Bahrains GP: 1. frie træning. Ricciardo topper

Den første frie træning er ovre i Bahrain. Det endte med Ricciardo i Red Bull som den hurtigste, men HAAS havde begge biler med i top 10, efter igen at have vist rigtig god fart.

Spaniens Grand Prix 2017. . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 6/4 klokken 15:04

Den første træning, kan sjældent bruges til så meget, men til trods for dette, så kan vi konstatere, at det igen ser godt ud for HAAS.

Træningen startede skidt for Max Verstappen, der fik problemer med gearene på sin installationsomgang, hvilket betød at han efter flere forsøg på at finde et gear, endte med at skubbe bilen ind i pitten.

Om det ender med at få en konsekvens, at han på den måde, opholdt sig på banen i længere tid end nødvendigt for at komme i sikkerhed, må vi vente med at høre om.

Flere kørere havde store problemer med vinden og den sand der blæser ind på banen, især i sving 8, hvor blandt andre Lance Stroll i Williams og Charles Leclerc i Sauber, spandt rundt.

Mens nærmest alle, havde fokus på HAAS, og om de virkelig er så hurtige som vi så i Australien, satte Gasly en tid i den Honda-motoriserede Toro Rosso-racer, der virkelig fik flere til at løfte blikket.

Gasly sluttede som 7. hurtigste mand, lige under 3 tiendedele sekund efter Grosjean, der placerede sin racer op som nummer 6.

Kevin Magnussen i den anden HAAS-racer, havde en relativ anonym træning, der dog placerede ham i top ti, med en 9. plads, lidt under et halvt sekund langsommere end Grosjean, og 1,9 sekund efter hurtigste mand, Daniel Ricciardo.

Vigtigt var det dog, at de to HAAS-biler var foran de to McLaren-biler, som har udset HAAS som deres primære rivaler, her i starten af sæsonen.

Alonso var igen den hurtigste McLaren-kører, men det var kun godt nok til at placere sig ind som nummer 11, mens Vandoorne sluttede som nummer 13.

Interessant var det også at se, at det var Charles Leclerc i Alfa Romeo Sauber-raceren, der var manden der kilede sig ind mellem de to McLaren-racere.

Ud over Max Verstappen, der ikke fik sat en tid, så var det Force India der igen viste sig negativt frem.

Klager fra begge kørere om, at de slet ikke havde nogen god følelse med bilerne, viste sig tydeligt i tiderne, der sendte dem i bund, som nummer 18 og 19.

Tilbage til toppen, så var Bottas markant hurtigere end Hamilton, da finnen sluttede som nummer to, blot 3 tiendedele-sekund efter Ricciardo, mens Hamilton som nummer 5, havde hele 1,2 sekund op til australieren.

3 og 4 stod der Ferrari på. Igen med Räikkönen som den hurtigste af de to, dog kun med 1/100 sekund.

Magnussens placering som nummer 9, var lige ind mellem de to Renault'er, hvor Sainz var den hurtigste af de to, dog under 1/10 sekund hurtigere end Magnussen.

Ud over træning på banen, trænede HAAS pitstop. Det må også siges at være tiltrængt efter fadæsen i Australien.

Pitstop-træning
Copyright Haas F1

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Daniel Ricciardo Red Bull
P
1:31.060 14
2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:31.364 24
3. Kimi Räikkönen Ferrari
P
1:31.458 18
4. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:31.470 17
5. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:32.272 21
6. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:32.516 23
7. Pierre Gasly Scuderia Toro Rosso
P
1:32.779 26
8. Carlos Sainz Jr. Renault F1
P
1:32.885 21
9. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:32.971 19
10. Nico Hülkenberg Renault F1
P
1:33.104 18
11. Fernando Alonso McLaren
P
1:33.223 24
12. Charles Leclerc Sauber
P
1:33.278 20
13. Stoffel Vandoorne McLaren
P
1:33.364 25
14. Lance Stroll Williams
P
1:33.379 22
15. Sergey Sirotkin Williams
P
1:33.467 29
16. Brendon Hartley Scuderia Toro Rosso
P
1:33.497 27
17. Marcus Ericsson Sauber
P
1:33.508 22
18. Sergio Perez Force India
P
1:33.662 26
19. Esteban Ocon Force India
P
1:33.794 23
20. Max Verstappen Red Bull
P
0:00.000 2
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
HS
= Hyper soft dæk
US
= Ultra soft dæk
SS
= Super soft dæk
S
= Soft dæk
M
= Medium dæk
H
= Hard dæk
SH
= Super hard dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Alonso: ”McLaren skal rykke nu!” Bahrains GP. 2. frie træning. Räikkönen hurtigst »