Spaniens GP: Løbsoptakt

Formel 1 er taget til Spanien for at køre løb på en af kalenderens mest kendt baner. Derfor varmer vi op til en spændende løbsweekend i Catalonien.

Spaniens Grand Prix 2021 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 20/5 2022 klokken 09:05

Formel 1-feltet er ankommet til Spanien, der er kendt for sine smukke strande, paella og en af F1-kalenderens mest benyttede racerbaner.

Navnet på weekendens løb er intet mindre end Formula 1 Pirelli Gran Premio de España 2022. Det betyder, at F1’s dæksponsor også har sneget sig med i navnet.

Smukt beliggende i Montmeló, Catalonien - tæt på Barcelona - ligger en perle på F1-kalenderen. Navnet på den hurtige racerbane er ‘Circuit de Barcelona-Catalunya’. Banen er med sine 4,675 km ikke den længste på kalenderen, men en bane som er populær blandt tilskuerne, grundet sin gode placering og behagelige klima.

Banen åbnede tilbage i 1991, hvor de også lagde asfalt til det første F1-løb på banen. Det har været så stor en succes, at F1 ikke har kigget sig tilbage siden. Banen er en allrounder, der udsætter bilerne og dækkene for lidt af hvert. Derfor er det også en populær bane for F1 bl.a. at køre sine vintertests på. Det skyldes, at banen har en god kombi af højhastigheds- og langsomme sving. Specielt sving 3 er nyttig for holdene under vintertestene, da det lange højresving er ideelt til vurdering af bilens balance.

Banen har 16 sving, og 2 DRS-zoner, hvilket nok skal skabe underholdning med de nye 2022-biler.

Kørerne skal tilbagelægge 66 omgange, før de møder det ternede flag. Det betyder, at de tilbagelægger hele 308,424 km, før de kan sprøjte med champagne.

Spaniens Grand Prix 2020. Max Verstappen fejrer andenpladsen med teametSpaniens Grand Prix 2020. Max Verstappen fejrer andenpladsen med teamet
Copyright Red Bull Contentpool


Banen blev ombygget i 2021, så banerekorden med det nuværende layout er sat af Max Verstappen i 2021. Han kørte en omgang i tiden 1:18.149 i sin Red Bull-racer. Den tidligere rekord løb på 1:18.143, sat af Valtteri Bottas, så det er ikke fordi, at de 20 ekstra meter på banen har gjort det vilde ved omgangstiderne.

Faktisk går kritikken på, at banen er benyttet så meget, at det tager spændingen ud af løbene, i og med at teamene, kørerne og ingeniørerne kender hver en cm af banen, og dermed lettere kan opsætte raceren til weekendens løb.

Pirelli har taget de hårde dæk med til weekendens løb, da de har medbragt de hårde C1, medium C2 og bløde C3-dæk med. Det er samme dæktype som Pirelli havde medbragt sidste år. Banen er nemlig rimelig hård ved dækkene - specielt det lange sving 3 og sving 9.

Til trods for at holdene kørte på banen for tre måneder siden, så er der mange faktorer der medfører, at det ikke bliver en gentagelse af vintertesten i februar. For det første har bilerne udviklet sig meget siden da. Desuden er temperaturerne anderledes, i og med, at Spanien også har varmere vejrforhold i maj. Temperaturer har nemlig indvirkning på bilernes og dækkenes performance.

Under sidste løbsweekend i Miami, der oplevede holdene en meget stor udvikling i banen og dens grebsniveau - eller mangel på samme. Det vil ikke være tilfældet på Circuit de Barcelona-Catalunya, da der bliver kørt på banen rigtig meget i løbet af året - om ikke andet, så af de mange supportklasser i denne weekend (bl.a. Formel 3 og Formel 2).

Sidste år blev løbet vundet med en to-stop-strategi, hvilket efterhånden er normalt for løbet i Barcelona. Sidste år var der ikke nogen i top 8, der benyttede sig af hard-dækket. Hvilket er interessant - taget banens hårde belægning i betragtning.

Dækkene skal minimum have 1,55 bar på fordækkene, og 1,31 bar på bagdækkene. Camber-vinklen er også sat til ikke at må overstige -3,25° foran og -1,75° bagved.

Så det bliver interessant at se, om de nye typer Pirelli-dæk kan tåle en et-stopper i år, og om det hårde dæk bliver årets favorit-dæk.

Pirellis oversigt over Spaniens GP.Pirellis oversigt over Spaniens GP.
Copyright Pirelli

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Reservernes dag Kopi-mestre »