Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 1/11 2019 klokken 18:11
Hamilton fik ikke den bedste optakt til weekenden, da han havde store problemer med at finde sig til rette på den kolde ujævne bane, dog lykkedes det for ham, at komme ind på en 8. hurtigste tid, til sidst i træningen.
Bottas, der er den eneste der teoretisk stadig har en mulighed for at vinde VM, sluttede nede som nummer 17.
Det der var mest bemærkelsesværdigt var dog, at banen i Austin, var vildt ujævn.
Her var det ikke bare ujævnheder, som man kun opdager i en Formel 1 racer, der var store bump og lunker i asfalten. Noget der helt sikkert vil blive adresseret efter denne træning.
Hamilton udtalte over radioen, at han ikke var sikker på, at det overhovedet var sikkert, med reference til den meget voldsomme bule, der er ved pitudkørslen.
Den bule er så stor, at det nærmest få de såkaldte pølse curbs, til at virke fredelige.
Ud over dette, var det mest sving 19 der gav udfordringer. Her var kørerne blevet informeret om, at deres tid vil blive frataget dem, hvis de overskred banens forløb, med alle 4 hjul, hvilket alle gjorde mindst en gang.
Dem der havde bedst tag i banen, var Verstappen i Red Bull og Vettel i Ferrari.
Der er ikke tvivl om, at det igen er en bane, der passer godt til de to biler, mens vi næppe så hvad Mercedes kunne.
Hos McLaren, der har haft en fantastisk sæson til nu, var der problemer med Norris racer, hvilket betød at de sluttede bagerst med ham. Han nåede dog lige at få sat en tid, så de to Williams kom bag ham.
Hos Williams havde Latiffi fået chancen igen, hvilket han ikke kvitterede særligt godt med, da han sluttede som sidste mand, næsten 8 sekunder efter Verstappen.
Til hans forsvar, skal det lige siges, at Williams også havde problemer med hans bil, så han kun fik 7 omgange.
I HAAS lejeren, skulle man ud og bevise at man kan lidt, her på hjemmebanen. Grosjean satte en helt fin tid, der sendte ham op som nummer 6, mens Kevin i den anden HAAS, med en ny frontvinge, endte som nummer 10. Så den gamle frontvinge ser ud til at være bedst.
Hülkenberg, der mere og mere ligner en mand der er færdig i Formel 1, sluttede langt efter Ricciardo i den anden Renault på P18, mod Ricciardos P5. Om det er mangel på tro på fremtiden eller om han havde problemer, er der ingen udmeldinger om endnu.
Vi forventer at anden træning bliver mere retvisende.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)