Verstappen sur over baguette-curbs

For første gang i lang tid er Mercedes og Red Bull enige om noget: De såkaldte curbs – eller kantsten om man vil - er for høje og forårsager dyre skader på bilerne, hvis man kører over dem. Men FIA er kolde.

Max Verstappen sluttede efter Sergio Perez i kvalifikationen. Emilia Romagna 2021. . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 19/6 2021 klokken 14:06

I de frie træninger op til Frankrigs F1-grandprix kunne man se forskellige biler få smadret både underbunden og frontvinger, når de kørte over de høje sausage-curbs, som englænderne kalder dem.

Men nu er vi i Frankrig, så vi kalder dem ”baguette-curbs…”

Red Bulls motorsportskonsulent udtalte til østrigske ServusTV: ”Det er irriterende. Curbsene i kurve 2 og 11 er simpelthen for høje. De kan ødelægge løbet for os.”

Helmut Marko (midten), Christian Horner (th) og Renault F1s teamchef Cyril Abiteboul (tv). Østrigs Grand Prix 2020.Helmut Marko (midten), Christian Horner (th) og Renault F1s teamchef Cyril Abiteboul (tv). Østrigs Grand Prix 2020.
Copyright Red Bull Contentpool


Verstappen måtte under fredagens frie træninger få skiftet sin frontvinge som følge af nærkontakt med curbsene.

Mercedes klagede også over, at hele underbunden på Bottas bil nærmest var blevet skrællet op efter at have kørt over curbsene i kurve 2.

Mercedes og Red Bull klagede begge til FIA, da bilerne fik skader, og det jo også er et spørgsmål om penge at skifte dele hele tiden – især nu hvor budgetloftet er kommet for at blive.

Klagen fra Mercedes og Red Bull fik ingen konsekvens. Michael Masi var kold og afviste at ændre curbsene.

Efter anden frie træning i fredags, hvor Max Verstappen måtte have skiftet en frontvinge, udtalte hollænderen til 'Ziggo Sport': "Så kan de jo bare stille en mur op i stedet for.”

”Det ville være bedre, for så kommer vi ikke til at køre så tit uden for banen. Jeg fik selv en stor skade på bilen. Det koster masser af penge og er helt unødvendigt. Det er jo ikke sådan, at du kører over de curbs med vilje. Det er ikke engang hurtigere. Men det er ærgerligt, fordi skaden er så stor,“ afslutter Verstappen.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Frankrigs GP: 3. frie træning Frankrigs GP: Kvalifikationen LIVE. Verstappen tag »