af spektret fra Pirelli, nemlig de bløde C5-dæk, medium C4 og hårde C3-dæk.

Vejret er 20 grader i luften og 32 grader på banen. Vejret er lettere skyet med en luftfugtighed på 69%. Så det tyder på, at regnen lurer i det fjerne.

Der er heftig trafik fra start, og bilerne hober sig op i pitlane, før de røde lamper slukker. Monaco er meget lille, så alle prøver at skabe afstand til hinanden for at få plads på banen.

Overhalinger er stort set umulige, så det største fokus i træningerne er opsætning af bilen til lørdagens kvalifikation.

Trafikken er også ude på banen. Ingen ønsker at ligge bag en anden, og alle kørerne vil have uforstyrret luftstrøm, da turbulens påvirker bilens performance og dermed dataindsamlingen.

Størstedelen af kørerne starter på mediumdækket, mens enkelte er på hårde dæk.

Alle bilerne kører på grænsen i Monaco, og Stroll overskrider grænsen og snitter barrieren i sving 15.

Sargeant melder også over radioen, at han har ramt væggen otte minutter inde i sessionen. Han rammer barrieren i næstsidste sving. Yuki Tsunoda snitter også barrieren kort efter. Alle kan dog sikkert køre videre.

Albon og Magnussen har åbenbart en episode, hvor det bliver undersøgt, om den ene kører har ligget og spærret.

Russell melder over radioen, at han får så voldsomme vibrationer i bilen under nedbremsningen til sving 10, at han ikke kan holde fast i rattet. Ingeniøren siger over radioen, at de kigger på det.

Verstappen melder over radioen, at bilen hopper rundt som en kænguru, hvilket giver ham hovedpine.

Der er ingen straf for episoden mellem Albon og Magnussen.

Piastri overstyrer og snitter barrieren i sving 19, men han kører uskadet videre.

23 minutter inde starter ballet på softdækkene, dermed åbner de hanerne.

Perez melder over radioen, at bilen er forfærdelig at køre. Det er svært at se apex i sving tre.

Piastri melder over radioen, at han har ramt væggen 28 minutter inde i sessionen. Han kører i pit, men der er ikke noget at se på bilen.

Verstappen er på sin flyvende omgang nummer to. Han rammer væggen i sving syv og bakker af. Han kører i pit.

Tsunoda giver den gas på et nyt forsøg, men snitter væggen i sving 1. Han fortsætter dog ufortrødent og uden skader.

Magnussen giver den også et skud mere. Tiden er hurtigere. Softdækkene har flere forsøg, og de er hurtigere på andet forsøg i flere tilfælde.

Leclerc presser og prøver linjer af. Han er hurtigst igen. Han får dog en overstyring i sving 7-8, men han korrigerer og kan fortsætte.

Alonso driller Sainz over radioen med, at landsmanden gerne vil have tre minutter op til den næste kører (Leclercs tid er pt. 1:11).

Gasly overstyrer også, og han rammer også væggen, men franskmanden kan fortsætte uden problemer.

Årsagen til, at bilerne kan fortsætte uden problemer efter at have ramt noget, skyldes, at bilerne er forstærkede denne weekend. Alt fra ophæng til skruer, bolte m.m. er bygget lidt kraftigere denne weekend.

Gult flag efter 49 minutter. Hjemmebanehelten Leclerc fortsætter ligeud i sving 1. Han vender bilen, og Ferrarien har ikke taget skade.

Russell melder over radioen, at de skal holde øje med racerens "Steering torque". Teamet må kunne se et problem, fordi han kører i pit.

Albon melder over radioen, at bilen får spist dækkene. Specielt sving tre og fire, hvor det sidste af dem tager venstre fordæk.

Leclerc slutter i front med Hamilton, Alonso, Verstappen og Norris bag sig. Så det er fem bilmærker på de fem forreste pladser. Det tyder på, at det bliver interessant lørdag og søndag.

Magnussen sluttede 13’er, to pladser foran den anden side af Haas-garagen.

Du kan se resultatet for 2. frie træning i tabellen nedenfor:

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Charles Leclerc Ferrari
S
1:11.278 + 0.000 37
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:11.466 + 0.188 32
3. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
S
1:11.753 + 0.475 37
4. Max Verstappen Red Bull Racing
S
1:11.813 + 0.535 37
5. Lando Norris McLaren
S
1:11.953 + 0.675 35
6. Carlos Sainz Jr. Ferrari
S
1:11.962 + 0.684 36
7. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
S
1:12.062 + 0.784 22
8. Sergio Perez Red Bull Racing
S
1:12.099 + 0.821 31
9. Alexander Albon Williams
S
1:12.257 + 0.979 38
10. George Russell Mercedes AMG
S
1:12.260 + 0.982 30
11. Yuki Tsunoda RB F1 Team
M
1:12.349 + 1.071 36
12. Oscar Piastri McLaren
M
1:12.366 + 1.088 35
13. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
1:12.473 + 1.195 31
14. Esteban Ocon Alpine F1
S
1:12.554 + 1.276 34
15. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
S
1:12.569 + 1.291 34
16. Daniel Ricciardo RB F1 Team
M
1:12.577 + 1.299 37
17. Pierre Gasly Alpine F1
S
1:12.750 + 1.472 35
18. Logan Sargeant Williams
S
1:12.790 + 1.512 36
19. Valtteri Bottas Stake F1 Team
M
1:13.057 + 1.779 31
20. Guanyu Zhou Stake F1 Team
M
1:13.773 + 2.495 32
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Monacos GP: 1. frie træning Hamilton vil have formatet ændret i Monaco »