I kvalifikationens Q3 fik Pierre Gasly, AlphaTauri, en punktering, hvilket udløste dobbelt gult flag. Dette blev ikke bemærket af Max Verstappen, som på det tidspunkt var ved at sætte sin hurtigste omgang.
Regulativet siger, at kørerne ved dobbelt gult flag skal sænke farten, hvilket Red Bull-køreren ikke gjorde. Derfor modtog hollænderen en 5-pladsers gridstraf, der blev offentliggjort for få minutter siden.
Tildelingen af straffen var dog ikke lige ud af landevejen.
Således fastholdt Red Bull, at deres kører hverken blev advaret på sit ratdisplay eller via sin radio og derfor fortsatte sin kamp for første startplacering til Qatars Grand Prix.
Max Verstappen
Copyright Red Bull Contentpool
Selvom løbets stewards har forståelse for Red Bulls synspunkt og erkender, at der manglede flere elektroniske advarsler til Max Verstappen, fastholder de, at ansvaret i sidste ende ligger hos køreren selv.
Således henleder FIAs stewards opmærksomheden på regulativets Artikel 72.2 Tillæg H, hvori det bl.a. hedder, at "det er kørerens ansvar at træffe de nødvendige foranstaltninger, når han kører ind i et område med dobbelt gult flag."
Verstappen erkender da også, at han var opmærksom på Pierre Gaslys haveri, hvilket i sidste ende var med til at cementere straffen til hollænderen.
Max Verstappen skal dermed starte på P7.
Foruden Red Bull-køreren blev også Valtteri Bottas og Carlos Sainz straffet, dog med 3 pladser gridstraf for samme forseelse. De befandt sig et andet sted på banen.