Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 6/5 2023 klokken 16:05
Formel 1 er taget til USA, hvor sporten skal køre det første af tre løb i 2023-sæsonen. Miami er destinationen for det første af de tre, og der har været aktion på den 5,412 km lange bane fra start.
Løbet denne weekend hedder Formula 1 Crypto.com Miami Grand Prix 2023. Banen der skal køres på er Miami International Autodrome, hvilket ikke er en permanent racerbane, men en del af Hard Rock Stadium, som bliver ombygget til formålet.
Banen har 19 sving og tre DRS-zoner, hvor to af dem er blevet forkortet med 75 meter hver.
Dækkene til weekenden er de hårde C2-dæk, medium C3-dæk og de bløde C4-dæk.
Vejret var solrigt med 28 grader i luften og 40 grader på asfalten i starten af sessionen.
Mercedes toppede listen i første frie træning, men der er ikke nogen tvivl om at Red Bull stadigvæk ånder tyskerne lige i nakken, hvilket også blev vist af de regerende mestre her i anden session.
Normalt bliver anden frie træning primært brugt til løbssimulationer, hvilket er relevant for holdene til festlighederne på søndag. Dog blev der denne gang kørt hurtige omgangstider fra start af, hvor de faktisk, lige efter frokosten, (næsten) matchede den hurtigste tid fra første frie træning. Sessionen var næsten 2/3 dele inden, før de hurtige tider blev afsluttet.
Ligesom sidste session, så var størstedelen af feltet ude på banen helt fra start. Faktisk var 16 ud af 20 kørere ude på banen indenfor de første to minutter af træningen.
Noget af det, der blev nævnt under den første frie træning var, at banen kun har et vist område, hvor der er optimalt greb i asfalten. Bl.a. Verstappen nævnte, at hvis dækkene var bare få millimeter udenfor sporet, så røg grebet med det samme.
Første træningssession forløb med gule flag, rødt flag og massevis af afkørsler. Der går dog heller ikke længe før Kevin Magnussen fik alle danskernes hjerter helt op i halsen. Danskeren snurrerede rundt og snittede på magisk vis lige væggen. Hamilton gentager “succesen” med at miste greb og køre af banen få sekunder efter - dog uden at snitte væggen.
Verstappen beklagede sig over, at hans nakkestøtte drillede ham. Hans hovedet sad fast, hvilket kan være et stort problem, når man skal skifte retning hele tiden.
Perez fik også tv-tid og dommernes opmærksomhed, da mexicaneren fik et sort og hvidt flag, hvilket betyder, at han fik en advarsel. Han kørte hen over stregen til pitindkørslen, da han skulle i pit. Det er strengt forbudt (af sikkerhedsmæssige årsager, hvis der nu havde været en bil).
Indbremsningen til sving 17, er noget der stadigvæk driller kørerne i den her session. Der er ihvertfald flere der forbremser sig, heriblandt Albon og Leclerc.
Hamilton havde også svært ved at finde greb, og Russell endte med at køre ligeud i sving 11. Ingen af kørerne beskadigede dog racerne.
Hamilton endte også på syvendepladsen, mens Russell, der virker til at have fået styr på vibrationerne i rattet, endte nede på 15. Der var stor kontrast til den første træning, hvor de to stjerner toppede tabellen. Dog skal man ikke afskrive nogle af holdene endnu.
Verstappen overtog tronen den her session, stærkt efterfulgt af de to Ferrarier. Interessant nok var det Sainz, der var i front. Perez dannede bagtrop af de fire og indtil videre virker det til, at han har glemt overskudsfarten i Baku.
Alonso er heller ikke helt tiltreds med Ocons måde at køre på, hvilket han fortalte over radioen.
En stor overraskelse var Norris og McLaren, for englænderen kørte sig op på en sjetteplads, hvilket må skabt optimisme til kvalifikationen for den engelske stjernekører. Lige så overraskende var det, at Albon sneg sig op på 10. pladsen, mens hjemmebanehelten Sargeant var nede på 20. pladsen.
Kevin kørte fornuftigt den her session, hvor danskeren tog en 12. plads i tabellen, hvilket er godkendt.
Leclerc fik en lille overstyring ind til sving syv og fortsatte direkte ind i væggen, hvilket frembragte et rødt flag. Sainz spurgte også over radioen, om Leclerc mistede forenden eller bagenden, hvilket ingeniøren fortalte var bagenden.
Du kan se placeringerne fra anden frie træning i tabellen nedenfor.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)