Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 30/7 2017 klokken 13:07
De nye biler gør Hungaroring til en gokart bane, og flere kørere nyder udfordringen.
Lidt om banen:
Første Grand Prix: 1986
Antal omgange: 70
Banelængde: 4,381 km
Banerekord: 1:19.071 (Michael Schumacher 2004)
Antal DRS zoner: 2
Som nævnt er banerekorden allerede sikret slået i løbet, da vi har været næsten 3 sekunder længere nede i kvalifikationen.
Der forventes omkring 2 stops i gennemsnit blandt kørene. Hamilton har udtalt, han især ikke tror på en 1-stops strategi kan klares pga. bagdækkenes slid.
Straffe inden løbet:
Kun 2 kørere har måttet se sig til straffe; Hülkenberg med et gearkasseskift har kostet 5 placeringer og Kvyat 3 placeringer for at sænke en anden kører under kvalifikationen.
Alle på nær Kvyat og Di Resta (Massas erstatning for weekenden) er på supersoft, de to nævnte er på soft.
Omgang 1-10
(1/70) Starten går, Vettel og Räikkönen side om side som Verstappen og Ricciardo støder sammen. Ricciardo punkterer eller lignende og spinner på tværs af banen.
Der kommer safety car som Ricciardo holder stille på banen. Der er vådt hele vejen om bilen, muligvis køleren, der er blevet ramt som Verstappen stødte ind i ham.
"Var det ham, jeg tror, det var?" spørger Ricciardo. "Ja," lyder svaret fra pitten.
Stillingen lyder da:
Vettel
Räikkönen
Bottas
Verstappen
Hamilton
Sainz
Alonso
Pérez
Vandoorne
Ocon
slutter top 10. Magnussen ligger 13.
(2-4/70) Safety car endnu. Der kigges selvfølgelig på hændelsen mellem to de to Red Bull biler.
Replay viser, hvordan også Grosjean og Hülkenberg har haft et sammenstød i sving 1, som også bliver undersøgt.
Der arbejdes på højtryk for at få fjernet olien efter Ricciardos bil.
(5/70) Ericsson og Wehrlein har begge været i pit allerede. Tyder på at flat spot på dækkene efter starten har været grunden til et nyt sæt dæk. De er skiftet til soft.
Safety car kører ind her nu.
(6/70) Hamilton kæmper sig op på siden af Verstappen, på ydersiden af ham i sving 1, de to følges side om side, men Verstappen har endnu fordelen.
(7/70) Vettel fører med 1,2 sekunder, som alle ligger omkring 0,5-1 sekund fra den forankørende.
Straf til Verstappen: 10 sekunder for at forårsage en kollision.
Hurtigste tid sættes af Vettel. 1.22.661 er vi på nu.
(8/70) Hamilton har taget farten af og kører 0,6 sekunder langsommere end Verstappen.
(9/70) Ferrari fører løbet i fuld kontrol, med Bottas 3 sekunder efter.
Der sker ikke det store på banen.
(10/70) Safety car genstarten havde et problem mellem Alonso og Sainz, der lige nu undersøges.
Omgng 11-20
(11/70) Magnussen ligger med Kvyat i hælene under 1 sekund fra ham.
Alonso er oppe som 7'er med Pérez i hælene.
(12/70) Hamilton har haft problemer med sin radio, men den virker igen her nu.
Vettel fortsætter med at sætte hurtigste sektortider, som Palmer faktisk er foran Hülkenberg, der begge ligger lige foran Magnussen.
(13/70) Der kommer ikke en dom i hændelsen mellem Grosjean og Hülkenberg fra sving 1.
(14/70) Stillingen endnu den samme og i gennemsnit et par sekunder mellem kørerne.
(15/70) Pérez med 5 placeringers forbedring er den kører, der har gjort mest fremdrift i feltet.
(16/70) En meget sur Ericsson vrisser af sin ingeniør, at han ikke kan gøre noget for at følge med Wehrlein.
(17/70) Vettel og Räikkönen har øget - 6 sekunder er der mellem Räikkönen og Bottas.
(18/70) Vi har stadig kun hat Ericsson og Wehrlein i pit. Resten af kørerne er stadig på banen på deres første sæt.
Der kommer heller ikke nogen straf i hændelsen mellem Alonso og Sainz
(19/70) Magnussen fortæller teamet over radioen, at det føles som om, han kører på olie, fordi dækkene har høj temperatur, men banen ikke tillader at grebet er tilsvarende.
(20/70) Palmer og Hülkenberg skifter plads. Teamradioen til Hülkenberg er, at Jo har fået at vide, han skal lade ham forbi, da Hülkenberg er hurtigere.
Omgang 21-30
(21/70) Der er endnu 6 sekunder mellem Räikkönen og Bottas. Afstanden mellem Hamilton P5 og Sainz P6 er på næsten 15 sekunder.
