Brasiliens GP: 1. frie træning. Hammertime

Mens Lewis fortsatte sin dominans, var Renault mindre glade for deres gentagelser, da vi så endnu en motor gå op i røg, med Renault mærket på siden. Kevin sluttede efter Grosjean.

Billeder fra Brasilien 2015 . Copyright Daimler Benz

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 10/11 2017 klokken 14:11

Daniel Ricciardo åbnede dagens træning, tæt forfulgt af sin tidligere holdkammerart Sebastian Vettel.

Men det var langt fra de to, der satte dagsorden da der først kom gang træningen for alvor.

Her var det igen Lewis Hamilton der viste hvor hurtigt der kan køres, mens HAAS kan være tilfredse med, at det var Toro Rosso der lukkede feltet af.

Netop Toro Rosso er det hold, som HAAS har størst chance for at komme forbi i kampen om placeringer, selvom det er Renault der ligger tættest på.

Det kræver at HAAS scorer 6 point mere end Toro Rosso i de sidste to løb, hvilket så igen kræver, at HAAS får lidt mere skud i deres racere, end de havde i denne træning, hvor Grosjean og Kevin sluttede som nummer 13 og 14, med franskmanden forrest.

Renault var dog langsommere end HAAS i denne træning.

Sidste løbs vinder, Max Verstappen klagede en del over manglende grip, hvilket betød at han ikke kunne komme hurtigere rundt, end en tid der "kun" satte ham op som nummer 4.

Med en tid der kun var lidt over en tiendedel sekund langsommere end Hamilton, satte Bottas en godkendt tid, som dagens nummer to, mens Kimi Räikkönen sluttede som nummer 3, lidt over et halvt sekund langsommere end Hamilton.

Der var en del action på banen. Første gang var, da Hartley's Renault motor gav op med en voldsom vandsky, der hyldede hele banen ind i hvid røg.

Et andet insedent, var da Hülkenberg pressede Hamilton af banen, i en manøvre der fik hendelsen mellem ham og Kevin til at ligne sen spejdertur.
Er det nu Hamilton beskylder Hulken for at være den mest usportslige i feltet? Næppe.

Den forventet regen udeblev, men det er ikke ovre, så den anden frie træning kan meget vel blive våd.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:09.202 + 0.000 36
2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:09.329 + 0.127 43
3. Kimi Räikkönen Ferrari
P
1:09.744 + 0.542 32
4. Max Verstappen Red Bull
P
1:09.750 + 0.548 31
5. Daniel Ricciardo Red Bull
P
1:09.828 + 0.626 38
6. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:09.984 + 0.782 32
7. Felipe Massa Williams
P
1:10.102 + 0.900 28
8. Stoffel Vandoorne McLaren
P
1:10.402 + 1.200 26
9. Esteban Ocon Force India
P
1:10.454 + 1.252 36
10. Fernando Alonso McLaren
P
1:10.476 + 1.274 24
11. Lance Stroll Williams
P
1:10.632 + 1.430 42
12. George Russell Force India
P
1:11.047 + 1.845 29
13. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:11.188 + 1.986 29
14. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:11.463 + 2.261 30
15. Carlos Sainz Jr. Renault F1
P
1:11.467 + 2.265 32
16. Nico Hülkenberg Renault F1
P
1:11.608 + 2.406 35
17. Charles Leclerc Sauber
P
1:11.802 + 2.600 32
18. Marcus Ericsson Sauber
P
1:11.898 + 2.696 28
19. Pierre Gasly Scuderia Toro Rosso
P
1:14.034 + 4.832 5
20. Brendon Hartley Scuderia Toro Rosso
P
0:00.000 + 0.00-202 2
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
HS
= Hyper soft dæk
US
= Ultra soft dæk
SS
= Super soft dæk
S
= Soft dæk
M
= Medium dæk
H
= Hard dæk
SH
= Super hard dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Straffe til Gasly og Hartley Brasiliens GP: 2. frie træning. Hamilton fortsætte »