Japans GP: 3. fri træning. Hamilton 3-0

3. træning startede tør, men efter 20 minutter kom regnen, hvorefter det igen blev tørt og banen blev for alvor hurtig igen. Vettel sluttede meget tæt på Hamilton.

Spaniens Grand Prix 2018 . Copyright Mercedes AMG

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 6/10 klokken 06:10

Den 3. træning, er weekendens vigtigste træning. Det er den der skal bruges til at sætte bilen perfekt op til kvalifikationen.

Banen, der her til morgen bød kørerne velkommen, var lettere fugtig, eller fedtet som nogen udtrykker det.

Det betød, at tiderne ikke var nede hvor vi så dem under de første to træninger, men med et varsel om mere regn, var der hurtig stor aktivitet på banen.

Lewis Hamilton fik i løbet af de første 20 minutter, ikke sat en rigtig tid ind, men viste at han er den hurtigste mand for tiden, ved at være markant hurtigst i de første to sektorer.

Kevin Magnussen fik lukket en del af hullet op til Grosjean, men desværre ikke helt. Kevin har, siden i går, fået nyt gulv på hans racer, så det nu er med samme specifikationer som det Grosjean har. Det skulle ifølge HAAS give omkring 3 tiendedele sekund hurtigere omgangstider.

Regnen der kom efter omkring 20 minutter, stod på i små 10 minutter og var på ingen måde voldsom, som vi ellers ofte ser det i Japan.
Så snart den var stilnet af, var der igen aktivitet og fyldt godt op på banen.

Med stor aktivitet på banen, samt en sol der pludselig dukkede op, tørrede Suzuka hurtigt op igen.

Med 10 minutter igen, var banen blevet klar igen og tiderne blev markant forbedret.

Det betød at Vettel først forbedrede sin tid, så han rykkede i top, kun for at se at Hamilton fik sat en stærk tid ind kort efter, der rykkede ham fra bund til top, med en margin på en tiendedel sekund ned til Vettel.

Den nye bund på Magnussens racer, viste sig også positivt frem i denne anden del af træningen, hvilket hurtigt sendte ham op som nummer 7, der hvor han selv mener at han hører til. Han var samtidig en tiendedel hurtigere end Grosjean.

Banen forbedrede sig markant han mod slutningen, hvilket betød at alle satte tempoet væsentligt op.

Men Nico Hülkenberg pressede sin Renault lige i overkanten og spandt af. Det betød at han røg i dækmuren og smadrede bilen. Om han bliver klar til kvalifikationen er meget tvivlsomt.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
SS
1:29.599 + 0.000 13
2. Sebastian Vettel Ferrari
SS
1:29.715 + 0.116 14
3. Kimi Räikkönen Ferrari
SS
1:30.054 + 0.455 13
4. Max Verstappen Red Bull
SS
1:30.304 + 0.705 13
5. Valtteri Bottas Mercedes AMG
SS
1:30.422 + 0.823 13
6. Daniel Ricciardo Red Bull
SS
1:30.474 + 0.875 10
7. Esteban Ocon Racing Point Force India
SS
1:31.088 + 1.489 12
8. Sergio Perez Racing Point Force India
SS
1:31.483 + 1.884 12
9. Carlos Sainz Jr. Renault F1
SS
1:31.513 + 1.914 14
10. Kevin Magnussen Haas F1 Team
SS
1:31.521 + 1.922 13
11. Romain Grosjean Haas F1 Team
SS
1:31.636 + 2.037 14
12. Charles Leclerc Sauber
SS
1:31.760 + 2.161 14
13. Brendon Hartley Scuderia Toro Rosso
SS
1:32.030 + 2.431 13
14. Lance Stroll Williams
SS
1:32.201 + 2.602 14
15. Nico Hülkenberg Renault F1
SS
1:32.224 + 2.625 12
16. Marcus Ericsson Sauber
SS
1:32.442 + 2.843 10
17. Fernando Alonso McLaren
SS
1:32.608 + 3.009 14
18. Sergey Sirotkin Williams
SS
1:32.631 + 3.032 14
19. Stoffel Vandoorne McLaren
SS
1:33.034 + 3.435 13
20. Pierre Gasly Scuderia Toro Rosso
SS
1:33.105 + 3.506 10
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
HS
= Hyper soft dæk
US
= Ultra soft dæk
SS
= Super soft dæk
S
= Soft dæk
M
= Medium dæk
H
= Hard dæk
SH
= Super hard dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Haas-kørere imponeret over Force India Japans GP: Kvalifikationen LIVE. Pole til Hamilton »