Ungarns GP: Løbsoptakt

Formel 1-feltet er rykket til Ungarn, hvor det sidste løb skal køres, inden F1 sender teamene på velfortjent ferie. Vi varmer derfor op til Ungarns GP på Hungaroring.

Ungarns Grand Prix 2021 . Copyright Alpine F1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 28/7 2022 klokken 17:07

Formel 1-holdene er taget et smut til Ungarn, hvor sæsonens 13. Formel 1-Grand Prix skal køres. Her venter der kørerne en underholdende weekend på den lille racerbane.

Navnet på weekendens løb er ‘Formula 1 Aramco Magyar Nagydíj 2022’

En varm gokartbane


Første spadestik til banen blev foretaget i 1985. I 1986 stod banen klar og der blev kørt F1 samme år. Her var det Nelson Piquet, som kunne løfte det største trofæ søndag eftermiddag.

Hungaroring er med sine 4,381 km, 14 sving og 3 DRS-zoner en fast del af løbskalenderen. Samtidig er det en populær destination for tilskuere.

Ungarns GP er kendt for at være meget varm. Hungaroring minder mest af alt om Monaco, bare uden alt det glamour der er i fyrstendømmet. Mange sammenligner den også med en gokartbane, da der er mange sving og korte langsider.

Hungaroring er en meget downforcekrævende bane, så derfor bliver det vægtet højere end hestekræfter.

Samlet set skal der køres 70 omgange på den lille bane, så kørerne tilbagelægger 306,63 km på søndag. Banerekorden er sat af Lewis Hamilton i 2020. Her kørte den daværende verdensmester i tiden 1.16.627.

Ungarns Grand Prix 2021. Esteban Ocon fører feltet an foran Sebastian VettelUngarns Grand Prix 2021. Esteban Ocon fører feltet an foran Sebastian Vettel
Copyright Alpine F1


Hvilke dæk har de til rådighed?


Dækkene til weekendens herligheder er de hårde C2, medium C3 og bløde C4-dæk.

Banen er ikke specielt hård ved dækkene, da den er kort og har mange sving. Der er heller ikke specielt lange langsider. Derfor er det ekstra hårdt for dækkene, at de ikke får lidt “ro” og køling i løbet af en omgang.

Det er svært at overhale på Hungaroring, så derfor bliver der kamp til stregen om placeringerne til lørdagens kvalifikation. Det skulle dog være forbedret til 2022 med de nye 18” dæk og nye biler, der kan køre tæt.

Banen kan blive meget varm, hvilket skyldes banens lokation, der minder om en gryde. Derfor er der heller ikke særlig meget vind til at køle Pirelli-dækkene med.

Pirelli har fastsat et minimum dæktryk til at være 1,51 bar for, og 1,24 bar bag.

Cambervinklen (hjulets hældning) er sat til maksimum -3,5 grader foran, og -2,00 grader bag.

Pirelli og deres karakteristik over Hungaroring-banen.Pirelli og deres karakteristik over Hungaroring-banen.
Copyright Pirelli


Pirellis information om Hungaroring-banenPirellis information om Hungaroring-banen
Copyright Pirelli

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Breaking: Vettel stopper i Formel 1 Her er Vettels afløser »