Wolff: 3 biler til hvert team

Det kniber med at få plads til de unge talenter fra Formel 2 og Formel 3 i Formel 1. Teams er en mangelvare i Formel 1, og derfor foreslår Mercedes-chefen nu, at hvert team må stille op med 3 biler. Vil det hjælpe noget?

Toto Wolff . Copyright Mercedes

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 21/9 2021 klokken 10:09

Formel 1-feltet for 2022 er allerede ved at være færdigt:

Det eneste sæde, der reelt set er frit og endnu ikke bekræftet, er hos Alfa Romeo, hvor BMF1 kunne fortælle, at kineseren Guanyu Zhou har gode muligheder for at blive Vallteri Bottas' teamkammerat næste år.

Østrigs Grand Prix 2021. Guanyo Zhou som fredagskører for første gangØstrigs Grand Prix 2021. Guanyo Zhou som fredagskører for første gang
Copyright Alpine F1


Men hvad med Nyck de Vries, Callum Ilott, Robert Schwarzman, Oscar Piastri, Theo Pourchaire og ikke mindst danske Christian Lundgaard? Hvordan skal unge kørere nogen sinde få en fod indenfor?

Der er for få teams og for få biler i F1 – simpelthen.

Derfor foreslår Mercedes-chefen Toto Wolff i henhold til motorsport-total.com nu, at hvert team får lov til at stille med 3 kørere hhv. 3 biler.

"At Formel 1 er blevet en lukket klub som de amerikanske franchises [NFL, NBA osv.], gør det til motorsportens Champions League. Men vi bliver nødt til at sikre, at unge talentfulde kørere kan få en chance, ” udtaler Toto Wolff.

Christian Horner hos Red Bull er ikke ikke uventet uenig med Toto Wolff.

Christian Horner og Toto WolffChristian Horner og Toto Wolff
Copyright Red Bull Contentpool


Red Bull så gerne at der kom flere teams til F1, og han peger på, at AlphaTauri rent faktisk fungerer som et juniorteam for Red Bull – selv om Pierre Gasly næppe kan regnes for en rookie-kører længere.

At der kun er 10 teams F1 er et problem, og alle forsøg på at få flere teams med, er indtil videre stort set mislykket.

Vi mindes med gru projektet US F1, som aldrig blev til noget. Desuden har vi tidligere haft HRT, Virgin og Lotus med i puljen over teams, men på grund af manglende sportslige resultater og økonomiske problemer, har de alle måttet trække stikket.

Billeder fra lørdag i Brasilien 2012Billeder fra lørdag i Brasilien 2012
Copyright HRT F1


F3-teamet Campos har tidligere annonceret at ville køre med i F1, men der er aldrig sket noget.

Dermed er Haas, der startede i 2016, det nyeste team i F1-feltet. Og her er hverken de sportslige resultater økonomien i øjeblikket prangende.

Hvis hvert team fik mulighed for at stille op med 3 biler, ville der teoretisk være 30 biler i startopstillingen – og det er for meget, mener både Jost Capito fra Williams og Zak Brown fra McLaren. Zak Brown advarer mod "stigende udgifter for teamsene".

Zak Brown og Andreas Seidl. Bahrains GP 2021.Zak Brown og Andreas Seidl. Bahrains GP 2021.
Copyright McLaren Media


Wolff er godt klar over det økonomiske aspekt ved at få en ekstra bil på banen: ”Mindre teams kan få sponsoreret disse cockpits med penge fra køreren eller af sponsorer. Det kunne være interessant,“ mener østrigeren.

På den anden side ville det åbne døren op for flere kørere med tegnebogen i orden end egentligt talent på banen – og så ville vi være lige vidt.

Derfor foreslår Capito, at lade det hele være som det er:

"Jeg mener, at de 20 bedste kørere burde være i Formel 1. Og det tror jeg er tilfældet i øjeblikket,” mener tyskeren hos engelske Williams. ”Der findes jo også andre løbsserier, hvor man også kan køre. For de unge kørere er det vanskeligt, og kun de bedste af de bedste kommer igennem til Formel 1.”

Om Jost Capito ærligt talt mener, at kørere som Nikita Mazepin hos Haas hører til de 20 bedste kørere i verden, udtaler han sig ikke specifikt om.

Mazepin Mazepin
Copyright Haas F1


Nikita Mazepin ligger i øjeblikket som nr. 21 ud af de 20 faste F1-kørere, efter Robert Kubica erstattede coronaramte Kimi Räikkönen i 2 løb.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Latifi nærmer sig Russell Aston ansætter Martin »