Rosberg bliver straffet

Men det får ingen betydning for resultatet,

Malaysias GP 2015 . Copyright Mercedes AMG

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 3/7 2016 klokken 19:07

Nico Rosberg lå til at vinde det østrigske grand prix tidligere i dag, men sammenstødet med Lewis Hamilton på sidste omgang, kostede ham sejren og podiet. Efter løbet var de to Mercedes-kørere dog ikke enige om, hvem der var skyld i uheldet, men nu har FIA hjulpet dem med at placerer skylden og det er tyskeren der skal i skammekrogen, hvis man spørger FIA.

Nico Rosberg og Lewis Hamilton
Copyright Mercedes AMG


FIA har nemlig vurderet at det var Rosbergs skyld, hvilket betyder at han er blevet tildelt en 10 sekunders tidsstraf og to straf point på sin superlicens.

"Vi har kigget på alt den information vi har fået fra begge kørere samt set tv billederne igennem. Derfor er vi kommet til den konklusion at bil nummer 44 (LH) var foran bil nummer 6 (NR), hvilket helt præcis vil sige, at han havde mere end halvdelen af bilen foran. Derfor kunne bil nummer 44 godt have klaret svinget uden at ramme bil nummer 6, men det tillod bil nummer 6 ikke. Bil nummer 6 gav ikke bil 44 plads, så derfor er bil nummer 6 skyld i ulykken," lyder udmeldingen fra FIA.

Lewis Hamilton køre Nico Rosberg af banen til det canadiske grand prix
Copyright Mercedes AMG


De 10 straf sekunder betyder dog ikke noget for løbsresultatet. Nico Rosberg sluttede nemlig løbet 14 sekunder foran Daniel Ricciardo, som sluttede på femtepladsen, så australieren kommer ikke forbi tyskeren. Det skal også lige siges at de 10 sekunders straf er for episoden med Hamilton, mens de to strafpoint er for ikke at stoppe selvom tyskerens bil var godt og grundig smadret.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1T27:38.107 2 25
2. 8. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1T27:43.826 2 18
3. 4. Kimi Räikkönen Ferrari
P
1T27:44.131 2 15
4. 6. Nico Rosberg Mercedes AMG
P
1T28:04.817 2 12
5. 5. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
P
1T28:09.088 2 10
6. 3. Jenson Button McLaren
P
1T28:15.813 2 8
7. 13. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1T28:22.775 2 6
9. 7. Valtteri Bottas Williams
P
70 omg. 2 2
11. 11. Esteban Guiterrez Haas F1 Team
P
70 omg. 2 0
18. 14. Fernando Alonso McLaren
P
64 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
20. 10. Felipe Massa Williams
P
63 omg. 2 0
21. 9. Sebastian Vettel Ferrari
P
26 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Vanvids afslutning sikre Buemi titlen Østrigs GP: Hot or not »