Grosjean går i pit, da han har en sivepunktering på hans venstre forhjul. Han skifter til soft dæk.
(22/70) Grosjean har ikke fået sat det ene dæk ordentligt på - Den ene hjulmøtrik er gået skævt på gevindet, og han bliver nu trukket af banen af en kran.
(23-24/70) Der er stadig ingen kørere i nærheden af at overhale andre.
(25/70) Vettel har problemer med sit styretøj!
Han må styre mod venstre selv når han forsøger at køre ligeud. Det giver ham utroligt langsomme omgangstider.
(26/70) Hamilton har igen problemer med teamradioen.
Og hændelsen med Grosjean bliver undersøgt efter løbet.
(27/70) Hülkenberg har kørt fra Palmer efter han fik lov at komme forbi - 7 sekunder er der mellem de to nu.
(28/70) Räikkönen er 2 sekunder fra Vettel nu, men Bottas er endnu 6,5 sekunder fra.
(29/70) Stillingen lyder endnu:
Vettel
Räikkönen
Bottas
Verstappen
Hamilton
Sainz
Alonso
Pére
Vandoorne
Ocon
i top 10. Magnussen endnu 13'er.
Kimi henter 0,6 sekunder på Vettel på seneste omgang. 1,2 mellem dem nu.
(30/70) Kimi fortæller teamet at han sidder fast bag Vettel og hans problemer.
Bottas i pit! Det samme gør Stroll.
Omgang 31-40
(31/70) Vettel kæmper stadig, men både Verstappen og Hamilton har sat tempoet op.
Replay var Bottas stop viser, hvordan der er lidt problemer med at få dækkene på i venstre side. Ikke noget, der koster vanvittigt meget tid dog.
(32/70) Hamilton kommer i pit nu. Et stop på 2,5 sekunder.
Verstappen kører væsentligt hurtigere end både Räikkönen og Vettel nu, som Vettel også vælger at gå i pit.
(33/70) Et top på 3,0 sekunder til Vettel. Bottas sætter hurtigste tid med sine nye soft dæk - 1.21.6
Kimi kommer i pit her omgangen efter. Kimi er sur over radioen: "Hvad fanden er det her egentlig?". Han lyder til at være meget vred, muligvis fordi han burde have været inde først.
(34/70) Han kommer på banen igen bag Vettel. De vælger at bruge ham til at beskytte Vettels føring i mesterskabet.
Verstappen fører lige nu løbet, som Kimi meddeler teamet: "Jeg havde farten til at blive ude."
(35/70) Di Resta pitter nede bag i feltet. Magnussen har ligeledes pittet og er 14'er.
(36/70) Sainz, Alonso og Ocon går alle i pit.
Vandoorne, Hülkenberg og Palmer mangler sammen med Verstappen og Kvyat endnu at pitte. Sidstnævnte startede på soft.
(37/70) Alonso kommer ud bag Sainz igen, men han presser på rundt på banen på friske dæk. Sainz tager en lille smuttur udenfor banen, men lykkes i at holde sin placering. Alonso laver nøjagtigt den samme.
(38/70) Hamilton har hentet Bottas, der lige nu ligger P4.
Tæt kamp mellem Sainz og Alonso. Alonso dykker indenom i sektor 3 for derefter at holde på og snuppe overhalingen lige inden næste sving.
(39/70) Vettel har fået at vide, han skal undgå at køre på kerbs. Bottas får at vide, at de tror, Vettel har et problem, og han bare skal køre til,
(40/70) Verstappen endnu i front uden et pitstop.
Omgang 41-50
(41/70) Der er 10 sekunder mellem Verstappen og Vettel. Samtidigt henter Bottas et par hundrededele per omgang på de to Ferrari.
(42/70) Verstappen får nu at vide, han skal i pit.
Hans pitstop sender ham ned på P5, efter Hamilton. Der er over 44 sekunder ned til Vandoorne, der nu også går i pit.
Han har naturligvis taget de 10 sekunders stop-and-go straf, han fik tidligere for at kollidere med Ricciardo.
(43/70) Stillingen lyder nu:
Vettel
Räikkönen
Bottsa
Hamilton
Verstappen
Hülkenberg
Alonso
Palmer
Sainz
Pérez
Et langt stop til Vandoorne sender ham helt ud af top 10 - Der var problemer med det ene dæk, som mekanikerne ikke er klar.
(44/70) Hamilton er tilbage på radioen, han ærgrer sig over, at hans tidligere dæk stadig var virkelig gode da de tog ham i pit.
Der er 1,2 sekunder fra Vettel til Räikkönen, 2 sekunder fra Kimi til Bottas og 1,2 fra Bottas til Hamilton.
(45/70) Verstappen hurtigste tid: 1.20.4.
Pérez snupper Palmer for P9.
