Monacos GP: Løbet - LIVE. Ricciardo vinder

Glamour, action og 0 overhalinger - det er hvad de fleste forventer til dagens løb. Men løbet kan gå alle veje, og alt efter hvor Kevin Magnussen ligger, så kan det sagtens ende i pointene. Følg løbet LIVE, hér.

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 27/5 2018 klokken 14:05

Lidt om banen:
Første løb / grand prix: 1929 / 1950
Antal omgange: 78
Banelængde: 3.337 km
Banerekord: 1:12.178 (Kimi Räikkönen, 2017)
Antal DRS zoner 1
Antal sving: 19

Vejret
Banetemperaturen er faldet fra 45 grader i dag, til 33 grader i dag. Det har dryppet lidt ved middagstid, og der er mange skyer på himlen.

Straffe inden løbet
Grosjean fik har fået 3 placeringer for at forårsage en kollision ved sidste løb i Spaniens Grand Prix.
Max Verstappen satte ikke nogen tid i kvalifikationen, så han starter bagerst efter at have fået dispensation af FIA.

Dæk
Hypersoft, Ultrasoft, og supersoft er til rådighed i weekenden.
Alt tyder på en et-stop strategi til alle i top-10, med hypersoft til starten, og så ser holdene på hvor langt det dæk holder, og så skifter til ultrasoft.
Alle udenfor top-10, starter på ultrasoft.
Ingen starter på supersoft og det er usikkert om det kommer i brug i dag.


Omgang 1-10 af 78
Verstappen stryger forbi begge Haas-racere i starter, og i resten af feltet er alt roligt uden større drama. Ricciardo tog starten uden større besvær og rækkefølgen er bevaret som Ricciardo, Vettel, Hamilton og Raikkonen.
Kevin Magnussen ligger på 19. pladsen.

Hartley klager over at nogen har ramt hans frontvinge, men ikke nogle problemer. Han bliver ude.

På omgang 6 får Sirotkin en 10 sekunders stop-and-go straf fordi hans mekanikere stadig arbejde på bilen med 3 minutter tilbage inden start. Dér skal al arbejde være stoppet, og Williams havde desværre et problem med et hjul og det koster en straf.

På omgang 7 overhaler Verstappen, Lance Stroll for enden af tunnel-langsiden og er oppe på 14. pladsen.
Kevin Magnussen har også draget nytte af Sirotkins straf, så han ligger nummer 18.

På omgang 10 melder Lance Stroll at han har et problem. Han humper rundt på bane med et punkteret venstre fronthjul. Han kommer ind og får supersoft på, samt en ny frontvinge. Et hurtigt strategiskift fra Williams. Supersoft dækkene har en forventet holdbarhed på 70 omgange.

Omgang 11-20 af 78
Kevin Magnussen melder tilbage at der ligger mange dele rundt omkring på banen og han synes det er et problem. Måske prøver han at fremprovokere en Safety Car, og lave et hurtigt strategiskift?
På replay ser man at Stroll kører ind i Sirotkin og smider en del smådele efter sin punktering.

På 12. omgang sker der et meget overraskende pitstop! På 12. omgang tager Lewis Hamilton et stop og kommer ud igen på 6. pladsen, lige bagved Ocon. Hamilton kommer ud på Ultrasoft og kan køre hjem på dette sæt dæk. Mercedes satser!

På 15. omgang har Hamilton overhalet Ocon - lidt for nemt, måske? Force India kører jo som bekendt med Mercedes-motorer.

På 16. omgang, går Vettel i pit og går også aggressivt ind i strategi-showet. Vettel går fra 2. til 3. pladsen og nu venter alle på hvad Red Bull gør.
Og så går Ricciardo i pit og matcher dermed strategien fra Lewis Hamilton og Sebastian Vettel.

Bottas, Raikkionen, Grosjean og Magnussen også ind i pit. Af de førende kørere er det kun Bottas der har satset på Supersoft dækket. Han satser på at kørerne på ultrasoft vil få problemer i slutningen af løbet, men det vil tiden nu vise...

