Abu Dhabis GP: 1. frie træning. Vettel i top

Første træning forud for årets sidste Formel 1 Grand Prix er ovre. Vinderen fra Brasilien var hurtigste mand, mens pensionsklare Massa, satte unge Stroll på plads.

Sebastian Vettel . Copyright Ferrari

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 24/11 klokken 12:11

Kevin Magnussen fik lov til at nyde varmen i Abu Dhabi, da Formel 1 feltet tog hul på årets sidste løbsweekend. Antonio Giovinazzi fik lov til at få en sidste tur i HAAS raceren.

Det var ikke meget det unge Ferrari håb fik ud af denne mulighed, da han kun formåede at placere sig ind som nummer 18, hele 7 tiendedele sekund langsommere ed Grosjean i den anden HAAS.

For Grosjean var det dog heller ikke nogen optimal træning, selvom han placerede sig op som nummer 12.
Afkørsler og spin, samt klager over bremser, udfordrende franskmanden. Men det skal også siges, at det var utroligt varmt og asfalten blødere end hvad vi vil se resten af weekenden.

Modsat godt gik det for Hamilton og Vettel, der begge satte meget konkurencedygtige tider, med Max Verstappen lige efter.

Hamilton stillede i øvrigt til start, med ny hjelmbemaling, i andledning af hans ny sikrede mesterskab.
Der er nu guld på toppen.

McLaren, der i denne weekend afslutter deres samarbejde med Honda, havde lidt start udfordringer med Alonsos bil, men da den først kom i gang, viste spanieren endnu engang stor styrke, ved at placere det orange lyn op på en 7 plads.

Stoffel Vandoorne i den anden McLaren, sluttede lige efter, på 8. pladsen.

Felipe Massa, der kører karrierens sidste Formel 1 løb i denne weekend, viste at han stadig har det der skal til for at være med, da han fik placeret sin Williams op på en 9. plads, mens Stroll i den anden Williams endte nede som nummer 13, hele 8 tiendedele langsommere end den kommende pensionist.

Selvom det hele så rimeligt almindeligtud, så kan man ikke bruge denne træning til så meget, da forholdene vil være markant anderledes i løbet og de andre træninger, når solen er gået ned.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:24.220 + 0.000 22
2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:24.803 + 0.583 25
3. Daniel Ricciardo Red Bull
P
1:24.886 + 0.666 19
4. Max Verstappen Red Bull
P
1:25.246 + 1.026 19
5. Kimi Räikkönen Ferrari
P
1:25.372 + 1.152 16
6. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:25.464 + 1.244 10
7. Felipe Massa Williams
P
1:26.142 + 1.922 28
8. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:26.168 + 1.948 20
9. Nico Hülkenberg Renault F1
P
1:26.183 + 1.963 15
10. Sergio Perez Force India
P
1:26.276 + 2.056 29
11. Carlos Sainz Jr. Renault F1
P
1:26.450 + 2.230 24
12. Daniil Kvyat Scuderia Toro Rosso
P
1:26.514 + 2.294 25
13. Lance Stroll Williams
P
1:26.734 + 2.514 29
14. Fernando Alonso McLaren
P
1:27.116 + 2.896 18
15. Marcus Ericsson Sauber
P
1:27.348 + 3.128 30
16. Esteban Ocon Force India
P
1:27.656 + 3.436 23
17. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:27.667 + 3.447 20
18. Pascal Wehrlein Sauber
P
1:28.539 + 4.319 22
20. Stoffel Vandoorne McLaren
P
1:28.695 + 4.475 14
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
HS
= Hyper soft dæk
US
= Ultra soft dæk
SS
= Super soft dæk
S
= Soft dæk
M
= Medium dæk
H
= Hard dæk
SH
= Super hard dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Formel 1 godkender København Abu Dhabis GP: 2. frie træning. Hamilton tog teten »