(46/70) Hülkenberg pitter sit første stop. Han kommer ud lige efter Magnussen, der ligger P12.
(47/70) Hamilton får sin vilje og kommer foran Bottas til et forsøg på at hente Räikkönen.
Vettel bliver mindet om, at han skal blive væk fra alle kerbs, men at hans fart er god. Han kører 0,7 langommere end Vettel.
Med pitstops er Magnussen nu 11'er.
(48/70) Stillingen lyder nu:
Vettel
Räikkönen
Hamilton
Bottas
Verstappen
Alonso
Sainz
Pérez
Ocon
Vandoorne
i top 10.
Der er 1 sekund mellem Räikkönen og Vettel, og der er 1,2 ned til Hamilton, der stadig henter 0,5 sekund.
(49/70) Alle kørere har nu været på to forskellige dæk.
(50/70) Kimi er noget vred over ikke at måtte komme forbi Vettel. Hamilton er under et sekund fra ham nu.
Omgang 51-60
(51/70) Ferrari er fyldt med undskyldninger overfor Kimi til, at han ikke må komme foran: "Vettel er blevet bedt om at presse på."
"Det er svært at komme tæt på," siger Hamilton. "Du har 5 omgange," svarer ingeniøren. "Intet pres så," svarer Hamilton tilbage.
(52/70) Hülkenberg forsøger sig på Kevin uden held: "Den fyr er farlig," kommer det over radioen.
Hamilton 1,2 fra Räikkönen, der er indenfor sekundet fra Vettel.
(53/70) Hülkenberg presser endnu på på Magnussen. De kæmper om P11, og i horisonten kan man se Ferrari, der skal til at overhale med en omgang om lidt.
(54/70) Räikkönen kører 0,2 sekunder hurtigere per omgang med må som sagt ikke overhale. Hamilton er kommet indenfor sekundet igen, med DRS denne gang. Han kommer dog lige præcis ikke tæt nok på til et angreb.
(55/70) Kimi til teamet: "Er det dét her, vi skal gøre resten af løbet, for så ødelægger jeg mine dæk." Svaret tilbage er, at det er planen.
(56/70) Magnussen præsterer endnu at holde Hülkenberg bag sig. Han har hentet 4 pladser i alt dette løb.
(57/70) De to Ferrari har nu nået op til Kevin for at tage ham med en omgang. Hülkenberg giver god plads, hvilket giver Kevin lidt luft.
Hamilton får 5 omgange mere til at prøve i.
(58/70) Kevin lader fint de to Ferrari samt Hamilton forbi, og gør det med langt mindre tidsspilde end Hülkenberg. Der er derfor 2,5 sekunder mellem de to nu.
(59/70) Hamilton er til gengæld kun 0,4 sekunder fra Räikkönen.
(60/70) Magnussen har næsten 12 sekunder op til Vandoorne. Til gengæld er Hülkenberg igen 0,2 sekunder fra.
Omgang 61-70
(61/70) Hülkenberg har lige spurgt teamet, om han har en punktering. De er igang med at undersøge det.
(62/70) Magnussen får presset Hülkenberg af banen, og Kvyat smutter forbi Hülkenberg som en konsekvens heraf.
Di Resta får at vide, der er problemer med hans bil, og han bliver nødt til at udgå.
(63/70) Både Hamilton og Räikkönen har bakket lidt af ift. hinanden.
(64/70) Pérez har nærmet sig Sainz for P7. Vandoorne samme på Ocon, og Kvyat på Magnussen.
(65/70) Hamilton har nu 1,2 sekunder op til Räikkönen. Verstappen har derimod hentet 2 sekunder på Bottas og nærmer sig sekundet.
(66/70) Kvyat er i pres fra Hülkenberg, hvilket er til fordel for Magnussen.
Verstappen nu indenfor sekundet.
(67/70) Kimi får at vide, de ikke skal tage noget for givet, og at Hamilton kunne finde på at forsøge igen.
Der bliver kigget på hændelsen mellem Magnussen og Hülkenberg.
(68/70) Kun Wehrlein, Ericsson og Di Resta har haft mere end 1 stop.
(69/70) 1,8 mellem Kimi og Lewis nu. Hülkenberg går i pit. Det ser ud til at være løb slut for ham.
5 sekunders straf til Magnussen for hændelsen mod Hülkenberg. Det sender ham ned på P13 efter Palmer.
(70/70) Sidste omgang.
Med en podieplacering for Kimi slår han Sennas rekord ved nu at have 8 podieplaceringer på Hungaroring.
Lige inden målstregen lader Hamilton Bottas forbi. Stort sportsmandsskab fra Lewis.
Der er point til begge McLaren denne weekend, og kun 4 udgik her i Ungarn.
Det var alt fra os denne gang, men vi er selvfølgelig tilbage LIVE efter sommerpausen, når der skal køres på SPA i Belgien d. 25-27. august.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)