Omgang 21-30 af 78
Sergio Perez kommer i pit og der er desværre et problem der koster meget tid! Ocon mangler stadig at tage sit stop.
Ocon tager sit stop på 24. omgang uden problemer.

Imens får Brendon Hartley en 5 sekunders straf for at køre for stærkt i pitten.

Status på omgang 25 - ca. 1/3 af løbet:
1. RIC
2. VET
3. HAM
4. RAI
5. BOT
6. GAS
7. HUL

Hverken Gasly eller Hülkenberg har været i pit endnu.
Max Verstappen holder sig også ude, og har nu kæmpet sig op på 10. pladsen efter 17 kørere nu har været i pit.

På omgang 28. kommer meldingen fra Ricciardo: "I'm loosing power"
Vettel haler nu ind på Ricciardo som tydeligvis har fået et teknisk problem.

Omgang 31-40 af 78
Ricciardo stadig med motorproblemer, men han formår at holde Vettel bag sig.
Samtidig ser Vettels venstre forhjul slidt ud allerede, så nu ser det tvivlsom ud om Vettel kan køre til mål på dét dæk.

Jokeren i hele strategi-spillet er Valtteri Bottas på 5. pladsen. Han kører med supersoft dækket og har ikke de samme problemer som Vettel - og nu begynder Hamiltons dæk også se slidte ud.

På omgang 36 ser man Lance Stroll halte rundt omkring svømmepølen mens de førende suser forbi. Stroll kører blot i pit - måske en punktering? Han vælger hypersoft dækket og sætter straks en 1:15.478 tid

På omgang 37 ser man omgangstider i 1:20'erne fra hele feltet. Næsten 10 sekunder langsommere en kval-hastigheden. Alle kæmper med slidte dæk. Kun Ricciardo og Bottas har velfungerende dæk.
Kevin er oppe på 16. pladsen, med Grosjean tæt efter på 17.

Omgang 41-50 af 78
Utroligt nok er der ikke udgået en eneste kører fra løbet - og der har ikke være en eneste Safety Car.

Alle spekulerer i om de skal tage et stop mere, men ingen tør spille ud. Alle venter på en Safety Car eller at en anden spiller ud.

På omgang 44 ligger Verstappen oppe på 9. pladsen, mens det ser ud til at Red Bull gør klar til hans første stop.

På omgang 46 melder Hamilton tilbage til pitten at hans dæk er fuldstændig ødelagte.
Hele top-5 ligger indenfor 8 sekunder, tydeligt holdt tilbage af Ricciardos motorproblem. Men ingen kan komme forbi og gøre noget ved det.

Kun 30 omgange tilbage af løbet og stillingen forsat:
1. RIC
2. VET
3. HAM
4. RAI
5. BOT
6. HUL
7. OCO
8. ALO
9. VER
10. GAS

På omgang 48 kommer Max Verstappen endelig ind. Nu er Nico Hülkenberg den eneste som ikke har været i pit endnu.

Omgang 51-60 af 78
Endelig på omgang 51 tager Hülkenberg sit første stop. Han skifter til hypersoft og klar til at kæmpe om placeringer.

Imens nærmer Vettel sig langsomt Red Bull raceren foran. Måske skal der lige sættes et angreb ind?

På omgang 53 melder Alonso tilbage til pitten at han har problemer. Han parkerer for enden af start/mål med en ødelagt gearkasse.
Marshalls får ham hurtigt væk og vi får ikke en Safety Car i denne omgang.

Alonsos afgang betyder at Kevin rykker op på 15. pladsen, men med næsten ingen DNF'er i løbet, så bliver det svært at gøre bedre.

På omgange 58 får Verstappen kæmpet sig forbi Carlos Sainz i en kontroversiel manøvre gennem chikanen efter tunellen. Den overhaling skal løbets stewarts noget kigge nærmere på.
Hamilton melder igen tilbage til pitten at dækkene er færdige. Måske en strategisk melding for at få Ferrari til at gå i pit - men alle bliver ude.

