Japans GP: 1. frie træning. Vettel hurtigst.

Formel 1 feltet er nået til Japan. Suzuka banen er helt speciel og den eneste såkaldte 8 tals bane, hvilket får mange kører til at udnævne den til en ynglings-bane. Sainz havde en voldsom afkørsel.

Vettels garage . Copyright Lea Anna Petersen

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 6/10 2017 klokken 04:10

Den første frie træning, var ret begivenhedsrig med mange omgange til de fleste, hvilket betyder at vi allerede nu, fik første praj om formen for de forskellige kørere.

Det var imponerende at se, hvor hurtige de nye Formel 1 racere er på japanske bane, hvor der er mange små retningsskifte.

Den første time, var banen helt tør og optimal, mens den sidste halve time, hvor de hurtigste tider faktisk blev sat, var præget af let regn.

Netop den lette regn, var en af grundene til at der blev testet igennem i starten af denne session.

Unge Carlos Sainz Jr. viste, at den store mængde af grip og downforce, som 2017 racerne giver, ikke er nok til at kompensere for en lidt for hård kontakt med en curb, hvilket sendte ham voldsomt i dæk-barrieren.
Uheldet udløste rødt flag.

Således sikrede han også, at mekanikerne ikke skulle komme til at kede sig, inden den anden træning.

Sainz slap uskadt fra uheldet, hvor telemetri viste at hans kontakt med muren, gav ham en påvirkning på 11 G.

I fronten af feltet, var det Sebastian Vettel der satte dagsordnen, med Hamilton rimelig tæt på, efterfulgt af Ricciardo.

Så tre hold fremme i top tre, lover godt for weekenden, spørgsmålet er bare, om det så er det rigtige billede.

Hos HAAS var det Grosjean der var den hurtigste af de to, men da Kevin var ude nogle omgange senere, hvor der var lidt mere fugt på banen, kan vi ikke ligge så meget i netop det, men at de placerede sig som nummer 9 og 11, lover godt for weekenden.

Træningen sluttede 5 minutter før tid, da det begyndte at regne for alvor, hvilket ingen havde lyst til at udfordre.

Der er 90 % chance for regn i den anden træning, mens det varsles at løbet bliver tørt.

Det betyder også, at data for netop denne træning, kan vise sig meget vigtig for løbet.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:29.166 + 0.000 23
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:29.377 + 0.211 29
3. Daniel Ricciardo Red Bull
P
1:29.541 + 0.375 27
4. Kimi Räikkönen Ferrari
P
1:29.638 + 0.472 22
5. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:30.151 + 0.985 30
6. Max Verstappen Red Bull
P
1:30.762 + 1.596 26
7. Esteban Ocon Force India
P
1:30.899 + 1.733 22
8. Nico Hülkenberg Renault F1
P
1:30.974 + 1.808 24
9. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:31.032 + 1.866 22
10. Stoffel Vandoorne McLaren
P
1:31.202 + 2.036 24
11. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:31.216 + 2.050 15
12. Fernando Alonso McLaren
P
1:31.235 + 2.069 19
13. Sergio Perez Force India
P
1:31.530 + 2.364 23
14. Lance Stroll Williams
P
1:31.602 + 2.436 22
15. Jolyon Palmer Renault F1
P
1:31.757 + 2.591 22
16. Felipe Massa Williams
P
1:31.912 + 2.746 20
17. Carlos Sainz Jr. Scuderia Toro Rosso
P
1:32.252 + 3.086 14
18. Pierre Gasly Scuderia Toro Rosso
P
1:32.501 + 3.335 18
19. Pascal Wehrlein Sauber
P
1:32.897 + 3.731 29
20. Marcus Ericsson Sauber
P
1:33.397 + 4.231 28
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
HS
= Hyper soft dæk
US
= Ultra soft dæk
SS
= Super soft dæk
S
= Soft dæk
M
= Medium dæk
H
= Hard dæk
SH
= Super hard dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Red Bull har de største nosser Japans GP: 2. frie træning. Regn »