Abu Dhabis GP: Norris suveræn

Ferrari gjorde hvad de kunne, men Lando Norris var urørlig oppe foran og så kunne han tage sejren, samt sikre konstruktørmesterskabet for McLaren.

Abu Dhabis GP 2024 - Norris vinder . Copyright McLaren Media

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 9/12 2024 klokken 11:12

Ferrari skulle vinde i Abu Dhabi hvis de skulle have en chance for at vinde konstruktørernes mesterskab over McLaren. De tog P2 og P3 men det var ikke nok, så McLaren er nu vindere af konstruktørernes mesterskab for første gang siden 1998, hvor Mika Hakkinen vandt kørernes mesterskab, også for McLaren.

Det burde ellers have været en formsag for Red Bull med en dominerende Verstappen i den første del af sæsonen. Problemet ligger i den anden Red Bull hvor Sergio Perez slet ikke har leveret i år. Han insisterede efter løbet at hans sæde er sikkert, men set udefra kan det godt se usikkert ud.

I Abu Dhabi fik mexikaneren ikke lukket munden på nogle kritikere - en kollision med Valtteri Bottas og derefter en DNF med en ødelagt racere, så ender Perez med at tage 0 point med hjem.

Abu Dhabis GP 2024 - Norris vinderAbu Dhabis GP 2024 - Norris vinder
Copyright McLaren Media


Løbet - Norris fra start til slut

Lando Norris startede fra pole position og holdt sig fri af uheld på den turbulente første omgang. Dermed kunne han køre sig til sejr foran de to Ferrari-racere.

Bag de to Ferrarier, lå de to Mercedes-kørere. Lewis Hamilton kørte et af sine bedste løb længe. Startende på et hard-dæk, fik han et sent medium-dæk på, som blev udnyttet optimalt. På den allersidste omgang indhentede han George Russell i den anden Mercedes og gjorde kort proces med en nem overhaling for at tage P4, som han sluttede på.

Straffe igen i fokus

Allerede på første omgang var der flere sammenstød som gav travlhed på løbskommisærernes kontor.

Første straf gik til Max Verstappen for at puffe Oscar Piastri rundt allerede i første sving. Det kostede løbet for Piastri, og senere fik Piastri selv en straf for at køre ind i Colapinto - så det var en dag der skulle glemmes for den unge australier.

Verstappen tager nu 8 strafpoint med til 2025-sæsonen. Hvis han får 12 samlet, så bliver han udelukket i ét løb.

Bottas kom også på straf-tavlen. Han mistede kontrollen over Sauber-raceren på et uheldigt tidspunkt, hvor Kevin Magnussen var på vej forbi, og så var løbet ødelagt for begge kørere. De 10 sekunders straf til Bottas var en ringe trøst for danskeren.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1T26:33.291 2 25
2. 3. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1T26:39.123 2 18
3. 14. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1T27:05.219 2 15
4. 18. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T27:09.774 2 12
5. 7. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T27:10.829 2 10
6. 5. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1T27:23.138 2 8
7. 6. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
1T27:45.851 2 6
8. 4. Nico Hülkenberg Moneygram Haas F1 Team
P
1T27:48.845 2 4
9. 8. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team
P
1T27:55.664 2 2
10. 2. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1T27:57.112 2 1
11. 16. Alexander Albon Williams Racing
P
57 omg. 2 0
12. 11. Yuki Tsunoda Visa Cash App RB
P
57 omg. 2 0
13. 17. Guanyu Zhou Stake F1 Team Kick Sauber
P
57 omg. 2 0
14. 13. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
57 omg. 2 0
15. 20. Jack Doohan BWT Alpine F1 Team
P
57 omg. 2 0
16. 15. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
57 omg. 2 0
17. 12. Liam Lawson Visa Cash App RB
P
55 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
18. 9. Valtteri Bottas Stake F1 Team Kick Sauber
P
30 omg. 2 0
19. 19. Franco Colapinto Williams Racing
P
26 omg. 2 0
20. 10. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
0 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Verstappen sendes til afsoning i Rwanda Perez' skæbne afgøres i dag »