Omgang 61-70 af 78
Statistikken siger at der bliver begået flest fejl på omgang 60-65, så nu er der både træthed og slidte dæk at kæmpe med for kørerne.

Vettel prøver stadig at komme indenfor et sekund så han kan udfordre Ricciardo for 1. pladsen, men Ricciardo holder hele tiden afstanden.

På omgang 65 er fokus rettet mod kampen om 7. pladsen. Det er Gasly, Hülkenberg og Verstappen som ligger på række og kæmper om pladsen. Verstappen ligner en der helt sikkert vil prøve på noget, så det er spændende hvordan det ender.

Med kun 10 omgange tilbage, er det nu klart at alle vil forsøge at køre hjem på de nuværende dæk.
Bottas på supersoft dæk, har ikke helt samme fart som de andre kørere, lige p.t.

På omgang 70 kører Grosjean i pit - måske et problem eller også går Grosjean efter hurtigste omgang i løbet, som man tidligere har set Alonso gøre. Fra 17. pladsen er der ikke meget mere at kæmpe for.

Omgang 71-77 af 78
Stillingen er stadig konstant, men Bottas er ved at blive indhentet så han mister måske sin 5. plads til Esteban Ocon.

Kevin Magnussen ligger fortsat nummer 15 og bliver snart overhalet med en omgang i dette relativt rolige løb.

På omgang 72 kører LeClerc op bag i Brendan Hartleys Toro Rosso - Hartley kan køre tilbage til pitten selv og udgå.
Virtual Safety Car startes men alle de førende kørere har lige kørt forbi pitten, så alle bliver ude.

Kun Stoffel Vandoorne tager chancen og tager et stop og kommer ud, én omgang bagud.

På omgang 74 slutter virtuel safety car og løbet er i gang igen.
Kevin Magnussen vinder to pladser på episoden og ligger nu nr 13.

På omgang 74 er Vettel faldet 5 sekunder bag ved Ricciardo - ved genstarten har Vettel slet ikke kunne finde farten.
Hamilton har tilsyneladende også haft problemer - han ligger 8 sekunder efter Vettel.

På omgang 76 laver Vettel en stor bremsefejl og Ricciardos sejr virker til at være på plads. Kun lidt over to omgange tilbage.

"I've got it, Buddy", melder Daniel Ricciardo tilbage. Han tror på det, og skal kun rundt halvanden omgang endnu!

Omgang 78 - sidste omgang
Ricciardo ligner en vinder - ud på sidste omgang.

Trods motorproblemer gennem det meste af løbet, sikrer han sig sejren! Han har tidligere sagt at han ville hoppe i Monacos havn hvis han vandt - vi glæder os til billederne!

Vettel tager 2. pladsen foran Hamilton.

Kevin Magnussen kører et perfekt løb igen uden fejl og slutter på 13. pladsen. Desværre ingen point men en godkendt indsats!

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
HS
US
1T42:54.807 1 25
2. 2. Sebastian Vettel Ferrari
HS
US
1T43:02.143 1 18
3. 3. Lewis Hamilton Mercedes AMG
HS
US
1T43:11.820 1 15
4. 4. Kimi Räikkönen Ferrari
HS
US
1T43:12.934 1 12
5. 5. Valtteri Bottas Mercedes AMG
HS
SS
1T43:13.629 1 10
9. 20. Max Verstappen Red Bull Racing
US
HS
1T43:20.124 1 2
13. 19. Kevin Magnussen Haas F1 Team
US
SS
1T44:09.630 1 0
14. 12. Stoffel Vandoorne McLaren
US
SS
HS
77 omg. 2 0
15. 18. Romain Grosjean Haas F1 Team
US
SS
HS
77 omg. 2 0
16. 13. Sergey Sirotkin Williams
HS
US
SS
77 omg. 3 0
17. 17. Lance Stroll Williams
US
SS
HS
HS
76 omg. 3 0
DNF / Ikke-fuldførte
20. 7. Fernando Alonso McLaren
HS
SS
52 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« FIA har renset Ferrari Hamilton og Alonso enige: Kedeligste løb nogensind »