Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 3/1 2024 klokken 12:01
Udviklingen af 2024 racerne er i fuld gang, hvilket for de fleste hold samtidig betyder, at deres chassis skal gennem en crash test hos FIA.
Inden de kommer der til, har holdene regnet sig frem til, at det de laver også kan opfylde kravene, men ofte viser det sig at teori ikke er enig med praksis.
Det er netop det som Red Bull har oplevet, da de sendte deres nye chassis til FIA, hvor man primært tester deformationszonerne i forhold til styrke og fleksibilitet.
Her forlyder det, at Red Bull dumpede i næsesektionen, som er et af de punkter der er mest kritisk, da den både skal være meget stærk, samtidig med at den skal have en fleksibilitet der kan absorberer noget af den energi der opstår i en frontal kollision.
Alle hold ønsker at lave en så let konstruktion som muligt, da netop vægten her er meget afgørende for bilens køreregenskaber, mens for eksempel tungere sider, ikke har lige så stor indflydelse.
Verdensmester Max Verstappen, er en af de kørere der ønsker en meget let front, så han bedre kan balancerer bilen rundt i sving, mens hans holdkammerart Sergio Perez, mest af alt er til det modsatte.