Personlig konflikt mellem Andretti og Liberty Media?

Mario Andretti fik som bekendt afslag på at komme med i Formel 1’s fine selskab i starten af året, og måske ligger der en personlig konflikt bag. Det hindrer dog ikke Andretti i at ansætte et koryfæ inden for F1.

Formel 1s nye logo på sort baggrund. . Copyright Formula One Management

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 23/5 2024 klokken 16:05

Bølgerne kan gå højt i Formel 1, og problemer på og uden for banen kan nogle gange blive personlige.

Umiddelbart ser det ud til, at Formel 1 nu har fået endnu et sådant problem, hvis man tør tro NBC.

Mario Andretti udtaler over for NBC, at Liberty Media-chefen Greg Maffei truede ham i forbindelse med Formel 1-grandprixet i Miami med, at Maffei personligt ville sørge for, at Andretti aldrig ville få en plads i Formel 1.

Aston Martin i MiamiAston Martin i Miami
Copyright Aston Martin


Mario Andretti fortæller, at han under løbet i Miami stod og talte med Formel 1-chefen Stefano Domenicali, da Maffei brød ind i samtalen.

"Mario, jeg vil bare fortælle dig, at jeg vil gøre alt for at forhindre, at Michael kommer med i Formel 1", fortæller Andretti til NBC.

Michael er Marios Andrettis søn, der forsat forsøger at få en plads i Formel 1.

Mario Andretti fortæller, at han ikke kunne tro sine egne ører: ”Jeg var ikke klar over, at det var noget personligt", udtaler Andretti.

Det foreligger endnu ikke en officiel udtalelse fra hverken Maffei eller Liberty Media om hændelsen ifølge NBC.

Det er i denne forbindelse også interessant, at Andretti har ansat F1-koryfæet Pat Symonds, som er blevet hentet direkte fra Formel 1-administrationen.

Pat SymondsPat Symonds
Copyright Formula1.com


Pat Symonds er ikke en hr. hvem som helst:

Symonds startede sin karriere helt tilbage i 80’erme hos Toleman-teamet, og i midten af 90’erne var Michael Schumachers såkaldte race engineer. Siden blev han teknisk direktør for Renault-teamet.

Pat Symonds arbejdede derefter som konsulent for Virgin Racing i 2011, senere Manor, og fra 2013 til 2016 var han ansat som Chief Technical Officer hos Williams F1.

Siden 2017 har Symonds været ansat som Formel 1’s Chief Technical Officer og har bl.a. haft en del indflydelse på det kommende F1-reglement.

Med ansættelsen af Symonds tyder meget på, at Andretti alligevel får mulighed for at være med i Formel 1 fra 2026 for Andretti-Cadillac.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Optakt til Monacos Grand Prix Perez afslår Red Bull-kontrakt »