Ungarns GP: 1. frie træning.

Første træning forud for weekendens Formel 1 Grand Prix i Ungarn, er netop overstået. Det var ikke en god træning for HAAS der fik beskadiget begge deres biler. Værst gik det ud over Kevins bil.

Kevin Magnussen . Copyright Haas F1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 28/7 2017 klokken 11:07

For at starte med det sure først, så var det en rigtig skidt start kevin Magnussen fik på denne weekend, selvom han ikke selv var på banen i første frie træning.

Ferrari testkører Antonio Giovinazzi viste endnu engang, at han ikke har det talent der skal til for at kører en formel 1 racer, da han satte Kevins HAAS racer i vægen og beskadigede raceren godt og grundigt.

Antonio Giovinazzi ifm. test for Pirelli
Copyright Haas F1


Et større reparationsarbejde venter nu mekanikerne hos HAAS forude, inden Kevin Magnussen selv kan komme ud og teste i den anden frie træning.

Inden Giovinazzi’s afkørsel, var Romain Grosjean også ude og beskadige hans HAAS racer, da han var ude og ramme barrieren med bagvognen.
Grosjean kunne dog liste raceren tilbage til pitten, hvor de faktisk formåede at få den klar igen, inden første træning udløb.

Udfordringen, der ramte Giovinazzi, var sving 12. Dette sving udfordrede også flere af de andre kørere, dog uden at de fik sat deres racere i vægen.
Sebastian Vettel var dog på et tidspunkt, så hårdt ude over kerben, at kan slog noget af bunden af.

Inden træningen, var det forventet at Red Bull kunne være et af de helt stærke hold på Hungaroring, hvilket Ricciardo levede op til, mens Verstappen ikke helt formåde at følge australieren.

Ricciardo sluttede som den hurtigste, mens Verstappen sluttede nede som nummer 5.

Ferrari, der skal ud og slå tilbage efter et skuffende løb i England, viste også gode takter med Kimi Räikkönens placering oppe som nummer 2, foran Hamilton og Bottas.
Vettel fik det ikke til at gå helt som meget op, og sluttede nede som nummer 6.

Et andet hold, der meldte optimistisk ud foud for weekendens løb, var McLaren. Her havde man satset stort på at få Alonso over i en racer, der er så konkurencedygtig som det nu kunne lade sig gøre med en McLaren Honda.
Og det gik godt i den første træning. Alonso sluttede med en 7. hurtigste tid, mens Vandoorne i den anden McLaren, sluttede lige efter på en 8. plads.

Hos Renault var det igen Hülkenberg der viste vejen, da han kørte sin racer ind på en 9. hurtigste tid, mens Palmer for en gang skyld, ikke var så langt efter, på P10.

Palmer sluttede dog træningen spektakulært af, da han i sving 4 ramte kerben hårdt, hvilket smadrede hans frontvinge og spredte carbon stykker ud over hele banen.

Palmers løsrevne frontvinge var tæt på at ramme Stoffel Vandoorne, der lå lige bag briten i hans McLaren.

Det bliver spændende at se, om Red Bull kan holde dampen oppe i den anden træning og så håber vi, at HAAS formår at få Kevins racer klar.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
P
1:18.486 + 0.000 31
2. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1:18.720 + 0.234 20
3. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:18.858 + 0.372 31
4. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:19.162 + 0.676 27
5. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:19.248 + 0.762 30
6. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
P
1:19.563 + 1.077 21
7. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
1:19.987 + 1.501 21
8. Stoffel Vandoorne McLaren Formula 1 Team
P
1:20.005 + 1.519 24
11. Felipe Massa Williams Racing
P
1:20.540 + 2.054 28
15. Lance Stroll Williams Racing
P
1:20.974 + 2.488 29
16. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
P
1:21.313 + 2.827 20
19. Antonio Giovinazzi Moneygram Haas F1 Team
P
1:22.251 + 3.765 8
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Giovinazzi crasher Ungarns GP: 2. frie træning - Ricciardo foran igen »